همشهری آنلاین: تشکیل یک بانک ایرانی با منشا خارجی در صنعت نفت که ساختار و زبان بین‌المللی داشته باشد، ضروری است.

محمدجواد عاصمی پور قائم مقام شرکت ملی نفت در گفت و گو با شانا، بیان این که نفت و گاز در چشم انداز ۲۰ تا ۲۵ سال آینده جهان، همچنان اساسی ترین نقش را در فضای اقتصادی جهان ایفا خواهند کرد، افزود: بر اساس پیش‌بینی‌ها، در صورتی که انرژی اتمی در جهان رشدی ۳۰ درصدی هم داشته باشد، این میزان  تنها 7 درصد در الگوی مصرف انرژی دنیا سهم خواهد داشت؛ بنا بر این مزیت نسبی نفت همچنان پا برجا خواهد بود.

وی اظهار داشت: تقاضای کنونی برای ۸۴ میلیون بشکه نفت در یک افق ۲۰ ساله، با رشدی معادل 1.75درصد به حدود ۱۱۰ میلیون بشکه خواهد رسید و مصرف گاز نیز از رشدی حدود 3 درصد برخوردار خواهد شد؛ از این رو با توجه به رشد سرمایه‌گذاری در جهان، تا سال 2030 در بخش نفت به حدود 4 هزار و ۳۰۰ میلیارد دلار و در بخش گاز نیز ۳۹۰۰ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری نیاز خواهد بود.

عاصمی پور با اشاره این که سهم کشورهای در حال توسعه دارای منابع نفت و گاز، نیمی از سرمایه‌گذاری‌ها را تشکیل می‌دهد، سهم ایران را با توجه به در اختیار داشتن منابع و ذخایر نفت و گاز موجود در آن، ۱۰ درصد عنوان کرد.

وی همچنین نیاز سرمایه گذاری در صنایع پایین دست پتروشیمی را در افق آینده، ۵۰۰ میلیارد دلار اعلام کرد و افزود: با توجه به این رقم، سالانه به ۱۶ میلیارد دلار سرمایه گذاری در این صنعت نیاز خواهد بود که 5 میلیارد دلار آن از منابع داخلی قابل تامین است و بقیه را باید از منابع خارجی تامین کنیم.

قائم مقام شرکت ملی نفت با اشاره به ضرورت حضور هرچه بیشتر بخش داخلی و نقش آن در اجرای پروژه‌ها، همچنین فضای سیاسی و تحریم کشورمان گفت: اگر همه این موارد را در کنار هم قرار دهیم و بازارهای مالی دنیا و عملکرد آنها را در نظر بگیریم، وجود و تشکیل بانک توسعه صنعت نفت می تواند سهم بسزایی در روند اجرای طرح های صنعت نفت  کشور داشته داشته باشد.

عاصمی پور با بیان این که شکل‌گیری و تاسیس این بانک در صنعت نفت، نیازمند پیش زمینه‌هایی است، گفت: این بانک حتما باید منشا خارجی داشته باشد تا علاوه بر مدیریت قوانین و تحلیل‌های بین‌المللی، از مزیت‌های خارج از مرزهای ملی نیز بهره‌مند شود و با اعتباری که از بازارهای مالی دنیا به دست می‌آورد، بتواند با حضور در عرصه‌های بین‌الملل، تاثیر غیر مستقیمی بر شاخص‌های اقتصادی بگذارد.

قائم مقام شرکت ملی نفت تصریح کرد: ایجاد بانک توسعه صنعت نفت می‌تواند علاوه بر نقش خود به عنوان تامین کننده منابع مالی، برطرف کننده مشکل نقدینگی صنایع داخلی بوده و به عنوان یک بازار ثانویه نیز نقش داشته باشد.

وی تصریح کرد: تخصصی شدن این بانک، ورود آن به صنعت نفت و به زبان نفت در بازارهای مالی دنیا حاضر شدن، از جمله نکات مهم و قابل ذکر برای این نهاد مالی است.

عاصمی پور گفت: با توجه به نیاز به سرمایه‌گذاری آینده، اگر بتوان به منابع مالی دنیا به ویژه در شرایطی مانند تحریم تکیه نکرد و هزینه های سرمایه‌گذاری را داخلی و آن را به سیستم مالی دنیا تزریق کرد، می توان علاوه بر حل مشکلات نقدینگی پیمانکاران داخلی، سهم آنها را نیز در اجرای پروژه‌ها افزایش داد.

وی با تاکید بر اقتصادی بودن سرمایه‌گذاری در بخش نفت و گاز، در باره میدان آزادگان و سرمایه‌گذاری در آن گفت: این میدان با سرمایه‌گذاری ۵۰۰ میلیارد ریال، سرمایه هزینه شده در مدت 6 ماه را به مدت یک ماه جبران کرد و این مطلب نشانگر اقتصادی‌ترین سرمایه‌گذاری در بخش نفت و گاز است.

وی تصریح کرد: سرمایه حکم پرنده‌ای را دارد که در جایی پرواز می‌کند و می‌نشیند که باید برای آن دانه پاشید و برای آن فضای امنی ایجاد کرد؛ نفت کالایی است که این ویژگی را دارد و نیاز نیست که کسی یا چیزی آن را تضمین کند.

عاصمی پور گفت: فکر می کنم این بانک، نیازمند تزریق مالی هم نباشد و مانند خط لوله‌ای می‌ماند که کالای تضمین شده به همراه دارد، به ویژه در شرایطی که قیمت نفت از روندی رو به رشد برخوردار است.

کد خبر 41911

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز