دوشنبه ۱ بهمن ۱۳۸۶ - ۱۴:۲۲
۰ نفر

همشهری آنلاین: آنفلوآنزای ماکیان در دو منطقه دیگر در شرق هند گزارش شده است.

 
به گفته مقامات مقاومت کشاورزان ذبح دسته‌جمعی پرندگان به هدف جلوگیری از گسترش بیماری را به تاخیر انداخته است. به گزارش خبرگزاری فرانسه مقامات دولتی هند یکشنبه 28 ژانویه (30 دی) اعلام کردند که در مجموع در پنج منطقه ایالت بنگال غربی آنفلوآنزای پرندگان شیوع پیدا کرده است.

بنابر اعلام سازمان جهانی بهداشت (WHO) این شیوع سومین مورد شیوع آنفلوآنزای پرندگان در هند از سال 2006 و بدترین آنها تا به حال بوده است، زیرا بیماری گسترش بیشتری پیدا کرده است.

یک وزیر ایالتی گفت دولت ایالتی قصد دارد که حدود 400000 پرنده را معدوم کند، اما مرغداران فعالانه دسترسی به بسیاری از مکان‌های نگهداری طیور را مانع شده‌اند و به اعضای گروه‌های  معدوم‌سازی حمله کرده‌اند.

به گفته آنیسور رحمان، وزیر حیوانات و توسعه منابع ایالت بنگال غربی ذبح پرندگان در چندین مکان به خاطر مقاومت شدید روستاییان متوقف شده است.

ساکنان این روستاها از این رو مانع نابود کردن طیور آلوده می‌شوند که خواستار پرداخت فوری غرامت برای پرندگان مرده هستند.

رحمان  در این باره گفت: "برنامه ما این است که غرامت را د ر محل به صاحبان  طیور بپردازیم." حدود 30 میلیون روپیه (770000 دلار) برای پرداخت غرامت اختصاص داده شده است.

ایالت بنگال غربی با  کشور بنگلادش هم‌مرز است که  آن هم در حال حاضر مشغول مبارزه با شیوع آنفلوآنزای پرندگان است.

پرندگان مهاجر مسئول گسترش جهانی وبروس H5N1، عامل آنفلوآنزای فوق‌حاد پرندگان، دانسته شده اند که از سال 2003 تاکنون باعث مرگ بیش از 200 نفر در سراسر جهان شده است.

انسان‌ها به طور معمول در نتیجه تماس مستقیم با طیور آلوده به ویروس H5N1 مبتلا می‌شوند، اما دانشمندان نگران هستند که  این ویروس زور جهش پیدا کند که به آسانی قابل انتقال میان انسان‌ها شود و در این صورت همه‌گیری جهانی مرگباری رخ خواهد داد.

کد خبر 42210

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار پزشکی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز