مجموع نظرات: ۰
شنبه ۱ مهر ۱۴۰۲ - ۱۰:۲۴
۰ نفر

یکی از دغدغه‌های همیشگی والدین بچه‌های کلاس اولی، اضطراب آنها برای رفتن به محیط جدید مدرسه است. بنابراین نیاز است تا والدین با استفاده از راهکارهای مناسب و اتخاذ تدابیر کاربردی این موضوع را کاهش دهند تا به اختلال تبدیل نشود.

کلاس اولی

همشهری-سعیده مرادی: دلهره، ترس، اضطراب و نگرانی کودکان هنگام ورود به مدرسه تا حدی طبیعی است خصوصا اگر پیش‌دبستانی را تجربه نکرده باشند. اما بهتر است قبل از اینکه فرزندتان را به مدرسه بفرستید شرایطی فراهم کنید که اضطراب و نگرانی او تا حد ممکن هنگام ورود به مدرسه کمتر باشد.

۱- شروع تمرین جدایی از خانه

قبل از مدرسه، جدایی را تمرین کنید. مثلا برای ساعاتی او را نزد پدربزرگ و مادربزرگ بگذارید.

۲-صحبت درباره رفتن به مدرسه

بسیاری از اضطراب‌ها و استرس‌ها ناشی از ناشناخته‌بودن محیطی است که در آن قرار می‌گیریم. بچه‌ها باید بدانند که به چه مکانی قرار است، بروند. پس درباره آنجا توضیح دهید.

 ۳- بازی نقش

برای اینکه کودکتان بفهمد با چه چیزی در مدرسه روبه‌رو خواهد شد، رفتارهایی که نشان می‌دهد، برای به مدرسه رفتن چه کارهایی باید انجام دهد را به نمایش بگذارید.

۴-همراهی برای خرید لوازم‌التحریر

برای خرید وسایل مورد نیاز مدرسه او را حتما همراه خود ببرید تا موجب شادی کودک شوید و شوق‌رفتن به مدرسه را برای او بیشتر کنید.

۵-اطمینان از تنها نماندن در بازگشت

اول با کودکتان صحبت کنید و به او اطمینان دهید که تحت هیچ شرایطی تنهایش نمی‌گذارید و همیشه قبل از خوردن زنگ مدرسه پشت درمدرسه باشید.

۶-همراهی پدر و مادر در روزهای اول

برای رفتن به مدرسه در روزهای اول بهتر است که پدر و مادر همراه فرزندشان باشند. این باعث اعتماد به نفس و امنیت کودک می‌شود.

۷-ایجاد تقویمی با شمارش معکوس

تقویمی درست کنید و با فرزند خود نیز در میان بگذارید تا تعداد روزهایی که به سال تحصیلی جدید مانده است را به نمایش بگذارد.

۸-پرهیز از بازگویی خاطرات منفی

 برای اینکه بچه‌ها ذهنیت منفی از مدرسه رفتن نداشته باشند یا دچار ترس نشوند، پدر و مادر بهتر است از تعریف خاطرات منفی خود از مدرسه خودداری کنند.

۹- پیدا کردن دوست برای فرزند

سعی کنید با همکاری مدیریت مدرسه، دوست و همکلاسی مناسبی برای فرزند خود پیدا کنید.

۱۰-دیدن کلاس درس پیش از شروع کلاس‌ها

اگر شما با هماهنگی مسئول مربوطه مدرسه فرزند خود را با کلاس‌هایی که قرار است در آنها درس بخواند آشنا کنید، این کار در کاهش اضطرب تأثیر بسزایی دارد.

کد خبر 789838

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha