الناز عباسیان-خبرنگار: تقریباً ۶ سالی می‌شود که در ضلع جنوب‌شرقی بازار شهید احسانی محله عبدل‌آباد «خانه کشتی محمد بنا» راه‌اندازی شده است.

خانه کشتی

مجموعه‌ای که حتی اگر ساختمان شیک و نوسازش را هم در نظر نگیریم همان نام محمد بنا، مربی موفق کشتی ایران، انتظارات را از این مجموعه بیشتر از مراکز ورزشی دیگر می‌کند. 10سال پیش کلنگ ساخت این مرکز به درخواست شهروندان و پیگیری شورایاران و مسئولان شهرداری در بوستان شریعتی به زمین زده شد و در نهایت سال 1393 با تجهیز امکانات فعالیتش آغاز شد، اما این خانه کشتی که میلیاردها تومان هزینه ساختش شده نه تنها برای ورزشکاران منطقه ‌کاری از پیش نبرد بلکه از چندی پیش به علت بدهی یا هر دلیل دیگر فعالیت‌هایش متوقف شده است.

از زمان افتتاح این مرکز کمتر شاهد حضور کشتی‌گیران بومی و فرامنطقه‌ای همچنین انجام مسابقات ورزشی در آن بودیم. فضا و تجهیزات این مجموعه ورزشی به گونه‌ای است که از آن برای تمرین رشته‌های دیگر ووشو، کاراته، پرورش اندام و... نیز استفاده می‌شود و فقط مختص کشتی نبود.

شاید همین موضوع باعث شده تا فعالیت‌های ورزشی بانوان هم در خانه کشتی محمد بنا شروع شود. «سید احمدمشهدی عباس» مربی سابق تیم کشتی نوجوانان استان تهران و نایب ‌قهرمان مسابقات نوجوانان جهان در سال 1992 می‌گوید: «نباید اسم این مجموعه را خانه کشتی می‌گذاشتند.

بیشتر مجموعه ورزشی چند منظوره بود. چون واقعاً تجهیزات و امکانات خانه کشتی را ندارد. بنده به ‌هیچ‌وجه مخالف تمرین سایر رشته‌‌ها در این مجموعه نیستم، اما معتقدم خانه کشتی باید به‌صورت تخصصی به این رشته بپردازد تا بتوان در آن مسابقات بزرگ در حوزه ورزش کشتی برگزار کرد. متأسفانه بسیاری از کشتی‌گیران منطقه ما در مناطق دیگر فعالیت می‌کنند و این برای ما که خانه کشتی به این بزرگی داریم چندان خوشایند نبود.»

«محبوبه رضایی» یکی از بانوان ورزشکار است که هر روز برای تمرین رشته ایروبیک همراه دوستانش به این مرکز می‌آمد. می‌گوید: «وقتی مرکزی را تعطیل می‌کنند، اصلاً به فکر ورزشکاران آن مجموعه نیستند. متأسفانه این میان بسیاری از ورزشکاران در رشته‌های مختلف از نظر مادی و روحی متضرر شده‌اند و کسی هم پاسخگو نیست. تعطیل کردن یک مجموعه کار درستی نیست و مسئولان باید هر طور شده آن را فعال کنند.»

  • به نام کشتی به کام ورزش‌های دیگر

«اسلام محمدزاده» یکی از پیشکسوتان کشتی‌ منطقه 19 است. او که سال‌ها دبیر شورایاری محله شریعتی شمالی بوده از تلاش اهالی برای ساخت این مرکز می‌گوید: «منطقه ما با وجود کمبود امکانات، کشتی‌گیران موفقی دارد. از این‌رو بارها به مسئولان شهری پیشنهاد ساخت خانه کشتی را داده بودیم و بالاخره در بخش جنوب غربی بوستان شریعتی این خانه کشتی ساخته شد، اما متأسفانه این مرکز ورزشی مدت‌ها بدون استفاده رها شد و بعد به‌عنوان یک مجموعه ورزشی در رشته‌های بدنسازی و ایروبیک و... فعالیت کرد. ما هیچ‌گاه در این 5سال در خانه کشتی یک تمرین یا رقابت جدی در حوزه کشتی‌ ندیدیم.

مسئولان ورزشی منطقه نبود تجهیزات کشتی را علت اصلی این موضوع می‌دانستند، با این حال انتظار داشتیم به مرور به امکانات و تجهیزات مجموعه افزوده شود که متأسفانه باخبر شدیم به‌طور کامل این مجموعه ورزشی تعطیل شده است.» او از واگذاری این خانه کشتی به سازمان ورزش اطلاع چندانی ندارد، اما پیشنهادی ارائه می‌دهد و می‌گوید:

«منطقه 19 کشتی‌گیران زیادی را تربیت کرده که بهتر است این مجموعه با هدایت این قهرمانان کشتی و نخبگان ورزشی محله‌ها اداره شود. امیدواریم در مدیریت جدید این خانه کشتی، توجه بیشتری به قشر کم‌برخوردار، اما علاقه‌مند به ورزش شود تا کسی به دلیل نداشتن توان مالی از ورزش و موفقیت‌های ورزشی محروم نشود.»

  • چراغ اینجا را روشن نگه داریم

خانه کشتی نوساز و مجهز است. 3 طبقه دارد و سالن اصلی آن با تجهیزات و ظرفیت قرارگیری 6تشک به رشته کشتی آزاد و فرنگی اختصاص داده شده است. این سالن حدود 900مترمربع مساحت دارد. سالن بدنسازی هم دارای 600مترمربع مساحت است و 2سالن رزمی هم به مساحت 400 و 150مترمربع دارد.

بانوان منطقه هم در سالن کوچک به فعالیت‌های ورزشی مشغول هستند. روزهای تعطیلی مدارس و دانشگاه‌ها که فرصت خوبی برای فعالیت‌های ورزشی اهالی در این مرکز است، مقارن شد با تعطیلی این مجموعه ورزشی که یکی از مجهزترین و بزرگ‌ترین مراکز ورزشی جنوب تهران است.

ماجرا از این قرار است که مؤسسه‌ای به‌عنوان پیمانکار، این مجموعه را از شهرداری تحویل گرفته و حالا قراردادش به پایان رسیده و مسئولان شهرداری منطقه 19 نیز به مدیران خانه کشتی محمدبنا اعلام کرده‌اند باید این مکان تخلیه شود. «سید علی هاشمی» مدیر و بهره‌بردار خانه کشتی محمد بنا می‌گوید:

«با اتمام مدت قرارداد با مؤسسه فرهنگی هاتف شهر، زیر مجموعه تربیت‌بدنی شهرداری منطقه۱۹، به ما اعلام شد این مجموعه ورزشی را فوراً تخلیه کنیم. در حالی که ورزشکاران زیادی در این مرکز در حال تمرین بودند. از سویی ما به‌عنوان بهره‌بردار به دستور مسئولان پیشین شهرداری برای تجهیز این مرکز ورزشی هزینه کرده‌ایم و حالا کسی پاسخگوی هزینه‌های صرف شده نیست. بی‌شک اگر مسئولان ورزش این منطقه از نظر تأمین منابع مالی مجموعه را حمایت می‌کردند، ما هم می‌توانستیم حتی در سطح کشوری چراغ این خانه کشتی مجهز و پیشرفته را روشن نگه داریم.»

  • سازمان ورزش، صاحب بعدی خانه کشتی

«علی نایبی» مدیر اداره ورزش آقایان شهرداری منطقه۱۹ درباره علت تعطیلی خانه کشتی توضیح می‌دهد: «شهرداری طی قراردادی خانه کشتی را به مدت 4 سال به مؤسسه فرهنگی هاتف شهر واگذار و این مؤسسه هم با بهره‌بردار این خانه قرارداد مجزا منعقد کرده بود. قرارداد بهره‌بردار خانه کشتی و مؤسسه فرهنگی هاتف شهر نهم اردیبهشت به پایان رسیده و بهره‌بردار باید زودتر نسبت به تحویل مجموعه اقدام می‌کرد. بعد از آن هم مؤسسه هاتف شهر باید مجموعه را به سازمان ورزش شهرداری تهران تحویل دهد. تمام تلاش ما این است که روند واگذاری خانه کشتی به سازمان ورزش ظرف چند روز آینده صورت گیرد.»

کد خبر 418534

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha