تازه‌ترین آمار بانک مرکزی نشان می‌دهد در پایان مردادماه امسال بالاترین رکورد نرخ تورم نقطه به نقطه در ۵۵‌ ماه اخیر به ثبت رسیده است.

به گزارش همشهری، آخرین بار در بهمن سال 92بود که منحنی تورم نقطه به نقطه در ارقامی بالاتر از 24درصد ایستاد. حالا تازه‌ترین گزارش بانک مرکزی حاکی است رقم تورم نقطه به نقطه در مرداد امسال نسبت به مرداد پارسال به 24.2درصد رسیده است.

بانک مرکزی اعلام کرده؛ نرخ تورم سالانه در 12‌ماه منتهی به تیرماه امسال از 10.2درصد با 1.3درصد افزایش به 11.5درصد در مردادماه امسال رسیده است. نکته مهم و البته هشدارآمیز اینکه بانک مرکزی تأیید کرده سرعت رشد تورم به 5.5درصد رسیده که درصورت تداوم این روند در ماه‌های آینده نرخ تورم در پایان امسال از مرز 25درصد هم عبور خواهد کرد و احتمالا درصورت تداوم شرایط فعلی در تابستان سال آینده رکوردهای بسیار بالاتری را ثبت می‌کند. پیش از این مرکز آمار ایران نرخ تورم مردادماه را 9.7درصد برآورد کرده بود.

آمارهای بانک مرکزی نشان می‌دهد رکورد نرخ تورم نقطه به نقطه در دولت حسن روحانی شکسته شده و میانگین قیمت کالاها و خدمات مصرفی شهروندان ایرانی در مردادماه امسال نسبت به مردادماه پارسال 24.2درصد رشد کرده است. آهنگ رشد 5.5درصدی نرخ تورم مردادماه باعث شده تا میانگین نرخ تورم نقطه به نقطه خوراکی‌ها و آشامیدنی‌ها در مردادماه امسال نسبت به مردادماه پارسال به مرز 36درصد، نرخ تورم تفریح و امور فرهنگی به مرز 52درصد، حمل‌ونقل به 36درصد و بهداشت و درمان به بالای 15درصد برسد.

نمودار

نمودار۱

نمودار ۲

بررسی‌های همشهری از نرخ تورم نقطه به نقطه به‌ معنای تغییرات ماهانه قیمت‌ها نسبت به‌ مدت مشابه سال قبل نشان می‌دهد نرخ تورم ماهانه از خردادماه امسال دورقمی شده به‌گونه‌ای که از 13.7درصد به 18درصد در تیرماه و 24.2درصد در مردادماه خیز بردارد.

نرخ تورم ایران در سال‌های 95و 96تک رقمی شده بود و در فصل بهار امسال هم نرخ تورم سالانه کمتر از 9.5درصد بود، اما با افزایش قیمت ارز از یک‌سو و همچنین حرکت نقدینگی از سوی دیگر، به‌نظر می‌رسد فصل تابستان، مردم ایران شاهد افزایش دمای بدن اقتصاد هستند به‌گونه‌ای که در 2‌ماه نخست فصل تابستان نرخ تورم دورقمی گزارش شده است.

همزمان با انتشار گزارش تورمی بانک مرکزی، مرکز آمار ایران جزئیات نرخ تورم در استان‌های مختلف را منتشر کرد که نشان می‌دهد به‌ترتیب استان‌های کرمانشاه، همدان، لرستان، ایلام، تهران، چهارمحال و بختیاری، خراسان شمالی، گلستان، خراسان جنوبی و آذربایجان شرقی بیشترین نرخ تورم دورقمی را در محدوده 10تا 12.5درصد طی مردادماه امسال تجربه کرده‌اند و نرخ تورم در سایر استان‌ها تک رقمی بوده است. 2استان جنوبی بوشهر و سیستان و بلوچستان با نرخ تورم 7.4درصدی، کهگیلویه و بویر احمد با تورم 7.6درصدی، کرمان با تورم 7.8درصدی و فارس با تورم 8درصدی کمترین فشار را تحمل کرده‌اند.

کد خبر 415030

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha