شنبه ۲۹ دی ۱۳۸۶ - ۱۷:۵۲
۰ نفر

رئیس‌جمهوری آمریکا بدون سوغاتی قابل توجهی سفر زمستانی خود به خاورمیانه را پایان داد.

جورج بوش در دیدار خود از خاورمیانه علاوه بر اینکه نتوانست دستاورد تازه‌ای داشته باشد، بلکه شکست‌های متوالی را با خود به ارمغان برد.

از یک سو تمامی رسانه‌های تبلیغاتی در منطقه با سفر رئیس‌جمهوری آمریکا به منطقه و موضعگیری وی در برابر ایران و نیز حمایت وی از رژیم اسرائیل ابراز مخالفت کردند و از سوی دیگر بی‌تفاوتی نسبت به این سفر از سوی ملت‌های منطقه و در برخی از کشورها برپاشدن اعتراض‌هایی در برابر سفر رئیس‌جمهوری آمریکا از نشانه‌های شکست دوباره بوش است.

از جمله اهداف نیمه پنهان سفر رئیس‌جمهوری آمریکا به تعدادی از کشورهای منطقه، تهدید و تحدید روابط این کشورها با ایران بود، در حالی که بوش نه تنها نتوانست در روند مناسبات میان ایران و این کشورها خللی ایجاد کند، بلکه با این چنین اقداماتی خود را بیش از پیش در میان ملت‌ها و دولت‌های منطقه راهبردی خاورمیانه منزوی ساخت.

بوش در برابر بی‌توجهی رهبران منطقه نسبت به موضعگیری وی در برابر ایران ممکن است به این واقعیت پی برده باشد که ایران وکشورهای منطقه همواره همسایگانی صلح‌جو بوده و خواهند بود.

یادآوری این نکته نیز ضروری است که جورج بوش از میهمان نوازی اماراتی‌ها سوء‌استفاده کرد و ضمن ایراد حملات لفظی به‌ایرانی‌ها، اقدام نادرست دیگری را به پرونده خود افزود.

بوش در سخنان خود مسائلی بر زبان جاری کرد که احتمالا از ماهیت آنها بی‌اطلاع بود زیرا زمانی‌که بوش می‌گوید که ایران از حزب‌الله به‌عنوان سازمان تروریستی حمایت می‌کند، باید بداند که حزب‌الله سازمانی است که از مشروعیت فراوانی در لبنان برخوردار است واین حزب به‌طور فعال در مجلس و دولت لبنان مشارکت دارد.

از این‌رو باید تأکید کرد که حزب‌الله یک گروه تروریستی نیست وایران به حمایت معنوی از حزب‌الله ادامه خواهد داد زیرا این مسئله از دیدگاه ایران یک وظیفه برای همه مسلمانان جهان در مبارزه با رژیم صهیونیستی به شمار می‌رود که خاک لبنان و سوریه را اشغال کرده است.

*سفیر ایران در امارات متحده عربی

کد خبر 42115

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز