دوشنبه ۳ دی ۱۳۸۶ - ۱۵:۵۵
۰ نفر

صدف کوه کن: اگرچه چند هفته پیش، به نقل از یکی از مسئولان سابق وزارت بهداشت، به وجود مواردی از ابتلای پرندگان به آنفلوانزای مرغی در تهران اشاره شده بود، اما حالا پس از انتشار خبر ممنوعیت خرید و فروش هر گونه پرنده خوراکی زنده در استان تهران، یک بار دیگر افکار عمومی به این بیماری حساس شده است.

با این‌حال، دکتر محمد مهدی گویا، رئیس مرکز مدیریت بیماری های عفونی وزارت بهداشت، با رد تمام شایعات موجود به همشهری می‌گوید: تاکنون هیچ موردی از ابتلای انسان به بیماری آنفلوانزای پرندگان در استان تهران نداشته و نداریم.

محمد امام هادی، معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی نیز روز گذشته، در رابطه با شیوع آنفلوانزای پرندگان در تهران به فارس گفته بود: در این مورد، می‌توان با اطمینان سخن گفت، چرا که حتی اگر یک مورد ابتلا به آنفلوانزای پرندگان هم درتهران وجود داشته باشد، به قدری موضوع حساس و جدی است که  همه با خبر می‌شوند و چون امکان سرایت آن نیز بالاست نمی‌توان این موضوع را مخفی کرد.

او تأکید کرده بود: به‌طور قطع در محدوده دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی یعنی بخش‌هایی از تهران و شهرستان‌های دماوند، فیروز کوه، پاکدشت و ورامین هیچ موردی از ابتلای انسان به بیماری آنفلوانزای پرندگان وجود ندارد و در دیگر مناطق استان تهران نیز چنین گزارش‌هایی نبوده است، چون در هر صورت ما با خبر می‌شدیم.

در همین حال، دکتر مجتبی نوروزی، رئیس سازمان دامپزشکی کشور نیز با اشاره به جدید نبودن طرح ممنوعیت فروش پرندگان خوراکی زنده، به همشهری می‌گوید: اجرای این ممنوعیت در تهران، جزئی ازبرنامه کشوری سازمان دامپزشکی است که در راستای مباحث پیشگیرانه و اقدامات سختگیرانه سازمان دامپزشکی شکل گرفته است.

 وی در ادامه به حساسیت جغرافیایی ایران و موارد بیماری در کشورهای همسایه اشاره کرده و می‌گوید: از آنجاکه ایران، در منطقه‌ای با ریسک خطر بالا قرار گرفته و تمام کشورهای همسایه به جز یک کشور، درگیر این بیماری هستند، بنابراین، برای حفظ سلامتی مردم، برنامه ممنوعیت فروش پرندگان خوراکی زنده در تهران را آغاز کردیم که پیش از آن در استان‌های مازندران، گیلان، آذربایجان شرقی، سمنان، کردستان و همدان نیز عملی شده بود.

نوروزی همچنین به تأثیر مثبت اجرای این طرح در حفظ سلامت افراد جامعه اشاره کرده و ادامه می‌دهد: کشتاری که در کشتارگاه‌ها و زیر نظر سازمان دامپزشکی صورت می‌گیرد، تمام مراحل تأیید بهداشتی را طی کرده، بنابراین بهترین و امن‌ترین نوع گوشت است، اما خرید پرندگان زنده از دستفروش‌ها و شکارچی‌ها که هیچ تأیید بهداشتی در مورد آنها وجود ندارد، با احتمال خطر بالایی برای مصرف‌کنندگان نه تنها از جهت آنفلوانزا که از نظر  تمامی  بیماری‌های مشترک میان انسان و دام است.

اعلام ممنوعیت خرید و فروش پرندگان زنده در تهران، درحالی است که از مدتی پیش، با همکاری نیروی انتظامی و دانشگاه‌های علوم پزشکی، بازار فروش پرندگان در منطقه گمرک و مولوی به‌طور کلی پاکسازی شد که دلایل آن، علاوه بر یک اقدام بهداشتی به منظور پیشگیری از بیماری‌ها، پاکسازی چهره شهر تهران عنوان شده بود.

دکتر نوروزی در این زمینه می‌گوید: اکنون بازار فروش پرندگان به منطقه میدان شوش منتقل شده است اما در این بازار نیز فقط پرندگان زینتی که احتمال انتقال بیماری توسط آنها درحد  حداقل ممکن است عرضه می‌شود و به‌طوری کلی فروش هر نوع پرنده زنده خوراکی مانند مرغ، خروس، غاز و اردک در استان تهران ممنوع است.

او تأکید می‌کند: این اقدام به معنای مشاهده بیماری آنفلوانزای پرندگان در بین پرندگان در استان تهران نیست، زیرا پرنده بیمار کاملاً وضعیت مشخصی دارد و حالت مردنی دارد، بیماری آن به سرعت به سایر پرندگان یا حتی انسان منتقل می‌شود و حتی یک مورد آلوده آن می‌تواند کل شهر را آلوده کند، جمع آوری پرندگان زنده خوراکی صرفاً یک اقدام پیشگیرانه و بهداشتی بود.

کد خبر 40030

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز