مینا شهنی: وقتی وزارت رفاه از دولت خواست تا هزار میلیارد تومان از محل صرفه‌جویی بنزین برای انجام ماموریت‌های حمایتی در اختیار وزارت رفاه بگذارد، مجلس با مخالفت شدید لایحه‌ای را که از سوی دولت فرستاده شده‌بود رد کرد.

همان‌زمان هم نمایندگان مجلس ابتدا با دو فوریتی بودن لایحه دولت مخالفت کرده و پس از آن نیز حتی با داشتن یک فوریت نیز مخالفت کردند.

دلایل ارائه شده از سوی نمایندگان نیز کاملا رنگ و روی متقاعد کننده داشت و گروهی از آن‌ها که مخالفان لایحه بودند با  لعاب دار کردن ماجرا سعی کردند تا مخاطبان را قانع کنند که اختصاص دادن یک هزار میلیارد تومان برای حمایت‌های اجتماعی به ترتیبی که دولت درخواست کرده نه تنها مجلس پسند نیست بلکه قانون پسند نیز به نظر نمی‌رسد.

غلامحسین الهام، سخنگوی دولت، در دفاع از لایحه ارائه شده گفته‌بود: طبق این لایحه  سالانه مبلغ هزار میلیارد تومان برای کمک به بیمه بیکاری و حمایت از زنان سرپرست خانوار و برای تعمیم بیمه درمان افراد فاقد بیمه و توسعه تامین اجتماعی هزینه می شود که از این میزان 2 هزار میلیاردریال برای تکمیل بیمه بیکاری و 8 هزار میلیارد ریال برای توسعه تامین اجتماعی است.

اما نمایندگان مجلس نشین با اصرار ورزیدن بر مخالفت‌هایشان سبب شدند تا لایحه دولت برای توسعه تامین اجتماعی به سرانجام نرسد و همان شود که نمایندگان مردود تشخیص داده‌اند.

نسیم انتخابات، وزیدن گرفت

اما با وزش نسیم انتخابات به کرسی‌های سبز نمایندگان، این بار چرخشی ناگهانی را در مجلس شورای اسلامی شاهد بودیم.

پیش از این نیز خبرهایی درگوشی از تلاش نمایندگان برای جمع‌آوری رای از حوزه‌های انتخابیه با وارد کردن فشار به برخی دستگاه‌های اجرایی به گوش می‌رسید.

حتی کار تا آن‌جا پیش رفت که خبر رسید یکی از نمایندگان به وزیر نیرو تشر زده که سدی که قرار بوده در حوزه انتخابیه‌اش به بهره‌برداری برسد باید تا پیش از انتخابات آماده شود وگرنه « سال آینده به درد من نمی‌خورد.»

اما از آن‌جا که نمی‌‌توان به خبرهای درگوشی تکیه کرد، اثرات نسیم انتخابات در مجلس را نمی‌شد چندان که باید جدی گرفت.

این‌بار، نمایندگان اتفاق جالب‌تری را رقم زدند، خودشان نشستند و طرح نوشتند که 350 میلیارد تومان به زنان سرپرست خانوار و معلولان واگذار کنند.

عدد 350 میلیارد تومان آن‌چنان رقم بزرگی بود که هر یک از مخاطبان سعی کردند چند بار آن را در ذهن مرور کنند و رسانه ملی (تلویزیون) در خواندن خبر عدد را به اشتباه 350 میلیارد ریال خواند و این اشتباه در بخش‌های بعدی خبر نیز تکرار شد، به نظر می‌رسید 350 میلیارد تومان آن‌قدر شگفت‌آور بوده که برخی مسئولین صدا و سیما گمان برده‌اند گوش‌شان اشتباه شنیده و یا چشمان درست ندیده‌است.

جالب است بدانید این ‌بار 145 نفر از نمایندگان حاضر در مجلس موافقت خود را برای اختصاص دادن این رقم اعلام کرده‌‌اند و تنها 23 نفر مخالفت کرده اند.

حتی وقتی احمد توکلی، رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس، نیز به حداد عادل اعتراض کرد و پس از آن نیز مجلس را به نشانه اعتراض ترک کرد هیچ تفاوتی در رای نمایندگان نداشت.

براساس ماده واحده این طرح ، دولت مکلف می شود از محل برداشت از حساب ذخیره ارزی و منابع مالی حاصل از صرفه جویی سهمیه بندی بنزین نسبت به اختصاص 350 میلیارد تومان اعتبار جهت تحت پوشش قرار دادن معلولان و زنان سرپرست خانوار و بی سرپرست به سازمان بهزیستی کشور اقدام کند.

مجلس نشینان مدعی‌اند که این طرح در راستای اجرای «قانون جامع حمایت از حقوق معلولان و قانون تامین زنان و کودکان بی سرپرست» و اجرای تکلیف قانون مصرح در ماده 97 قانون برنامه چهارم توسعه و ضرورت توجه و رسیدگی به مشکلات معیشتی معلولان و زنان سرپرست و بی سرپرست خانوار تقدیم مجلس شده است.

به نظر می‌رسد نسیم انتخابات بد جوری در مجلس پیچیده‌است. چرخش رای نمایندگان و تغییر ناگهانی نظراتشان نشان می‌دهد که جلب نظر مردم در آستانه انتخابات روی آرای نمایندگان تاثیر زیادی گذاشته‌است.

در شوک‌آور بودن طرح ارائه شده از سوی نمایندگان همین بس که با گذشت دو روز از تصویب این طرح هنوز وزارت رفاه و تامین اجتماعی، که به نظر می‌رسد باید متولی این طرح باشد و حتی سازمان بهزیستی که قرار است این 350 میلیارد تومان را میان زنان سرپرست خانوار و معلولان تقسیم کند هیچ عکس‌العملی نشان نداده‌اند، به نظر می‌رسد مسئولین هنوز مبهوتند، اما نمایندگان مجلس مسرور.

کد خبر 41751

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز