جمعه ۶ مهر ۱۳۹۷ - ۱۳:۴۵
۰ نفر

همشهری آنلاین: تیم‌های باشگاهی فوتبال ایران برای این که در لیگ برتر فوتبال ایران بازی کنند باید ابتدا در لیگ دسته دو و لیگ‌آزادگان بازی ‌کنند. تیم‌های برتر جام آزادگان که در دو گروه برگزار می‌شود اجازه حضور در لیگ‌برتر را دارند.

league
  • تاریخچه لیگ‌برتر:

لیگ‌برتر با شیوه فعلی برگزاری از سال ۱۳۷۹ شروع شد. اما فوتبال باشگاهی در ایران پیش از آن تاریخ مفصلی دارد.

پیش از دهه پنجاه تیم‌ها در مسابقاتی که در سطح شهرها برگزار می‌شد شرکت می‌کردند. در تهران هم مسابقات باشگاهی برگزار می‌شد در آن تیم‌هایی همچون پرسپولیس، تاج (استقلال)، پاس، شاهین و دارایی به قهرمانی رسیدند.

پس از آن در سال ۱۳۵۳ (۱۹۷۳) اولین مسابقات سراسری ایران با نام تخت‌جمشید برگزار شد.  در این مسابقات تیم‌هایی از سراسر کشور حضور داشتند اما باز هم این تیم‌های تهرانی بودند که بیشترین قهرمانی‌ها را در این مسابقات کسب کردند.

با شروع جنگ تحمیلی ایران و عراق، فوتبال در کشور تحت تاثیر جنگ قرار داشت و چندین جام همچون قدس و هفده شهریور در کشور برگزار شد. تا این که در سال ۱۳۷۰ لیگ سراسری کشور با نام جام آزادگان برگزار شد.

 اما بالاخره در سال ۱۳۷۹ لیگ‌برتر ایران با ساختار فعلی راه‌اندازی شد که به آن لیگ‌حرفه‌ای هم گفته می‌شد. لیگ برتر ایران در  ششمین دوره خود بنا به تصمیم فدراسیون فوتبال به نام خلیج فارس تغییر نام دارد.

کد خبر 417683

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فوتبال ايران

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha