چهارشنبه ۲۶ دی ۱۳۸۶ - ۱۵:۴۲
۰ نفر

همشهری آنلاین: رئیس‌جمهور آمریکا در پایان سفرش به کشورهای منطقه (چهارشنبه 26دی) در مصر تأکید کرد: مصر هم پیمان استراتژیک آمریکاست.

به گزارش ایسنا به نقل از پایگاه اینترنتی المحیط،‌ حسنی مبارک رییس‌جمهور مصر، در کنفرانس خبری مشترک با جورج بوش، رییس‌جمهور آمریکا، در شرم‌الشیخ ضمن بیان اینکه در دیدار با بوش به بررسی تحولات فلسطین پرداختیم، تاکید کرد: حل مساله‌ی فلسطین به منزله‌ حل ریشه‌ درگیری‌ها و پایان دادن به کانون تنش و حل خشونت‌ها، تندروی و تروریسم در منطقه است.

مبارک تصریح کرد: ما در این دیدار به بررسی مسائل استراتژیک از جمله امنیت کشورهای خلیج (فارس)، کشورهای منطقه و اینکه این مساله بخشی از امنیت مصر و خاورمیانه و جهان است، پرداختیم.

وی بیان داشت: در این رایزنی‌ها تاکید کردیم که ادامه‌ مذاکرات استراتژیک جهت برقراری صلح، امنیت و ثبات در کشورهای منطقه در راستای منافع مشترک دو کشور است و مصر همچنان به تلاش‌هایش در راستای برقراری صلح ادامه خواهد داد و آماده‌ همکاری با واشنگتن، کمیته‌ کاری چهار جانبه و تمام شرکایش جهت برقراری صلح عادلانه و فراگیر به طوری که برای همیشه درگیری اعراب و اسراییل به پایان برسد، آماده است.

رییس‌جمهور آمریکا نیز بر تحکیم روابط میان مصر و آمریکا تاکید کرد و افزود: مصر هم‌پیمان استراتژیک آمریکا باقی خواهد ماند.

جورج بوش کشورهای منطقه را به حمایت از دولت فواد سنیوره نخست وزیر لبنان فرا خواند و از گروه‌های لبنانی خواست تا بر اساس قانون اساسی رییس‌جمهور جدید کشورشان را تعیین کنند.

بوش در پایان سفرش درباره‌ سفرهایش به کشورهای منطقه گفت: مذاکرات من در اسراییل و فلسطین مذاکرات مثبتی بود و امیدوارم که توافقنامه‌ی صلح امضا شود.

رییس‌جمهور آمریکا بار دیگر با انتقاد از نقش سوریه و ایران در حل بحران ریاست جمهوری لبنان مدعی شد: سوریه و ایران باید دست از مانع‌تراشی‌ها در روند انتخاباتی لبنان بردارند.

رییس‌جمهور آمریکا درباره‌ اوضاع عراق گفت: ما در خصوص عراق نیز با مقامات کشورهای مختلف مذاکراتی داشتیم و به اعتقاد ما افزایش اعزام نیروها به این کشور موفقیت‌آمیز بوده است.

وی در عین حال خاطرنشان کرد: کاندولیزا رایس وزیر خارجه‌ آمریکا در سفر روز سه‌شنبه‌اش به عراق بر کاهش میزان خشونت‌ها در عراق تاکید کرد.

وی ادامه داد: رایس به من گفت وضعیت خیابانهای بغداد به حالت عادی برگشته و روند سیاسی آغاز شده است. بوش تاکید کرد: آمریکا همچنان به حمایتش از ملت عراق ادامه خواهد داد.

رییس‌جمهور آمریکا تصریح کرد: من در خصوص نقش مصر در جهان نیز در طول سفرم به کشورهای منطقه صحبت کردم و تاکید کردم که مصر به تلاشهای دموکراتیک خود ادامه می‌دهد. وی بیان داشت: مصر نقش زیادی در آزادی و عدالت ایفا می‌کند.

کد خبر 41943

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز