یک دیپلمات بلند پایه افغان در آلمان از دولت این کشور درخواست پناهندگی کرد.

مكان ديپلماتيك افغانستان

به گزارش یورونیوز، این فرد که هویتش فاش نشده، تا آخر ماه اکتبر سال جاری میلادی در یکی از نمایندگی‌های سفارت افغانستان در جمهوری فدرال آلمان کار می‌کرده ولی پس از پایان مأموریتش به افغانستان باز نگشته است.

به نوشته رسانه‌های آلمان، این دیپلمات افغان با مراجعه به یک مرکز پلیس این کشور، گفته است که به دلیل شرایط امنیتی نامناسب در افغانستان حاضر نیست به کشورش بازگردد.

گفته می‌شود که مشخصات و هویت این فرد در مرکز اداره فدرال آلمان در امور مهاجرت و پناهندگی ثبت شده و او اکنون منتظر زمان مصاحبه با مقام‌های اداره مهاجرت درباره دلایل پناهندگی است.

این رویداد در حالی در رسانه‌های آلمان بازتاب یافته که بازگرداندن پناهجویان پذیرفته نشده افغان از آلمان به افغانستان بحث‌های زیادی را در این کشور بزرگ اروپایی به راه انداخته است.

  • بازگرداندن پناهجویان افغان از آلمان

وزیر کشور آلمان که منتقد سیاست درهای باز برای مهاجران است، بر این باور است که پناهجویان افغان باید به کشورشان بازگردند زیرا در افغانستان خطری آنها را تهدید نمی‌کند. هورست زهوفر از مخالفان سرسخت سیاست مهاجرتی آنگلا مرکل، صدر اعظم آلمان است و در ماه‌های اخیر با شدت بیشتری پناهجویان افغان را که با تقاضای پناهندگی‌شان در آلمان مخالفت شده، به کشورشان بازمی‌گرداند.

اکنون موضوع پناهجویی یک دیپلمات بلندپایه افغان در آلمان ممکن است جنجالی در روابط میان برلین و کابل به وجود آورد. اگر این دیپلمات بتواند مسئولان اداره فدرال آلمان در امور مهاجرت و پناهندگی را متقاعد کند که وضعیت امنیتی در افغانستان مناسب نیست، وزیر کشور آلمان دیگر نخواهد توانست به راحتی پناهجویان دیگر افغان را به بهانه این که اوضاع امنیتی افغانستان خوب است، به کشورشان بازگرداند.

دولت آلمان پس از حمله انفجاری به سفارت این کشور در کابل در بهار سال گذشته میلادی به دلیل وجود شرایط خطرناک امنیتی، بازگرداندن پناهجویان افغانستان را به کشورشان تا تابستان سال جاری میلادی تقریبا متوقف کرده بود. اما بازگرداندن پناهجویان رد شده افغان از آلمان از ماه ژوئیه سال جاری از سر گرفته شد.

بنا به گزارش وزارت کشور آلمان از ابندای سال جاری تا کنون ۲۲۸ پناهجوی افغان که با تقاضای پناهندگی‌شان مخالفت شده از این کشور اخراج و به کشورشان بازگردانده شده‌اند.

  • پیشینه پناهندگی دیپلمات‌های افغان

درخواست پناهندگی دیپلمات‌های افغان از کشورهای غربی امر تازه‌ای نیست. پایگاه خبری شفقنا افغانستان دو سال پیش نوشت که طی ۱۵ سال، ۷۰ دیپلمات افغان به آلمان درخواست پناهندگی داده‌اند.

پیشینه درخواست پناهندگی دیپلمات‌های افغان به آلمان محدود نمی‌شود و برخی از آنان در کشورهای دیگر از جمله هلند نیز تقاضای پناهندگی کرده‌اند. از جمله مهم‌ترین این موارد عبید الله عبید سفیر افغانستان در هلند بود که پس از پایان مأموریتش در این کشور در همان جا ماند و تقاضای پناهندگی داد. وی سمت سفیر افغانستان در تهران را نیز در کارنامه حرفه‌ای خود داشت.

کد خبر 422324
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha