فشار تورم بر سفره‌های مردم هر روز بیشتر احساس می‌شود به‌گونه‌ای که میانگین قیمت کالاهای خوراکی، آشامیدنی و دخانیات از ۱۶درصد در تیرماه با ۱۰.۳درصد افزایش به ۲۶.۳درصد در مردادماه رسیده است.

نمودار

 

به گزارش همشهری، این شاخص نشان می‌دهد افزایش 64درصدی شاخص تورم ماهانه خوراکی‌ها و آشامیدنی‌ها در 2ماه پیاپی به مرز نگران‌کننده‌ای رسیده و همه دهک‌های هزینه‌ای این فشار افزایش قیمت‌ها را تحمل می‌کنند؛ البته نه به میزان یکسان.

  • شکاف تورمی

تازه‌ترین آمارهای رسمی مرکز آمار ایران از شاخص تورم در مردادماه حکایت از افزایش فاصله تورمی بین دهک‌های هزینه‌ای خانوارهای ایرانی دارد، به‌گونه‌ای که شکاف تورم بین دهک‌های هزینه‌ای از 0.5درصد در تیرماه امسال به 8دهم درصد در سال‌جاری افزایش یافته است.

دهک‌های هزینه‌ای اول و دوم به‌عنوان ضعیف‌ترین اقشار درآمدی جامعه در مردادماه امسال به‌ترتیب شاهد تورم 23‌و‌25درصدی بوده‌اند که نسبت به تیرماه امسال شاخص تورم دهک اول 9.6درصد و دهک دوم 10درصد رشد کرده است. دهک‌های سوم تا پنجم هم به‌عنوان اقشار متوسط رو به پایین نرخ تورم 26درصدی را در خصوص کالاهای خوراکی‌، آشامیدنی و دخانیات در مردادماه تجربه کرده‌اند و این روند در خصوص 3دهک هزینه‌ای ششم تا هشتم به‌عنوان طبقه متوسط رو به بالا هم مشاهده می‌شود.

2 دهک نهم و دهم هزینه‌ای به‌عنوان دهک‌های ثروتمند هم در مردادماه شاهد تورم ماهانه خوراکی‌ها به میزان بیش از 26درصد بوده‌اند و نکته مهم اینجاست که درصد تغییر شاخص تورم ماهانه خوراکی‌ها و آشامیدنی‌ها در 2دهک اول و دوم به‌عنوان اقشار فقیر جامعه به‌ترتیب 72 و 67درصد برآورد شده که فشار تورمی بیشتری را نشان می‌دهد.

توضیح اینکه دهک اول نشان‌دهنده 10درصد از خانوارهایی است که کمترین هزینه سالانه را داشته‌اند، که ‌این دسته از خانوارها جزو فقیرترین اقشار جامعه محسوب می‌شوند، در نقطه مقابل دهک دهم، 10‌درصد از خانوارهایی را نشان می‌دهد که بیشترین مبلغ را صرف هزینه سالانه خود کرده‌اند، لذا‌ این دسته از خانوارها از مرفه‌ترین اقشار جامعه هستند.

جدول

  • تورم ماهانه علیه تورم سالانه

البته مرکز آمار ایران گزارش داده که نرخ تورم سالانه در مردادماه امسال 9.7درصد بوده و نرخ تورم سالانه دهک اول هزینه‌ای را 9.2درصد، دهک دوم 9.5درصد، دهک سوم 9.7درصد، دهک چهارم و پنجم 9.8درصد، دهک ششم 9.9درصد و دهک‌های هفتم تا دهم 10درصد برآورد کرده است.

شاخص ماهانه نرخ تورم به این معناست که متوسط قیمت کالاها و خدمات مصرفی مردم در یک‌ماه نسبت به‌ ماه مشابه سال قبل چه میزان افزایش یافته است؛ به‌گونه‌ای که میانگین سبد مصرفی مردم در تیرماه امسال نسبت به تیرماه پارسال 16درصد و در مردادماه امسال نسبت به مرداد پارسال 26.3درصد گران‌تر شده و مولفه‌ای که اثر نرخ تورم بر سفره مردم را نشان می‌دهد شاخص رشد تورم ماهانه است تا تورم سالانه. تندتر شدن آهنگ رشد قیمت‌ کالاها و خدمات در ماه‌های اخیر خطر افزایش نرخ تورم را حتی به مرز 40درصد در صورت ادامه سرعت فعلی رشد قیمت‌ها تقویت می‌کند.

دولت با تغییر سکاندار بانک مرکزی، مصمم است تا جلوی سرعت تخریب‌کننده نرخ ارز و نقدینگی را بگیرد و آرامش را به سفره مردم برگرداند و با اقدام اخیر مجلس مبنی بر برکناری وزیر اقتصاد و افزایش احتمال استیضاح وزیر صنعت، باید منتظر ترکیب احتمالی تیم اقتصادی دولت ماند تا مشخص شود نسخه دولت برای مهار تورم چیست.

کد خبر 414856

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha