مجموع نظرات: ۰
دوشنبه ۲۲ آبان ۱۴۰۲ - ۱۴:۲۸
۱ نفر

برای مادران شاغل نخستین روزی که قرار است از کودکان خردسال خود جدا شوند و آنها را به مهدکودک‌ها بسپارند، روز دشواری است.

کودک

همشهری آنلاین، رابعه تیموری:کودکان هم در تجربه این لحظات و احساسات ناخوشایند با مادرشان سهیم هستند و ناراحتی و اضطراب خود را به‌صورت گریه و بی‌قراری نشان می‌دهند. در این مواقع بسیاری از والدین ترجیح می‌دهند زمانی که کودکشان سرگرم بازی است، بدون اطلاع او مهدکودک را ترک کنند، اما مریم یکتا این‌روش خداحافظی با کودک را صحیح نمی‌داند.
این مشاور خانواده و روانشناس کودک، در این‌باره می‌گوید: «بسیاری از مادران برای جلوگیری از گریه کودک مخفیانه او را ترک می‌کنند و به قول معروف از دست او فرار می‌کنند. درحالی‌که نباید هرگز و تحت هیچ عنوانی مخفیانه کودک را ترک کنید.»
او ادامه می‌دهد: «زمانی که کودک متوجه غیبت ناگهانی شما شود، دچار اضطراب و استرس می‌شود و این احساسات ناخوشایند و اضطراب جدایی از مادر، در سایر مواقع هم کودک را رها نمی‌کند.» یکتا، بی‌قراری کودک در نخستین روزهای جدایی از مادر را طبیعی می‌داند و می‌گوید: «بهتر است کم‌کم کودک را برای جدایی از خود و حضور در مهد، آماده کنید؛ مثلا در روزهای اول پس از خداحافظی از کودک، لحظاتی پشت در کلاس بمانید تا خیال فرزندتان آسوده شود که زیاد از او دور نمی‌شوید.
می‌توانید وسایل و اسباب‌بازی‌هایی را که کودک به آنها علاقه خاصی دارد همراه خود به مهد بیاورید تا احساس بهتری داشته باشد.»

توصیه های مهم به مادران برای روز اول مهدکودک


او به نقش موثر مربی و پرستار مهدکودک در آرام کردن کودک اشاره می‌کند و توضیح می‌دهد: «مربیان مهد در آرام کردن کودک و پذیرش شرایط جدید، نقش مهمی دارند. لازم است خلق و خو، علایق و ویژگی‌های ‌کودکتان را کاملا برای مربی شرح دهید تا او بهتر بتواند با کودک ارتباط برقرار کند. شناخت ویژگی‌های کودک این امکان را برای مربی به‌وجود می‌آورد که سرگرمی‌های جذابی برای کودک طراحی کند.»
این‌روانشناس کودک مدت زمان سازگارشدن کودک با شرایط جدید را در کودکان مختلف و متفاوت می‌داند و ادامه می‌دهد: «تغییراتی که کودک در تغذیه، خواب، نوع سرگرمی، دما و شرایط محیط و... تجربه می‌کند، در مدت زمان سازگاری او با شرایط جدید تاثیر می‌گذارد و هرقدر این تغییرات بیشتر باشد، کودک دیرتر به فضای جدید عادت می‌کند.»
یکتا توصیه می‌کند: «در هر شرایطی قبل از ترک کودک، او را ببوسید، کودک را در آغوش کشیده و بگویید که کجا می‌روید و چه زمانی برخواهید گشت، بعد با او خداحافظی کنید.»

کد خبر 806836

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha