تازه‌ترین گزارش مرکز آمار ایران نشان می‌دهد نرخ تورم ماهانه (نقطه به نقطه) به مرز ۲۰درصد رسیده این آمار هشدار‌دهنده نشان می‌دهد احتمال دارد اقتصاد ایران با شتاب گرفتن سرعت تورم در ماه‌های آینده، با موج تازه‌ای از تورم ۲رقمی، توأم با رکود مواجه شود.

نمودار

به گزارش همشهری، آهنگ رشد تورم که به ‌معنای سرعت افزایش قیمت کالاها و خدمات برای خانوارهای ایرانی در هرماه نسبت به‌ماه قبل از آن است ؛ در مردادماه به 5.2درصد رسیده که دست‌کم از فروردین‌ماه سال 95یک رکورد به شمار می‌رود در عین حال برخی برآوردهای اولیه و به نسبت دقیق نشان می‌دهد اقتصاد ایران چنین آهنگ رشدی را در مولفه نرخ تورم در طول 5سال زمامداری حسن روحانی به یادندارد.

اثر این سرعت افزایش قیمت‌ها باعث شده تا نرخ تورم نقطه به نقطه در ایران براساس برآورد مرکز آمار ایران در مردادماه امسال نسبت به مردادماه پارسال به 19.3درصد برسد. میانگین رشد قیمت کالاها و خدمات در 12‌ماه منتهی به مردادماه امسال نسبت به‌مدت مشابه پارسال با یک درصد افزایش نسبت به تیرماه امسال به 9.7درصد افزایش یافته است.

پیش‌تر مؤسسه مطالعات و پژوهش‌های بازرگانی براساس روش‌های اقتصادسنجی پیش‌بینی کرده بود نرخ تورم 12ماهه در مرداد به 11.2درصد، در شهریور به 12.6و در مهر به 14.2درصد افزایش می‌یابد. این نهاد تحقیقاتی دولتی پیش‌بینی کرده با ادامه روند صعودی تورم در ماه‌های آینده، نرخ تورم ایران در پایان امسال به 20درصد برسد.

دولت تاکنون تلاش می‌کرد نرخ تورم را در محدوده 10درصد نگه دارد، اما بررسی‌های نهاد تحقیقاتی وابسته به وزارت صنعت، نشان می‌دهد رشد شاخص قیمت گروه خوراکی‌ها و آشامیدنی‌ها با ضریب اهمیت 25.51 درصدی در سبد هزینه خانوار شهری در مهرماه امسال به 19.5درصد خواهد رسید. مؤسسه مطالعات و پژوهش‌های بازرگانی با اشاره به افزایش نرخ ارز پیش‌بینی کرده رشد 12ماهه شاخص قیمت گروه کالا از 10.6درصد در تیرماه به 17.3درصد در مهر‌ماه و رشد شاخص قیمت گروه خدمت از 9.8درصد در تیرماه به 11.5درصد در مهر‌ماه افزایش یابد.

به این ترتیب شاخص قیمت گروه کالا رشد بالاتری نسبت به گروه خدمت خواهد داشت که دلیل این امر به‌طور مشخص افزایش نرخ ارز و افزایش قیمت کالاها و نهاده‌های وارداتی است که به رشد بالاتر کالاها نسبت به خدمات منجر خواهد شد. مرکز آمار ایران آهنگ رشد قیمت‌ها در مردادماه امسال نسبت به تیرماه در مناطق شهری را 5.1درصد و در مناطق روستایی 5.9درصد برآورد کرده است.

احتمالا سرعت رشد قیمت کالاها در مناطق روستایی نسبت به مناطق شهری عمدتا ناشی از مهاجرت‌های فصلی به‌دلیل سفر‌های تابستانی شهرنشینان به سمت روستاها از یک سو و همچنین کنترل سرعت رشد قیمت‌ها در مناطق شهری با اجرای روش‌های تنظیم بازار متکی به توزیع برخی کالاهای مصرفی وارداتی در شهرها بوده است.

نرخ تورم نقطه به نقطه در مناطق شهری ایران در مردادماه به 19.4درصد و در مناطق روستایی به 18.8درصد رسیده درحالی‌که مرکز آمار ایران اعلام کرده؛ میانگین نرخ تورم یکساله در مردادماه در مناطق شهری 9.8درصد و در مناطق روستایی 9.1درصد بوده است.

  • کالبدشکافی تورم مردادماه

روند قیمت کالاها و خدمات مصرفی در مناطق شهری و روستایی ایران در مردادماه امسال نشان می‌دهد میانگین قیمت خوراکی‌ها و آشامیدنی‌ها با سهم 26.64درصد در سبد هزینه خانوارها در مردادماه امسال نسبت به مردادماه پارسال 24.7درصد گران‌تر شده که در این میان بیشترین رشد قیمت‌ها نصیب میوه و خشکبار با 58درصد افزایش شده است.

رشد قیمت دخانیات هم با اهمیت 59صدم درصدی در سبد هزینه خانوارهای ایران در مردادماه امسال نسبت به مردادماه پارسال بیش از 100درصد برآورد شده به‌نحوی که هزینه مصرف دخانیات در مردادماه نسبت به تیرماه امسال 27درصد بوده است. مرکز آمار ایران رشد قیمت مسکن و اجاره‌ها در مردادماه امسال نسبت به مرداد پارسال در کل ایران را به‌طور میانگین به‌ترتیب 16.5و 16.6درصد برآورد کرده درحالی‌که هزینه تأمین مسکن یا اجاره‌نشینی بیش از یک سوم درآمد خانوارهای ایرانی را به‌خود اختصاص می‌دهد.نمودار

کد خبر 414566

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha