همشهری آنلاین: کتاب بنیاد گرایی نوشته کارن آرمسترانگ با ترجمه کیانوش حشمتی توسط نشر حکمت منتشر شده است.

بنياد گرايي پيكار در راه خدا

بنیاد گرایی از اصطلاحات مورد توجه  در حوزه‌های مختلف علوم انسانی محسوب می‌شود. مفهومی که ذیل اصول گرایی معتقدان به یک باور مرکزی جزم اندیشانه در جهان اکنونی وقتی خود را مکلف به عمل میبینید گاه نتایج دهشتناکی را به همراه دارد. کتاب حاضر که تالیف کارن آرمسترانگ نویسنده و پژوهشگر انگلیسی‌ست که بعد از تجربه ۷ ساله راهبه کاتولیک بودن در دانشگاه آکسفورد ادبیات کلاسیک و مدرن خوانده است، پس از حادثه یازدهم سپتامبر نگارش یافته. او که تاکنون تاکنون دوازده کتاب درباره دین‌شناسی تطبیقی تألیف کرده  و چندین عنوان آن به زبان فارسی نیز منتشر شده است در این کتاب خواسته تا با دقتی پژوهشگرانه تاریخ ۵۰۰ ساله اخیز بنیاد گرایی را در سه دین مهم غربی یعنی اسلام، مسیحیت و یهودیت مور کنکاش قرار دهد.

آرمسترانگ در این در کتاب در فهم مبانی تضاد بنیاد گرایی سنتی دینی با مدرنیته ریشه این تضادها را در تقابل عقل گرایی با اسطوره گرایی  معرفی می‌کند که چنان که هرکدام حقوق متقابل یکدیگر را محترم شمرده  قصد اثبات حقانیت خود را با توسل به زور و ارعاب و کشتار نداشته باشد در هر سه دین بزرگ غربی جایگاه فلسفی و اصولی خود را داراست. آرمسترانگ در تبیین چرایی و چگونگی  پدید آمدن بنیاد گرایی در این کتاب  آن را بازگشتی به شکل کهن دین  نمی‌پندارد  بلکه بنیادگرایی را واکنشی به بحران معنوی دنیای جدید می‌داند.

کتاب در دو بخش، بخش نخست :دنیای قدیم و جدید و بخش دوم :بنیاد گرایی و در ده فصل به بررسی ریشه‌ها، مبانی و استدلال‌های معتقدان به بنیاد گرایی بر اساس متون و تفاسیر دینی  سه دین یهودیت، مسیحیت و اسلام  طی ۷۴۰ صفحه می‌پردازد. در پس‌گفتار کتاب نیز گفت و گویی کوتاه که جاناتان کیوش مقاله نویس لوس آنجلس تایمز با خانم آرمسترانگ انجام داده برای مزید استفاده علاقه مندان به دیدگاه شخصی نویسنده  ترجمه و گنجانده شده است.

کد خبر 422960

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دین و اندیشه

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha