همشهری آنلاین: کارشناسان هشدار می‌دهند که پیشرفت بسیار کمی برای کاستن از میزان بی‌تحرکی در جهان صورت گرفته است.

inactivity

به گزارش بی‌بی‌سی یک گزارش جدید سازمان جهانی بهداشت تخمین می‌زند که بیش از یک‌چهارم مردم جهان- ۱.۴ میلیارد نفر - فعالیت جسمی به اندازه کافی انجام نمی‌دهند- رقمی که بهبود چندانی را نسبت به سال ۲۰۰۱ نشان نمی‌دهد.

بی‌تحرکی خطر بسیاری از مشکلات بهداشتی ازجمله بیماری قلبی، دیابت نوع ۲ و برخی از سرطان‌ها را بالا می‌برد.

بر اساس این گزارش کشورهای پردرآمدی مانند بریتانیا در میان کشورهای با کمترین فعالیت جسمی قرار می‌گیرند.

همچنین این گزارش می‌گوید زنان به‌جز در دو منطقه آسیا نسبت به مردان بیشتر زندگی نشسته دارند.

پژوهشگران سازمان جهانی بهداشت برای تهیه این گزارش که در نشریه «بهداشت جهانی لنست» منتشر شده است، از داده‌های خود- گزارشی به دست آمده از ۳۵۸ نظرخواهی مبتنی بر جمعیت در ۱۶۸ کشور استفاده کردند.

آنان دریافتند که در کشورهای پردرآمد ازجمله بریتانیا و آمریکا، نسبت افراد غیرفعال از ۳۲ درصد در سال ۲۰۰۱ به ۳۷ درصد در سال ۲۰۱۶ افزایش یافته است، درحالی‌که این رقم در کشورهای کم‌درآمد در حد ۱۶ درصد ثابت مانده است.

افرادی در رده کم‌تحرک قرار گرفته بودند که کمتر ا ز ۱۵۰ دقیقه ورزش در حد متوسط یا ۷۵ دقیقه ورزش شدید در طول هفته انجام می‌دادند.

کشورهای در این رده‌بندی بالاتر رفته بودند، شامل آلمان، نیوزیلند و آمریکا می‌شدند.

زنان نسبت به مردان در همه مناطق در همه کشورها به‌جز شرق و جنوب شرق آسیا فعالیت جسمی کمتری داشتند و بیشترین تفاوت از این لحاظ در آسیای جنوبی، آسیای مرکزی، خاورمیانه، آفریقای شمالی و کشورهای پردرآمد غربی وجود داشت.

نویسندگان این گزارش می‌گویند این تفاوت میان زنان و مردان احتمالاً ناشی از مجموعه‌ای عوامل ازجمله وظایف بیشتر بچه‌داری و باورهای فرهنگی باشد که ورزش کردن را برای زنان سخت‌تر می‌کند.

کارشناسان می‌گویند در کشورهای ثروتمند افزایش شغل‌ها و تفریحات نشسته، به همراه افزایش استفاده از حمل‌ونقل موتوری ممکن است توضیح‌دهنده علت افزایش میزان بی‌تحرکی باشد.

افراد در کشورهای کم‌درآمدتر با احتمال بیشتری ممکن است در شغل‌هایشان فعالیت جسمی داشته باشند و پیاده راه بروند یا از وسایل حمل‌ونقل عمومی استفاده کنند.

نویسندگان گزارش هشدار می‌دهند که با وضعیت موجود ممکن است یکی از اهداف تعیین‌شده سازمان جهانی بهداشت برای سال ۲۰۲۵ یعنی کاهش بی‌تحرکی جهانی تا ۱۰ درصد محقق نشود.

کد خبر 415672

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار تندرستی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha