شنبه ۱۹ آبان ۱۳۹۷ - ۱۵:۱۵
۰ نفر

همشهری آنلاین: رئیس‌جمهور آمریکا سخنان امانوئل مکرون، همتای فرانسوی‌اش در مورد ضرورت تشکیل ارتش اروپایی در مقابله با آمریکا، چین و روسیه را توهین‌آمیز تلقی کرده و در توییتر به آن واکنش نشان داده است.

دونالد ترامپ

به گزارش دویچه وله، دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا سخنانی که امانوئل مکرون، همتای فرانسوی‌اش در مورد لزوم تشکیل یک ارتش اروپایی در مقابله با آمریکا، روسیه و چین گفته را توهین می‌داند.

مکرون در گفت‌وگو با "رادیو اروپا یک" خواستار تأسیس این ارتش شده و گفته است: «ما باید از خودمان در برابر چین، روسیه و حتی ایالات متحده آمریکا دفاع کنیم.»

ترامپ که به منظور شرکت در مراسم سالروز پایان جنگ جهانی اول به فرانسه سفر کرده بلافاصله پس از ورود به این کشور در توییتر به این مسئله واکنش نشان داده است. او این که مکرون آمریکا را در زمره دشمنان اروپا تلقی کرده "بسیار توهین‌آمیز" دانسته است.  

ترامپ نوشته است: «اروپا بهتر است اول سهم عادلانه خود در ناتو را بپردازد که آمریکا کمک مالی بزرگی به آن می‌کند.»

اروپایی‌ها و آمریکایی‌ها از زمان شروع ریاست جمهوری ترامپ بر سر تأمین مالی سازمان دفاعی ناتو با یکدیگر مشاجره دارند. ترامپ اروپایی‌ها را به پرداخت سهمی ناچیز به این پیمان نظامی متهم کرده است.

مراسم ۱۰۰ سالگی جنگ جهانی اول که در ۱۱ نوامبر سال ۱۹۱۸ پایان یافت روز یکشنبه ۱۲ نوامبر در پاریس برگزار می‌شود. پیش از این مراسم در روز شنبه امانوئل مکرون در کاخ الیزه به استقبال ترامپ خواهد رفت. این نخستین سفر خارجی دونالد ترامپ بعد از انتخابات میان‌دوره‌ای مجلس نمایندگان این کشور خواهد بود.

پیش‌بینی می‌شود که رؤسا و نخست‌وزیران حدود ۶۰ کشور، از جمله ولادیمیر پوتین و رجب طیب اردوغان، رؤسای جمهور روسیه و ترکیه و آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان در این مراسم شرکت کنند.

پیشنهاد مکرون برای تشکیل ارتش اروپایی هم‌راستا با سایر تلاش‌های او به منظور یکپارچه‌تر شدن اروپا ارزیابی می‌شود. او حدود یک هفته دیگر به دعوت فرانک‌والتر اشتاین‌مایر، رئیس‌جمهور آلمان به این کشور می‌رود و در مورد پایان جنگ جهانی اول در مجلس این کشور سخنرانی خواهد کرد.

اشتاین‌مایر یکشنبه گذشته در کنسرتی که به همین مناسبت در استراسبورگ بر پا شده بود شرکت کرده است.

کد خبر 422202

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha