شنبه ۲۲ دی ۱۳۸۶ - ۱۴:۵۶
۰ نفر

ترجمه محمد کرباسی: بعد از ترور بی نظیر بوتو، بحث مسائل هسته‌ای در آمریکا دوباره داغ شده است.

بحث هایی مثل اینکه چطور مقام‌های دولتی به پاکستانی‌ها و یا کشورهای دیگر اجازه دادند تا به رازها و روش‌های ساخت سلاح هسته‌ای دست یابند.

سیبل ادموندز، مترجم سابق زبان ترکی در FBI شاهد گفت و گوهای فراوانی در این مورد بوده است. ادموندز‌ فاش کرد که چگونه سازمان‌های اطلاعاتی خارجی در فهرست تحت حمایت مقام‌های آمریکا قرار گرفتند تا مقام‌های آمریکایی شبکه‌ای از جاسوس‌ها را در نقطه حساس ارتش و سازمان‌های هسته‌ای جهان داشته باشد.

ادموندز به عنوان یک منبع آگاه در فروش اطلاعات طبقه بندی شده هسته‌ای در گفتگو با  نشریه ساندی تایمز‌مدارکی ارائه داد که نشان می‌دهد یکی از مقام‌های ارشد وزارت امور خارجه آمریکا از مقام‌های ترکیه رشوه دریافت کرده و همچنین اطلاعات مهمی را به کشورهایی مثل پاکستان فروخته است.

مترجم سابق FBI همچنین می‌گوید: این مقام بلند پایه(نام وی منتشر نشده است) اطلاعات فوق‌العاده طبقه بندی شده نه تنها در مورد وزارت امور خارجه بلکه درباره پنتاگون، در مقابل پول و موقعیت سیاسی در اختیار سازمان‌های اطلاعاتی کشورهای دیگر گذاشته است.

وی همچنین از مدارک به دست آمده توسط FBI علیه مقام‌های رسمی پنتاگون هم در همین مورد خبر می‌دهد.

وی می‌گوید: اگر تمام اطلاعات و مدارکی که FBI به دست آورده است ارائه شود دولت آمریکا باید بسیاری از مقام‌های بلند پایه خود را محاکمه کند.حرف های ادموندز نشان می‌دهد که چقدر کشورهای خارجی که به دنبال اسرار هسته‌ای هستند در آمریکا نفوذ کرده‌اند و این مسئله نشان می‌دهد که مقام‌های غربی چقدر به کشورهای دیگر مثل پاکستان برای رسیدن به فناوری بمب هسته‌ای کمک کرده‌اند.تا قبل از این مسائل هسته‌ای کشورها به وسیله یک سازمان اطلاعاتی مشترک  ازانگلیس و آمریکا پیگیری می‌شد. اما بعدها علاوه بر تعطیلی این سازمان مشترک از فعالیت‌های جداگانه FBI هم برای حفظ روابط دیپلماتیک جلوگیری شد.

ادموندز که علاوه بر انگلیسی،به زبان‌های ترکی و فارسی هم به طور کامل مسلط است توسط FBI بعد از حادثه 11 سپتامبر استخدام شد. وی پس از اخراج از این سازمان مدارکی را که در اختیار داشت به مقام‌های بلند پایه کنگره و کمیسیون 11 سپتامبر ارائه کرد اما هیچ واکنشی از سوی دولت آمریکا اتفاق نیفتاد. اکنون و با ناامید شدن از توجه مقام‌های آمریکا، او تصمیم گرفته است تا بخشی از این مدارک را افشا کند.

یکی از مسئولیت‌های مهم ادموندز در FBI،ترجمه صدها ساعت از گفت و گوهای دیپلمات‌های ترکیه با مسئولان سیاسی بوده است که توسط FBI ضبط می‌شد.این گفت و گوها از سال 1997 شروع شده است و ارتباط مقام‌های ترکیه و پاکستان را با افراد مهم دولت اسرائیل و آمریکا نشان می‌دهد. وی می‌گوید این گفت و گوها درباره واردات مواد مخدر، پول شویی و سلاح‌های نامتعارف بوده است. او تاکید می کند که  در آن زمان هم بسیاری از مقام‌های دولت آمریکا با این تحقیقات مخالفت می کردند.

این مدارک نشان می‌دهد مقام‌های ترکیه و اسرائیل همکاری نظامی و آموزشی مشترکی برای رسیدن به فناوری هسته‌ای داشته‌اند. به گفته خانم ادموندز هر ماه چند معامله مواد هسته‌ای توسط این شبکه صورت می‌گرفته که یکی از کشورهای خریدار همیشگی پاکستان بوده است.

این مسئولان آمریکایی به وسیله مقام‌های بلندپایه وزارت امور خارجه حمایت می‌شدند. به طوری که آنها افراد متخصص برای کار در موسسه‌های حساس تحقیقات هسته‌ای(به ویژه دانشجویان دوره دکترا)  را تایید صلاحیت می‌کردند.

یکی از این موسسه‌ها، آزمایشگاه هسته‌ای Los Almos در نیومکزیکو است. ادموندز یک گفت وگو را به یاد می‌آورد که در آن مقام‌های دولتی با دریافت رشوه از یک دیپلمات ترکیه که در این شبکه فعال بود موافقت کردند.

این مقام ترک علاوه بر فعالیت برای کشور خودش برای سازمان اطلاعات پاکستان ISI هم فعالیت می‌کرد. این مسئله به آن خاطر بود که فعالیت او برای پاکستان کمتر جلب توجه می‌کرد.

این عضو شورای ترکیه-آمریکا در واشنگتن پیشنهاد دریافت رشوه در مقابل اطلاعات هسته‌ای را مطرح کرده بود که مقام‌های آمریکایی با آن موافقت کردند. ادموندز می‌گوید: من در مدت 2 سال و نیم مدارک حداقل 3 مورد از این معامله‌ها را مشاهده کردم.ولی به طور یقین این مسئله بسیار بیشتر از این بوده است.

ماموران پاکستانی به وسیله ژنرال محمود احمد،رئیس ISI رهبری می‌شدند. مدارک نشان می‌دهد که ژنرال احمد و همکارانش مقر ویژه‌ای را در واشنگتن برای ارتباط مداوم با رابطشان در سفارت ترکیه داشتند.

کارشناسان اطلاعاتی عقیده دارند که ماموران ISI قبل و بعد از 11 سپتامبر رابطه نزدیکی با اعضای القاعده داشتند. نتایج فعالیت‌های اطلاعاتی ISI به عبدل غدیر خان دانشمند مهم هسته‌ای پاکستان می‌رسید و عبدل غدیر خان همیشه با ژنرال احمد و ISI رابطه بسیار نزدیکی داشت.

در زمان برنامه هسته‌ای پاکستان او با فروش اطلاعات به لیبی و کره شمالی پول بسیاری زیادی به دست آورد. او همچنین زنجیره‌ای از شرکت‌ها را در آمریکا و انگلیس برای خرید تجهیزات هسته‌ای جمع کرده بود.

سازمان اطلاعاتی غرب با کشف رابطه این دانشمند هسته‌ای با اسامه بن لادن بسیار نگران شدند به طوری که یکی از مسئولان سیا هفته گذشته در این باره گفت: ما با کشف این مسئله واقعاً وحشت زده شدیم.

به نظر می‌آید این وحشت به خاطر این است که اطلاعات فروخته شده توسط خود آمریکایی‌ها توسط عبدل غدیر خان دوباره به کشورهای دیگر فروخته شده است.این مسئله وقتی مهم تر می‌شود که ادموندز مدارکی را ارائه می‌کند که یکی از مترجم‌های FBI دختر یکی از مقام‌های سفارت پاکستان در آمریکا بوده که برای ژنرال احمد فعالیت می‌کرده است.

این قضیه زمانی مشخص شد که FBI او را مورد بازجویی قرار داد.اما دیگر دیر شده بود و اطلاعات بسیار محرمانه ای به دست مقام‌های پاکستان رسیده بود.

مترجم سابق FBI عقیده دارد اطلاعات هسته ای توسط ماموران اطلاعاتی ترکیه تحت پوشش دیپلمات به سفارت پاکستان در واشنگتن می‌رسید. بعد از 11 سپتامبر بسیاری از ماموران خارجی توسط FBI به اتهام اطلاع داشتن از این حمله و شناخت افراد کمک کننده به القاعده بازجویی شدند.

ادموندز همچنین عقیده دارد که تعداد زیادی از مقام‌های مهم پنتاگون، سازمان اطلاعاتی اسرائیل را به هر نوعی کمک می‌کنند. یکی از این مقام‌ها لورنس فرانکلین کارشناس پنتاگون بود که در سال 2006 دستگیر و زندانی شد.

او متهم به افشای اطلاعات فوق سری وزارت دفاع به دیپلمات‌های اسرائیل است. خانم ادموندز می‌گوید وی یکی از مهم ترین افرادی است که در میان مقام‌های دولتی اطلاعات مورد نیاز اسرائیلی‌ها را تامین می‌کرد. اکنون FBI نگران اطلاعات مهم هسته‌ای از دست رفته است.

به عقیده این سازمان به طور قطع ماموران اطلاعاتی ترکیه رونوشت هایی از  این اطلاعات را به کشورهای دیگر و یا به القاعده هم فروخته اند.ادموندز در سال 2002 و به اتهام افشای اطلاعات محرمانه از FBI اخراج شد.

اما او به تازگی اطلاعاتش را در جلسه کنگره آمریکا ارائه کرد ولی هیچ واکنشی در مورد آن نشان داده نشد و کسی هم اهمیتی به این ماجرا نداد. مقام‌های پنتاگون و وزارت امور خارجه هم به راحتی فقط این قضیه را تکذیب کردند.

دو منبع آگاه در سیا در گفت و گوی تلفنی اما حرف های ادموندز را تایید کردند. در حالی که هیچکدام از آنها از حرف ها و مدارک ادموندز خبری نداشتند ولی اطلاعاتی مشابه وی داشتند و برایشان مسئله بسیاری عادی بود.

Timesonline.com
6 ژانویه2007

کد خبر 41568

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز