همشهری آنلاین: یک میلیون و ۴۸۰ هزار نوآموز کلاس اولی در ۶۴ هزار مدرسه ابتدایی کشور، ۳۱ شهریور، به مدرسه می‌روند. برای مقابله با "اضطراب جدایی" سراغ دکتر سیما فردوسی رفته‌ایم.

اضطراب جدایی

 به گزارش همشهري آنلاين، روز اول مدرسه، بايد براي تمام دانش آموزان كلاس اولي، آنقدر شيرين باشد تا بعدها، از اولين روز مدرسه خود به شيريني ياد كنند و خاطره خوشش برايشان تا ابد باقي بماند. اين روز بايد براي همه كلاس اولي‌ها، روزي سرشار از نشاط، شادابي و لبخند باشد.

اما برخي از دانش آموزان كلاس اولي، سخت از پدر و مادر خود جدا مي‌شوند و اضطراب دارند. رفتاري كه روانشناسان از آن به عنوان، اضطراب جدايي هم ياد مي‌كنند.

چگونه روز اول مدرسه را براي كلاس اولي‌ها، به ويژه آنان كه دچار اضطراب هستند، امن و سرشار از نشاط و شادي كنيم؟ به عبارت بهتر، چگونه از اضطراب دانش آموزان كلاس اولي كم كنيم؟ راهكارهاي مقابله با اضطراب جدايي كلاس اولي‌ها چيست؟

  • اضطراب جدايي

دكتر سيما فردوسي، عضو هيئت علمي دانشگاه شهيد بهشتي به همشهري آنلاين مي‌گويد: بسياري از دانش آموزان كلاس اولي، اضطراب دارند و اين اضطراب كاملا طبيعي است اما اگر اين اضطراب، بيش از يك هفته، ادامه داشت، اين اضطراب غير طبيعي است و اضطراب جدايي نام مي‌گيرد.

اين روانشناس باليني تاكيد مي‌كند كه هم خانواده‌ها و هم اولياي مدارس،  نبايد نسبت به اين نوع از اضطراب، بي‌تفاوت باشند بلكه بايد منطقي و درست با آن رو به رو شوند و به دانش آموزي كه دچار اين نوع اضطراب است، كمك كنند.

  • مدرسه، مكان رسمي

عضو هيئت علمي دانشگاه شهيد بهشتي خاطر نشان مي‌كند: هراس و ترس از مدرسه و به دنبال آن، اضطراب جدايي، غالبا به دانش آموزاني اختصاص دارد كه به مهد كودك نرفته اند اما درعين حال، دانش آموزاني هم هستند كه با وجود اينكه مهد كودك هم رفته اند، اما باز هم دچار هراس از مدرسه و اضطراب مي‌شوند و دليل اين امر هم اين است كه دانش آموز براي اولين بار پا به مكاني رسمي مثل مدرسه مي‌گذارد كه با محيط هاي قبل از اين براي دانش آموز متفاوت است.

فردوسي مي‌گويد: محيط مدرس، قوانين خاص خود را دارد. در محيط مدرسه، از دانش آموز، توقع انتظارات خاصي است. مدرسه، حساب و كتاب دارد. در مدرسه، نظم خاص و مقررات ويژه، حاكم است و اين همه، مواردي است كه ممكن است، برخي از دانش آموزان تا قبل از مدرسه، هيچكدام را تجربه نكرده باشند.

  • توصيه به والدين

عضو هيئت علمي دانشگاه شهيد بهشتي، توصيه‌هايي هم براي پدر و مادرها و هم براي اولياي مدارس دارد.

  • بهتر است، پدر و مادرها، قبل از شروع مدرسه، كودك خود را با فضاي مدرسه اش آشنا كنند. حياط مدرسه، كلاس‌ها، راهروها، آبخوري‌ها، دستشويي‌ها و تقريبا تمام محيط مدرسه را به كودك نشان دهند. اين اقدام سبب خواهد شد كه از اضطراب كودك در  روزاول مدرسه،  كاسته شود.
  • والدين محترم، سعي كنند كه حتما خودشان، كودك خود را راهي مدرسه كنند و خودشان هم بعد از تعطيلي مدرسه، دنبال او بروند.
  • به هيچ‌عنوان، كودكتان را كه از مدرسه رفتن هراس دارد، با ساير كودكان فاميل و يا دوستان، مقايسه نكنيد.
  • والدين، حتما از تجربه‌هاي روز اول مدرسه خود و ساير فرزندانشان براي دانش آموز كلاس اولي خود بگويند و از آن روزها، به خوبي  و به عنوان روزي فراموش ناشدني ياد كنند.
  • قطعا روابط صميمي پدر و مادر، در روزهاي قبل از مدرسه و به ويژه روز اول مدرسه، در روحيه دانش آموز، تاثير مثبت دارد. بنابراين، توصيه مي‌شود كه پدران و مادران گرامي، در كمال صميميت، كودك خود را راهي مدرسه كنند. روابط صميمي پدر و مادر، تاثير بسيار زياد بر روحيه كودك دارد.
  • پدر و مادران، سعي كنند كه هرگونه كدورت و گلايه را  بين خودشان، برطرف كنند تا كودك با احساس امنيت و آرامش خيال، راهي مدرسه شود.

* توصيه به اولياي مدارس

فردوسي تاكيد مي‌كند كه طرز برخورد اولياي مدرسه به نحو غيرقابل انكاري برچگونگي برخورد دانش آموزان كلاس اولي با مدرسه تاثير دارد. اين روانشناس باليني توصيه‌هايي هم به اولياي مدارس دارد.

  • گرچه روز اول مدرسه براي اولياي مدارس با مشغله‌هاي زياد همراه است اما سعي كنند در همه حال، لبخند بر لب داشته و با دانش آموزان با محبت رفتار كنند و از شيطنت‌هاي آنها تا حد امكان بگذرند.
  • اولياي مدرسه، دانش آموزان را با اسم كوچك صدا كنند تا دانش آموزان به ويژه دانش آموزاني كه اضطراب جدايي دارند، آرامش بيشتري داشته باشند و احساس صميميت، بيشتري كنند.
  • اولياي مدرسه تا جايي كه امكان دارد از لباس‌هاي  با رنگ شاد استفاده كنند. به عنوان مثال، معلمان زن از رنگ‌هاي شاد استفاده كنند. استفاده از رنگ‌هاي شاد به ويژه در مدارس، حس خوب به دانش آموزان مي‌دهد.
  • معلمان، در كلاس‌ها جو صميمي ايجاد كنند، گذاشتن شكلات،  آب نبات و ... انجام بازي‌هاي كودكانه در اين زمينه، راهگشاست.

* يك توصيه ديگر

عضو هيئت علمي دانشگاه شهيد بهشتي همچنين توصيه اي هم به والدين دارد او مي گويد: از آنجا كه اغلب دانش آموزاني كه دچار اضطراب جدايي مي‌شوند، تا قبل از ورود به كلاس اول، به مهد كودك نرفته اند، بهتر است خانواده‌ها پس از مشورت و راهنمايي با اداره بهزيستي محل خود، كودك‌شان را به مهدكودك بفرستند.

اين روانشناس باليني معتقد است كه فرستادن كودك،  بعد از پايان دو سالگي، سبب خواهد شد تا كودك، اجتماعي شدن را بياموزد، رشد اجتماعي پيدا كند. برخي از مفاهيم را در قالب بازي‌هاي مشترك گروهي بياموزد، قدرت سازگاري و تعامل اجتماعي او  با محيط اجتماعي، افزايش يابد و اين همه سبب مي‌شود كه كودك براي رفتن به مدرسه آماده شود و دچار اضطراب و اضطراب جدايي نشود.

کد خبر 417035

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha