جمعه ۲۴ شهریور ۱۳۸۵ - ۱۴:۲۲
۰ نفر

همشهری آنلاین: با رد درخواست استیناف شکو آساهارا،رهبر فرقه آئوم ژاپن،از سوی دیوان عالی این کشور ،حکم اعدام او به جرم دخالت در انتشار گاز سمی در متروی توکیو در سال 1995 نهایی شد.

به گزارش منایع خبری از توکیو شوکو آساهارا بنیانگذار فرقه آئوم ژاپن پس از آن که دادگاه ثانویه ژاپن حکم اعدام او صادره از سوی دادگاه بدوی را  که فوریه 2004 صادر شده بود تایید کرد از دیوان عالی درخواست تجدید نظر کرد.

اکنون با درخواست تجدید نظر آساهارا در دیوان عالی ژاپن یک از جنجال برانگیزترین پرونده های جنایی این کشور در دوران پس از جنگ جهانی دوم درحالی بسته شد.

آساهارا و چند نفر دیگر از اعضای ارشد فرقه آئوم به خاطر انتشار گاز سمی سارین در سال 1995 در متروی توکیو که به کشته شدن 12 نفر و مجروح شدن 5500 تن از شهروندان ژاپنی انجامید به اعدام محکوم شده اند.

آساهارا همچنین متهم به رهبری یک مورد دیگر انتشار گاز سمی سارین در شهر ماتسوموتو در استان ناگانوی ژاپن بوده که در سال 1994 به کشته شدن 7 نفر و مجروح شدن 660 نفر دیگر منجر شده بود.

از دیگر اتهامات آساهارا ترور تسوتسومی ساکاموتو وکیل پرونده شاکیان علیه فرقه آئوم و نیز قتل زن و فرزند یک ساله او در نوامبر 1989 است.

قبلا 10 نفر دیگر از رهبران فرقه آئو م شین ریکو به اعدام محکوم شده اند اما تاکنون هیچ کدام از آنها اعدام نشده اند.

تعدادی از روانشناسان اعلام کرده بودند حکم آساهارا که نام واقعی او شیزو ماتسوموتو است با وضعیت روحی او  مطابقت ندارد چون او با خود نجوا می کند و به فرزندانش هم واکنشی نشان نمی دهد.

هارو اکیموتو یکی از پنج روانشناسی که رهبر فرقه آئوم را به درخواست وکلایش معاینه کرده با اعلام اینکه او از نظر روانی مریض است دادگاهها را به خاطر تسلیم  شدن در برابر فشار افکار عمومی شدند محکوم کرده است.

با این وجود روزنامه یومیوری اعلام کرده که اظهارات اخیر آساهارا نشان می دهد که او از نظر روانی قادر به درک روند محاکمه بوده که همین امر موجب حمایت از رای دادگاه می شود.

وکلای آساهارا که هنوز اصرار دارند او فاقد توان درک موقعیت خود در محاکمه بوده قصد دارند از رای دادگاه ثانویه به دیوان عالی استیناف جویند.

آساهارا که یک متخصص طب سابق طب سوزنی است که موعظه گروهی از بودائیان و هندوهای افراطی اهل مکاشفه را برعهده گرفت.

اوبه اتهام دستور دادن به اعضای فرقه خود برای انتشار گاز سمی سارین در روز 20 مارس 1995 در قطارهای مترو توکیو محاکمه شده است.

اکنون آژانس امنیت عمومی ژاپن نگران آن است که تایید حکم اعدام آساهارا موجب بروز رفتارهای افراطی از سوی حامیان فرقه آئوم شود.

این فرقه در اوایل سال 200 نام خود را به "الف" که حرف اول الفبا در زبان عبری است تغییر داد و با خلع آساهارا از رهبری خود از اشتباهات گذشته عذزخواهی کرد.

با این وجود بازرسان می گویند که اعضای فرقه آئوم هنوز از تعلیمات آساهارا تبعیت می کنند.   

کد خبر 4161

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیا و اقیانوسیه

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز