مجموع نظرات: ۰
شنبه ۲۵ شهریور ۱۳۸۵ - ۱۲:۵۹
۰ نفر

گروه علمی فرهنگی: محققان ناسا و انجمن ملی تحقیقات اقیانوسی و جوی NOAA آمریکا خواهان ارسال یک هواپیمای بدون سرنشین کوچک به میان شدیدترین بادهای قلب طوفان هستند تا بتوانند برای نخستین بار و به شکل پیوسته درباره افزایش قدرت این‌گونه توفان‌ها اطلاعات جمع کنند.

به گزارش نیوساینتیست، این هواپیما که ایروسوند (Aerosonde) نام دارد برای حل مشکل پیش‌بینی تغییرات شدت توفانها، با استفاده از تجهیزات خود دما، فشار هوا، رطوبت و سرعت بادهای درونی توفان را اندازه‌گیری خواهد کرد. این هواپیما اندازه‌گیری‌های یاد شده را زمانی که توفان بر فراز دریا قرار دارد و توان آن رو به افزایش است، انجام خواهد داد.

در روند افزایش انرژی توفان‌ها، آب دریا گرم شده و بخار می‌شود که این بخار درون توفان فشرده شده و انرژی بسیار زیادی پیدا می‌کند و هاریکن(Hurricane )همانند یک موتور گرمایی عظیم از آزاد شدن انرژی این بخارهای حبس شده، برای افزایش توان خود استفاده می‌کند.

به گفته «جو سیون» از انجمن ان‌اوای‌ای، درک علمی این روند نیازمند به پرواز درآمدن تجهیزات علمی در چندصدمتری سطح دریاست که سرعت بادهای هاریکن در آن منطقه بسیار زیاد است و هواپیماهای سرنشین‌دار عملاً نمی‌توانند وارد آن شوند.

 ناسا و ان‌اوای‌ای هم‌اکنون توفان‌های عظیم را از طریق ماهواره‌ها و به پرواز درآوردن هواپیماهای سرنشین‌دار ویژه بر فراز لایه‌های بالایی توفان مطالعه می‌کنند و برای بررسی لایه‌های پایینی و نزدیک سطح دریا، این هواپیماها معمولاً در هر ماموریت ۲۰تا ۳۰ تجهیزات سنجنده کوچک را درون توفانها می‌اندازند که این تجهیزات در مدت زمان حضور در توفان و تا پیش از افتادن در آب دریا، اطلاعات را جمع‌آوری و ارسال می‌کنند.

با این وجود، در روش انداختن تجهیزات یاد شده به درون توفانها تنها از چند نقطه در درون توفان اطلاعات جمع‌آوری می‌شود که این اطلاعات برای پیش‌بینی تغییرات سریع شدت توفانها که گاه فقط ظرف چند ساعت رخ می‌دهد، کافی نیست.

هم‌اکنون این دو سازمان امیدوارند با کمک هواپیماهای ایروسوند بتوانند مشاهدات طولانی‌تری را از درون توفانها انجام بدهند.

 این هواپیماهای ۵۰هزاردلاری با تمامی تجهیزات اندازه‌گیریشان تنها چند کیلوگرم وزن دارند. هواپیماهای بدون سرنشین ایروسوند می‌توانند به‌طور پیوسته به مدت  ۱۸ساعت در ارتفاع بین  ۱۵۰تا ۶۰۰متری درون توفان پرواز کنند و اطلاعات مفیدی را در مورد فرایند انتقال انرژی از اقیانوس به توفان جمع‌آوری و مخابره کنند.

محققان آمریکایی اکنون در پایگاه هوایی کی‌وست در فلوریدا آماده‌اند تا در صورت نزدیک شدن یک توفان عظیم دریایی، از این هواپیماها برای آشکار کردن اسرار توفانها استفاده کنند.

کد خبر 4221

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دانش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز