همشهری آنلاین: رئیس جمهور‌ ایالات متحده تهدید کرد تا زمانی که مقامات چین و روسیه سر عقل نیامده‌اند زرادخانه هسته‌ای کشورش را گسترش خواهد داد. هم‌زمان مشاور امنیت ملی او با مقامات روسیه ملاقات کرد.

ترامپ: چین و روسیه سر عقل نیایند| زرادخانه هسته‌ای را گسترش می دهم

به گزارش دويچه وله، رئیس جمهوری آمریکا روز دوشنبه، ۳۰ مهر (۲۲ اکتبر) در جمع خبرنگاران در کاخ سفید تهدید کرد که زرادخانه‌ی هسته‌ای کشورش را توسعه خواهد داد. او گفت، مخاطب این تهدید، "چین، روسیه و کسان دیگری هستند که بخواهند بازی دربیاورند".

دونالد ترامپ در ادامه ضمن تاکید بر اینکه "کسی نمی‌تواند مرا به بازی بگیرد" اظهار داشت: «ما بیش از همه پول داریم، ما آن (زرادخانه هسته‌ایمان) را گسترش خواهیم داد.»

  • خروج از پیمانی دیگر

ترامپ پیش‌تر اعلام کرده بود که کشورش را از پیمان منع تولید و آزمایش موشک‌های میان‌برد هسته‌ای (INF) خارج خواهد کرد. این پیمان که در سال ۱۹۸۷ بین آمریکا و اتحاد جماهیر شوروی بسته شد، توسعه، نصب و آزمایش موشک‌های هسته‌ای و متعارف با برد ۵۰۰ تا پنج هزار و ۵۰۰ کیلومتر را منع کرده است.

آمریکا و روسیه بارها یکدیگر را به نقض این پیمان متهم کرده‌اند. واشنگتن به‌ویژه به موشک‌های مدل "9M729" روسیه اعتراض دارد که بردش دو هزار و۶۰۰ کیلومتر است.

مسکو نیز به موشک‌هایی که در طرح سپر دفاع موشکی ناتو در شرق اروپا مستقر شده‌اند معترض است.

  • اعتراض به چین

رئیس جمهوری آمریکا از اینکه این پیمان باعث شده، کشورش نتواند در مسابقه‌ی تسلیحاتی هسته‌ای با چین آزادانه عمل کند، ناخرسند است. او روز دوشنبه بر ضرورت یک پیمان مشترک با روسیه و چین تاکید کرد.

ترامپ گفت، از پیمان INF خارج خواهد شد و زرادخانه‌ی هسته‌ای آمریکا را توسعه خواهد داد، "تا زمانی که آنها سر عقل بیایند."

او وعده داد: «آن زمان همه ما داناتر شده‌ایم و (از مسابقه تسلیحاتی) دست برمی‌داریم. ما نه فقط به آن پایان می‌دهیم بلکه کاهش خواهیم داد، کاری که من با کمال میل انجام می‌دهم».

سخنگوی وزارت امور خارجه‌ی چین نسبت به پیامدهای خروج آمریکا از پیمان INF هشدار داد و گفت، این پیمان تاکنون در ایجاد توازن قوای هسته‌ای در جهان نقش بزرگی ایفا کرده است.

  • بولتون در روسیه

روز دوشنبه (۲۲ اکتبر) جان بولتون، مشاور امنیت ملی دونالد ترامپ به مسکو رفت. او با همتای روس خود نیکلای پاتروشف و سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه‌ی روسیه دیدار و گفت‌وگو کرد. بولتون پس از ملاقات پنج‌ساعته با پاتروشف بار دیگر مسکو را به نقض پیمان INF متهم کرد.

پاتروشف اظهار داشت، دولت روسیه برای نجات این پیمان آماده‌ی همکاری تنگاتنگ با واشنگتن است.

مشاور امنیت ملی ترامپ قرار است امروز سه‌شنبه با ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه ملاقات کند.

کد خبر 419957

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha