یکشنبه ۲۵ شهریور ۱۳۹۷ - ۱۱:۴۹
۰ نفر

همشهری آنلاین: رئیس شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه بخشی از رفتارهای عزاداران به عزاداری‌ها آسیب می‌زند تاکید کرد: عزاداری حسینی را به محفل سیاسی تبدیل نکنیم.

محسن هاشمی

به گزارش ایرنا، محسن هاشمی در آغاز هشتاد و ششمین جلسه شورا، سیاسی کردن عزاداری‌ها را یکی از مهمترین آسیب‌ها دانست و افزود: چرا برخی مداحان و سخنرانان تعابیری به کار می‌برند که موجب گریزان شدن اکثریت جامعه از این آیین‌ها شود.
وی گفت: آیا هر شخصی که به عنوان خادمی و غلامی اباعبدالله افتخار می‌کند نباید طوری عمل کند که نسل جوان، نخبگان و همه اقشار جامعه جذب این مشعل هدایت و کشتی نجات شوند؟

هاشمی اظهارداشت: برخی رفتارهای افراطی ما شیعیان بخصوص در استفاده از ابزارها، اشعار و آواها بیشترین آسیب را به عزاداری حسینی وارد می‌کند و به تعبیر شهید مطهری مظلومتر از خود امام حسین(ع)، عزاداری حسینی است که به دست ما تحریف شده است.
وی افزود: امروزه دولتی، هیجانی و سیاسی کردن عزاداری حسینی سه آسیبی است که علاوه بر تحریف‌های مورد نظر شهید مطهری عزاداری حسینی را تهدید می‌کند.

هاشمی یادآور شد: از زمانی که امام باقر (ع) براساس سنت وقف عزاداری حسینی را در صحرای منا بنیان گذاشت 1300 سال می‌گذرد و در طول این مدت زمان طولانی، پرچم عزای حسینی مردمی‌ترین عنصر در جامعه شیعه بخصوص ایرانیان عاشق اهل بیت(ع) بوده است.

وی اضافه کرد: حتی در زمان‌هایی که حکومت‌های مستبد، عزاداری و زیارت امام حسین(ع) را ممنوع اعلام کرده بودند شیعیان با اهدای جان، دارایی‌ها و اموال خود اجازه ندادند نوای قدسی یاحسین خاموش شود.

رئیس شورای شهر تهران عنوان کرد: اکنون نیز حضور هرساله بیش از 10 میلیون زائر اربعین در عراق بدون استفاده از امکانات حکومتی براساس عشق و ارادت مردم به اباعبدالله الحسین صورت می‌گیرد.

وی گفت: جریانی که می‌خواهد عزاداری اهل بیت را وابسته به دولت و بودجه دولتی کند، به جای خدمت ناخواسته به آن آسیب می‌زند.

هاشمی همچنین استفاده از نواهای غیرمتناسب با فرهنگ ایرانی و اسلامی، تاسی از موسیقی شبیه جاز برای عزاداری، رفتارهایی نظیر قمه‌زنی یا استفاده از ابزارهایی که به بدن فرد عزادار و کودکان آسیب می‌زند را از دیگر آسیب‌های عزاداری عنوان کرد.

کد خبر 416614

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha