همشهری‌آنلاین: قرارگاه فرهنگی هنری مردمی اربعین هم‌زمان با اربعین حسینی برنامه‌های مختلفی را در مسیر پیاده‌روی برگزار می‌کند که یادواره شهدای جهان اسلام، نمایشگاه‌های کتاب، هنرهای تجسمی، اجرا تعزیه و نمایش فیلم در سینما سیار از جمله آن‌هاست.

به گزارش شهرنوشت به نقل از رسانه خبری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، هم‌زمان با اربعین حسینی و شروع پیاده‌روی، مجموعه برنامه‌های فرهنگی هنری از سوی قرارگاه فرهنگی هنری مردمی اربعین در سه مرز ایران از ۲۷ مهر تا ۸ آبان برگزار می‌شود.

چهارمین یادواره شهدای جهان اسلام در 2 بخش شهدای مدافع حرم و شهدای مقاومت در حرم اباعبدالله الحسین(ع) برگزار خواهد شد.

همچنین آیین پاسداشت شهدای جریان مقاومت در مسیر پیاده‌روی نجف تا کربلا در موکب‌های مختلف برگزار می‌شود.

موکب‌های خدام العباس، پاکستان، افغانستان، حشدالشعبی، بحرین، سوریه، نیجریه و یمن میزبان برنامه گرامی‌داشت شهیدان مقاومت کشورهای منطقه است.

  • برگزاری نمایشگاه کتاب برای زائران امام حسین(ع)

نمایشگاه کتاب‌های اربعینی با ارائه بیش از 100 عنوان اثر عاشورایی از نویسندگان مختلف کشور و توزیع 10 هزار جلد کتاب «به صحرا شدم، عشق باریده بود...» به قلم غلامعلی حداد عادل بین زوار اربعین آماده خدمت‌ رسانی فرهنگی به عاشقان اباعبدالله الحسین(ع) است.

در این نمایشگاه، علاقه‌مندان می‌توانند ضمن خرید کتاب، به بحث و تبادل نظر پیرامون این آثار بپردازند.

نمایشگاه کتاب اربعینی از 27 مهر تا 8 آبان در تمام مرزهای خروجی کشور فعال است.

  • سینما سیار با 72 اکران مردمی

این سینما برای نخستین بار به همت قرارگاه فرهنگی هنری مردمی اربعین در مرزهای خروجی کشور فعالیت خود را روز جمعه 27 مهرماه با نمایش دو فیلم سینمایی برای زائران امام حسین(ع) آغاز کرد و تا 8 آبان‌ماه میزبان زائران است.

در سینما سیار دو فیلم سینمایی «تنگه ابوقریب» به نویسندگی و کارگردانی بهرام توکلی و «به وقت شام» به نویسندگی و کارگردانی ابراهیم حاتمی کیا در سه مرزِ مهران، شلمچه و چذابه و در دو نوبت ساعت 19 و 21 تا هشتم آبان با 72 اکران برای زائران نمایش داده‌می‌شود.

دلیل انتخاب این دو فیلم توجه به زندگی شهدای دفاع مقدس و شهدای مدافع حرم و الگو‌گیری از زندگی اهل بیت(س) است.

  • اجرا تعزیه و روایتگری عاشورا برای زائران امام حسین(ع)

تعزیه‌خوانی، نقالی و روایتگری عاشورا از جمله برنامه‌های قرارگاه فرهنگی هنری مردمی اربعین است که با حضور هنرمندان برجسته کشور در سه مرز ایران و در مسیر پیاده‌روی نجف تا کربلا اجرا می‌شود.

همچنین کانون کهربای تعزیه فرهنگسرای اخلاق از جمله گروه‌های فعال در حوزه تعزیه است که از روز چهارشنبه تا یکشنبه ۲ تا ۶ آبان در دو نوبت صبح و عصر در مرز مهران مجالس تعزیه خوانی شهادت حضرت مسلم‌ابن عقیل(ع)، شهادت حضرت علی اکبر (ع)، شهادت حضرت قاسم‌ابن الحسن (ع)، شهادت حضرت ابوالفضل(ع)، شهادت حر ریاحی و شهادت حضرت سیدالشهدا را برگزار می‌کند.

در این مجالس تعزیه پیشکسوتان و هنرمندان هنر آیینی تعزیه؛ مجید خسروآبادی، کاظم جده خواه، رضا علی محمدی، سید مجتبی حسینی، میلاد نقد علی‌نیا، علی سلطانیان، مرتضی ایوبی و هادی آقایی در اجرا تعزیه‌ها نقش‌آفرینی می‌کنند.

همچنین روایتگری واقعه عاشورا و اربعین که بخش مهم دیگری از سوگواری شهادت اباعبدالله(ع) در کربلاست به همت موکب خدام العباس و توسط یعقوب توکلی و ناصر سیفی اجرا می‌شود.

  • موکب‌های هنری تجربه‌ای جدید برای زائران حسینی است

کاظم چلیپا، هنرمند نقاش با اشاره به تاثیرگذاری فعالیت‌های فرهنگی هنری برای زائران گفت: تاکنون زائران فقط با موکب‌های پذیرایی روبه رو بوده‌اند امسال برای اولین بار با موکب‌های فرهنگی و هنری تجربه‌ای جدید خواهند داشت.

او که به عنوان مدیر گروه نقاشی قرارگاه فرهنگی هنری مردمی اربعین در مرز مهران حضور دارد درباره فعالیت‌های هنری این مجموعه در حوزه نقاشی برای زائران امام حسین(ع) اظهارداشت: قرار است در این مدت کارگاه‌های نقاشی در مرز مهران، شلمچه و در نجف اشرف در محوطه حرم امیر‌المونین(ع) و کارگاه آخر را هم در کربلای معلی در محوطه حرم حضرت اباعبدالله‌ حسین(ع) برگزار کنیم.

چلیپا گفت: در حال حاضر من و تعدادی از هنرمندان در مرز مهران هستیم و هنرمندان دیگر در مرز شلمچه هستند که در نجف و کربلا به هم می‌پیوندیم.

او بیان کرد: این فعالیت هنری برای اولین بار و در این مکان و فضا اتفاق افتاده و به عنوان یک اتفاق هنری تاثیرگذار برای نسل آینده معنا می‌شود، امیدواریم این کارگاه‌‌ها نتیجه خوبی داشته باشد تا در نهایت به همت شهرداری بتوانیم آثار تولید شده از نمایشگاه را تقدیم موزه سید‌الشهدا کنیم.

این هنرمند نقاش درباره حال و هوای اربعین گفت: ما قطره‌ای از دریای سید‌الشهدا هستیم، چیزی که ما امروز شاهد آن هستیم معلوم‌شدن عظمت و بزرگی این نام‌های ماندگار است.

چلیپا افزود: چیزی که تا امروز همه در ایران و عراق دیده‌اند موکب‌های پذیرایی از زوار و ایجاد فضا برای استراحت آنها بوده این اولین باری است که یک نمایشگاه هنری به همت سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران برگزار می‌شود، به عنوان تجربه اول حتما نقص‌هایی هم دارد که امیدوارم در سال‌های آینده برطرف می‌شود.

  • استقبال زائران اربعین حسینی از نمایشگاه‌های تجسمی

هادی آقاعلی اکبری، هنرمند فعال در حوزه هنرهای تجسمی که در قالب قرارگاه فرهنگی هنری مردمی اربعین در شلمچه، مرز ایران و عراق حضور دارد، درباره فعالیت‌های خود گفت: در کانون بازنشستگان حوزه هنری هنرمندان باسابقه عضویت دارند که این کانون باعث شکل‌گیری جمعی از هنرمندان برای برپایی نمایشگاه‌ها و کارگاه‌های هنری شد.

او افزود: همراه با تعدادی از این هنرمندان با همکاری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران و واحد تجسمی حوزه هنری عازم مرزهای ایران و عراق شدیم تا نمایشگاه‌ها و کارگاه‌هایی برگزار کنیم و امیدوارم در آینده نیز بتوانیم همکاری‌های خوبی داشته باشیم و درباره حرکت امام حسین (ع) کارهای ارزشمندی خلق کنیم.

 

آقاعلی اکبری با اشاره به استقبال خوب زائران از نمایشگاه های تجسمی اظهارداشت: افراد به آثار به خوبی توجه می‌کنند و علاقه‌مندان به هنرهای تجسمی در کارگاه‌ها حضور پیدا می کنند.

او گفت: پیام اربعین از پیام حرکت انقلابی حضرت اباعبدالله (ع) آمده و امام حسین (ع) با گذشتن از خون خود به دین وفادار ماند و امیدوارم هنرمندان بتوانند این پیام را روی تابلو بیاورند و به مخاطبان منتقل کنند، این کار باعث می‌شود بیننده‌ای که به اثر نگاه می‌کند، تأثیر مثبتی بگیرد.

این هنرمند افزود: نمایشگاهی که در سه مرز مهران، شلمچه و چذابه با مضمون استکبارستیزی برپا شده بازخورد بسیار خوبی در میان زائران اباعبدالله(ع) داشته و فکر می‌کنم حرکت قابل توجهی بوده، برای همه هنرمندانی که در مرزها حاضر شده‌اند، آرزوی توفیق بیشتر دارم.

قرارگاه فرهنگی هنری مردمی اربعین به عنوان پشتیبان ستاد مرکزی اربعین و در طول سیاست‌ های مصوب آن با تاکید بر استفاده از ظرفیت‌های مردمی در ایام سوگواری اربعین حسینی با مجموعه فعالیت‌های فرهنگی و هنری در کنار زائران اربعین حسینی خواهد بود.

این قرارگاه به ابتکار سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران و مشارکت بسیاری از نهادها از جمله سپاه پاسداران، ستاد بازسازی عتبات، ستاد عالی کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد و نیروی مقاومت بسیج برپا شده است.

کد خبر 420200

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha