همشهری آنلاین: گسترش آنفلوآنزای پرندگان در میان طیور در این کشور به وضعیت "هشداردهنده‌ای" رسیده و اکنون این بیماری تقریبا نیمی از کشور را فرا گرفته است

به گزارش خبرگزاری فرانسه به گفته یک مشاور علمی ارشد دولت بنگلادش آنفلوآنزای پرندگان در سه منطقه دیگر در این کشور شیوع پیدا کرده است و در شب شنبه 26 ژانویه    (6 بهمن) بیش از 10000 پرنده در شمال و جنوب بنگلادش معدوم شده‌اند.

از هنگام شیوع آنفلوآنزای پرندگان در فوریه سال قبل این بیماری در 29 منطقه از 64 منطقه این کشور شناسایی شده  و مسئولان دست کم 360000 قطعه پرنده را معدوم کرده‌اند.

به گفته مقامات بنگلادشی وضعیت آنفلوآنزای پرندگان در این کشور فقیر با 144 میلیون جمعیت به قدری بد است که حتی کلاغ‌های وحشی هم  ظاهرا به ویروس H5N1 آلوده هستند.

مشاور علمی دولت در این باره گفت: "وضعیت هشداردهنده‌ای است. صدها کلاغ به علت آنفلوآنزای پرندگان هر روز در سراسر کشور دارند می‌میرند. دولت باید این موضوع را یک اورژانس بهداشتی تلقی کند."

"دامداران در برخی از روستاها مرغ‌های مرده را درون نهرها و حوضچه‌ها می‌اندازند و بدون اینکه بدانند باعث گسترش بیماری می‌شوند."

سازمان غذا و کشاورزی ملل متحد (فائو) هفته قبل اعلام کرد که بنگلادش برای مقابله با آنفلوآنزای پرندگان نیاز به مراقبت خانه به خانه دارد، زیرا موقعیت در این کشور بدتر شده است و "بهداشت عمومی در معرض خطر قرار دارد."

صنعت مرغداری بنگلادش سالانه حدود 220 میلیون مرغ و 37 میلیون تولید می‌کند که یکی از بزرگترین جمعیت‌های طیور در دنیا محسوب می‌شود. از طرف دیگر تراکم جمعیت انسانی هم در این کشور بسیار بالا و در حدود 1000 نفر به ازای هر کیلومتر مربع است.

کارشناسان نگران هستند که ویروس آنفلوانزای فوق‌حاد پرندگان طوری جهش یابد که بتواند به آسانی میان انسان‌ها سرایت کند و  باعث یک همه‌گیری مرگبار جهانی شود.

کد خبر 42913

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار پزشکی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز