همشهری آنلاین: امل علم‌الدین از آنگ سان سو چی خواست از دو خبرنگار افشاگر جنایات دولت میانمار علیه مسلمانان روهینگیا عذرخواهی و آنها را از زندان آزاد کند.

امل کلونی

به گزارش همشهري آنلاين به نقل از فرانس‌پرس، همسر جورج كلوني كه حالا ديگر با نام امل كلوني شناخته مي‌شود و از نامدارترين وكلا در حوزه حقوق بشر است، در سخنراني خود در نشست آزادي رسانه‌ها در سازمان ملل متحد فرصت را مناسبت دانست و از زنداني شدن دو خبرنگار رويترز در ميانمار به شدت انتقاد كرد.

كيا سو او 28 ساله و وا اون 32 ساله در حالي با اتهام افشاي اسرار طبقه‌بندي‌شده دولت ميانمار به زندان افتاده‌اند كه سوچي و ديگر مسئولان ميانماري سال‌هاست نسل‌كشي مسلمانان روهينگيا را آغاز كرده‌اند و بدون توجه به اعتراض‌هاي جهاني و بين‌المللي به جنايت‌هاي خود ادامه مي‌دهند. خبرنگاران رويترز كه متاهل هستند و فرزند هم دارند، ماه گذشته به زندان افتادند و بايد هفت سال پشت ميله‌ها روزگار بگذرانند.

خانم كلوني در سخنان خود در نيويورك گفت: «دولت ميانمار خبرنگاران رويترز را زنداني كرد تا مانع انتشار گزارش كشتار غيررسمي 10 مرد و پسر روهينگيا شود. خانم سوچي كه خودش برنده جايزه صلح نوبل شده، زماني به جوانان ميانماري وعده آزادي و احترام به قانون داده بود. او مي‌داند قتل عام مسلمانان اسرار دولتي نيست و افشاي آن از يك روزنامه‌نگار جاسوس نمي‌سازد. سوچي گفته بود حتي يك زنداني سياسي هم زياد است و حالا دو خبرنگار را به زندان انداخته است.»

حدود 700 هزار مسلمان روهينگيا در يك سال اخير از ميانمار به بنگلادش گريخته و آواره شده‌اند. ارتش ميانمار با ساكنان عمدتا بودايي از تابستان 2017 متهم به قتل عام و تجاوز وحشيانه به هزاران روهينگيايي است و خانه و كاشانه آنها را هم به آتش كشيده است. با وجود حضور چند نسل از مسلمانان در اين كشور آسيايي، قوم روهينگيا در ميانمار خارجي محسوب مي‌شوند و روند هويت‌زدايي از آنها از سال 1982 آغاز شده است.

کد خبر 417878

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha