همشهری‌آنلاین: شهردار تهران گفت: ارتقا کیفیت زندگی و رضایت شهروندان از اهداف اصلی تحقق شهر هوشمند است و باید در مسیر تحقق شهر هوشمند از تجارب نخبگان و همچنین تجارب جهانی بهره بگیریم.

 محمدعلی افشانی، شهردار تهران در دومین نشست هم‌اندیشی نخبگان شهر تهران که با حضور صاحب‌نظران شهر هوشمند عصر دوشنبه 19 شهريور  در برج میلاد تهران برگزار شد، گفت: ارتقا کیفیت زندگی مردم و رضایتمندی شهروندان از اهداف تحقق هوشمندسازی شهر است و همه این موارد در شعار ما یعنی شهر زیست‌پذیر، شهروند مشارکت‌پذیر نهفته است.

محمدعلي افشاني گفت: انتظار ما از جامعه علمی دانشگاهی و صاحب‌نظران این است که در کنار بیان چالش‌ها و مشکلات و انتقادهايی که دارند، به بیان راهکارها نیز بپردازند چراکه ما معمولا بیشتر وقت خود را در بیان چالش‌ها می‌گذرانیم و در همین مرحله باقی می‌مانیم.

به گزارش ایسنا،افشاني افزود: نباید به بیان تاریخ بپردازیم و تنها مشکلات چالش‌ها را بارها و بارها تکرار کنیم. قطعا زمان ما محدود است لذا انتظار داریم که در این جلسه‌هاي هم‌اندیشی شاهد ارائه دانش و تجربه از سوی شما نخبگان باشیم که نهایتا برای ما راهکاری باشد در جهت تدوین برنامه سوم شهر تهران.

او ادامه داد: قطعا توسعه فرایندی پیچیده، مستمر، تاریخی و تدریجی است. نباید کارشناسان ما در قسمت اول ساکن بمانند. باید فرایندی فکر کنیم اما نتیجه را نیز باید مدنظر قرار دهیم لذا تقاضای من این است که تجارب خود را به صورت مکتوب در اختیار ما قرار دهید.

شهردار تهران در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به رابطه تنگاتنگ میان شهرداری و شورای اسلامی شهر تهران گفت: ما با این رابطه تنگاتنگ کارها را به پیش می‌بریم اما بدون مشارکت صاحب‌نظران نمی‌توانیم برنامه خوبی داشته باشیم. قطعا توسعه الگوبردار نیست و نمی‌شود آن را کپی کرد. شرایط زیست فرهنگی و اجتماعی هر جامعه را باید مدنظر قرار داد. البته استفاده از تجربه بشری هزینه‌ها را کم می‌کند و زمان را کوتاه لذا باید از تجربه کسانی که پیش از ما سعی و خطا کردند، استفاده کنیم.

او تاکید کرد: برنامه را باید سریع شروع کنیم. باید به مرور زمان برنامه تکمیل شود در غیر این صورت اگر بنشینیم که برنامه کاملی نوشته شود هیچ‌گاه این امر محقق نخواهد شد. بی‌تردید اولین قدم این است که در شهر کار را از بخش‌هایی که می‌توانیم شروع کنیم. در حقیقت باید هوشمندسازی در بخش‌هایی که در حال حاضر امکان‌پذیر است، آغاز شود. یکی از این بخش‌ها صدور پروانه است.

شهردار تهران ادامه داد: امروز یکی از عوامل فساد در شهرداری و تمام دستگاه‌های دیگر که بهتر از شهرداری نیستند، همین عدم هوشمندسازی است. در حقیقت افراد به جای این‌که کار خود را بدون مراجعه انجام دهند مجبور هستند برای کارهای مختلف به دستگاه‌ها مراجعه حضوری داشته باشند.

افشانی با اشاره به این‌که تا پایان سال جاری سیستم صدور پروانه باید به طور کامل هوشمندسازی شود، افزود: با هوشمندسازی این روند افراد می‌توانند هزینه صدور پروانه را در تمام سطح شهر به صورت هوشمند محاسبه کنند و آن را به صورت هوشمند پرداخت کنند. در حوزه حمل و نقل نیز تاکسی‌های اینترنتی که امروز مورد استفاده شهروندان هستند، بخشی از هوشمندسازی شهر هستند. این یعنی کاهش هزینه‌ها و کاهش زمان اتلاف شده.

شهردار تهران در بخش دیگری از صحبت‌های خود با تاکید بر لزوم همگامی با هوشمندسازی در شهر گفت: زمانی که در سازمان شهرداری‌ها بودم برخی برای تعطیلی تاکسی‌های اینترنتی پیش من آمدند. به آنها گفتم انقلاب صنعتی یک ویژگی بیشتر ندارد و آن این‌که هر که در مقابل آن بایستد فقط هزینه شهر و ملت خود را افزایش می‌دهد. لذا بیایید از امروز با آنها همراه شویم و امروز نیز مشاهده می‌کنید که آنها کار خود را انجام می‌دهند.

او ادامه داد: تمام محل پارک‌های حاشیه‌ای باید هوشمندسازی شوند به شکلی که فرد از خانه بداند که کجا پارک حاشیه‌ای خالی وجود دارد، پول آن را پرداخت کند و این پارک حاشیه‌ای برای فرد رزرو شود.

شهردار تهران تصریح کرد: در آبیاری فضای سبز نیز که امروز یکی از معضلات ما محسوب می‌شود می‌توانیم از هوشمندسازی بهره بگیریم و به این ترتیب مشخص کنیم در چه زمانی و به چه میزانی فضای سبز سطح شهر آبیاری شود. در حوزه روشنایی نیز که امسال با معضلات بسیاری مواجه شدیم، می‌توان از هوشمندسازی بهره گرفت.

او تاکید کرد: مهم این است که یک قدم رو به جلو برداریم و باید تا جایی که ممکن است سریعتر و کم‌هزینه‌تر گام‌های خود را برداریم و تصور نکنیم که به مدینه فاضله می‌رسیم. امیدوارم از تجارب شما نخبگان شهر بتوانیم استفاده کنیم.

کد خبر 416082

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha