شنبه ۱۲ آبان ۱۳۹۷ - ۱۲:۲۵
۰ نفر

همشهری آنلاین: هجدهمین اجلاس وزرای امور خارجه هشت کشور عضو گروه دی ۸ با حضور محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران آغاز شد.

اجلاس وزرای خارجه دی ۸ در ترکیه

به گزارش خبرگزاري صدا و سيما از آنتالیا، گروه دی 8 متشکل از هشت کشور اسلامی در حال توسعه است که به منظور ایجاد روابط مستحکم اقتصادی میان کشورهای در حال توسعه اسلامی و تقویت نفوذ این کشورها در بازارهای جهانی تشکیل شده است.

پایه گذار گروه دی 8 «نجم الدین اربکان» نخست وزیر فقید و اسلام گرای ترکیه بود که با سفر به هشت کشور عضو در تیرماه سال 1375 زمینه تأسیس این گروه را فراهم کرد.

نخستین اجلاس سران دی 8، در شهر استانبول در خرداد ماه 1376 برگزار شد.

دبیرخانه دائمی این سازمان در استانبول قرار دارد و دبیرکل آن به مدت چهار سال و به صورت دوره ای از سوی کشورهای عضو تعیین می شود.

تجارت کنونی بین این کشورها رقمی در حدود 150 میلیارد دلار برآورد شده ولی هدف این سازمان رسیدن به رقم 500 میلیارد دلار است.

کشاورزی، صنعت، انرژی، حمل و نقل و ارتباطات، تجارت و گردشگری از جمله زمینه هایی است که در سازمان دی 8 در اولویت قرار دارد و در این رابطه اقدامات مناسبی برای تسهیل تجارت میان کشورهای عضو صورت گرفته است.

موافقتنامه تجارت ترجیحی، موافقتنامه تسهیل صدور روادید بازرگانی، همکاری های هواپیمایی کشوری، موافقت اولیه تاسیس دانشگاه دی 8 در همدان، همکاری های علمی و فناوری، تشکیل فدراسیون اتاق های بازرگانی از جمله این اقدامات است.

کد خبر 420859

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha