مرکز آمار جزئیات افزایش قیمت ۲۴ کالای پرمصرف خوراکی در مردادماه امسال را منتشر کرد.

نمودار۶

این آمار نشان می‌دهد در‌ماه گذشته نسبت به مردادماه پارسال قیمت هرکیلوگرم پرتقال درختی، خیار، سیب‌زمینی و موز بین 85.7 تا 83درصد گران شده است. درحالی‌که قیمت هر کیلوگرم تخم‌مرغ در این مدت 54درصد افزایش داشته و نکته مهم اینکه هر کیلوگرم برنج ایرانی درجه یک با 6.5درصد رشد 14هزار و 144تومان و هرکیلوگرم برنج خارجی درجه یک در این مدت با 43.6درصد رشد به 8هزار تومان رسیده است.

به‌گزارش همشهری، افزایش قیمت برنج خارجی به‌دلیل پرمصرف‌بودن آن نزد خانوارهای دارای سطح درآمد متوسط رو به پایین نسبت به برنج ایرانی که عمدتا توسط اقشار دارای درآمد متوسط رو به بالا مصرف می‌شود، ناشی از افزایش نرخ ارز در ماه‌های اخیر بوده و دولت تصمیم دارد تا قیمت برنج خارجی را برای کم کردن فشار روی خانوارهای ضعیف و متوسط با واردات براساس نرخ دولتی در قالب سبد کالایی و همچنین توزیع از طریق شبکه‌های رسمی ارزان‌تر سازد یا دست‌کم جلوی رشد بیشتر قیمت آن را بگیرد.

نمودار

افزون براین در مردادماه امسال نسبت به‌ماه مشابه پارسال قیمت مصرف‌کننده کره پاستوریزه و رب گوجه فرنگی بالای 40درصد رشد داشته درحالی‌که رشد قیمت برخی کالاها شامل چای خارجی و گوشت گوسفند به‌ترتیب 32.6 و 39.7درصد برآورد شده است. همچنین رشد قیمت گوشت گوساله، ماست پاستوریزه و گوشت قرمز در کانال 20درصد و بالاتر در نوسان بوده و تنها سه‌کالا شامل عدس، سیب‌زمینی و پیاز ارزان‌تر از مردادماه پارسال بوده است.

برآوردهای مرکز آمار نشان می‌دهد خانوارهای شهرنشین ایران به هنگام خرید کالاهای پرمصرف خوراکی در مردادماه شاهد گران‌تر شدن 38.6درصدی سیب درختی، 29.8درصدی پرتقال و 21.9درصدی تخم‌مرغ در مرداد نسبت به تیرماه امسال بوده‌اند.

  • چشم‌انداز افزایش تورم با رشد هزینه تولید

آمارهای تازه از احتمال تداوم روند صعودی نرخ تورم در ماه‌های آینده حکایت دارد. انتشار 2گزارش جداگانه مرکز آمار و بانک مرکزی درباره رشد هزینه‌های تولید زنگ خطر تورم درماه‌های آینده را به صدا درآورده است، همواره اثر تورم تولید‌کننده با چند‌ماه تأخیر در سبد هزینه خانوارها نمایان می‌شود.

در گزارش بانک مرکزی آمده است: میانگین هزینه تولید در ایران در 12‌ماه منتهی به مردادماه امسال نسبت به 12‌ماه مشابه پارسال 15.2درصد افزایش یافته است. البته این نهاد رسمی رشد هزینه‌های تولید در مردادماه امسال نسبت به تیرماه گذشته را 6.3درصد و نسبت به مردادماه پارسال 33.8درصد برآورد کرده که بالاترین میزان نسبت به سال1391 به‌شمار می‌رود.

سرعت گرفتن آهنگ رشد هزینه‌های تولید، علامت منفی به تورم بخش مصرف می‌دهد به‌گونه‌ای که هزینه تولید محصولات صنعتی به‌طور میانگین 7.2درصد نسبت به تیرماه امسال و 45.2درصد نسبت به مردادماه پارسال بیشتر شده است.

مرکز آمار ایران هم که هزینه تولید را به‌صورت فصلی برآورد و منتشر می‌سازد هم گزارش داده که شاخص کل قیمت تولیدکننده در فصل بهار امسال نسبت به زمستان پارسال 10.5درصد و نسبت به بهار پارسال 25درصد و نرخ تورم فصل بهار تولید در 12‌ماه منتهی به بهار1397 در مقایسه با مدت مشابه سال قبل 16.8درصد رشد داشته است. این نهاد آماری می‌گوید: میانگین هزینه تولید در بهار امسال نسبت به بهار پارسال در بخش کشاورزی 16.4درصد، بخش معدن 32.1درصد، بخش صنعت 37.4درصد، بخش برق 8.6درصد و خدمات 11.9درصد گران‌تر شده است.

جدول

کد خبر 415344

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha