همشهری آنلاین: یکی از نخستین رایانه‌های شرکت اپل که حدود ۴۰ سال پیش به همت استیو جابز و استیو وزنیاک ساخته شده، به حراج گذاشته می‌شود.

رایانه اپل وان

به گزارش همشهري آنلاين به نقل از سي‌نت، اگر كسي بخواهد يك دستگاه از رايانه‌هاي نسل اول اپل مربوط به سال‌هاي 1976 و 1977 را در اختيار داشته باشد، احتمالا بايد رقمي در حدود 300 هزار دلار هزينه كند؛ پولي كه با آن مي‌شود بهترين خودروهاي دنيا را خريد! اين دستگاه تاريخي اپل از آن رو اهميت دارد كه تنها 60 دستگاه از آن در دنيا باقي مانده و البته به همت مهندسان اپل همچنان كار مي‌كند.

جابز و وزنياك در ميانه‌هاي دهه 1970 در مجموع 200 دستگاه رايانه موسوم به اپل-1 توليد كردند و آنها را در بايت شاپ كاليفرنيا به فروش گذاشتند. در اين ميان 175 دستگاه فروخته شد و از آن تعداد 60 مورد هنوز باقي مانده است. يكي از اين دستگاه‌ها ماه آينده ميلادي با قيمت پايه 300 هزار دلار چوب حراج مي‌خورد و خريدار خوشبخت مي‌تواند از كار كردن آن مطمئن باشد. هر چند اين رايانه نسل اول اپل بيشتر به درد موزه مي‌خورد تا روي ميز كار.

در سايتي كه رايانه اپل-1 را حراج مي‌كند، درباره ويژگي‌هاي آن چنين آمده است: «اين رايانه نسل اول اپل تابستان 2018 به همت كوري كوهن، كارشناس اپل-1 به ريشه‌هاي خود بازگشته و در موقعيتي مناسب قرار گرفته است. ويدئويي از شيوه كار كردن با آن تهيه شده است كه در صورت نياز در دسترس قرار مي‌گيرد. كارشناسان اپل به عملكرد دستگاه نمره 8.5 از 10 داده‌اند و اين يعني مي‌توان با اطمينان آن را به كار گرفت.»

يكي از ويژگي‌هاي مهم اين رايانه نسل اول اپل اين است كه روي مادربورد آن هيچ نشانه‌اي از اصلاح و بهبود عملكرد به چشم نمي‌خورد. هر چند اپل امروز به اين شهرت دارد كه نمي‌توان دستگاه‌هاي آن را دستكاري كرد (افزودن حافظه، داشتن حافظه جانبي و...) اما در دهه 1970 خبري از اين ويژگي در رايانه‌هاي آن نبود و از دهه 1980 بود كه قابل‌دستكاري نبودن به جزئي جدايي‌ناپذير از محصولات اپل تبديل شد.

پيش‌حراج رايانه كمياب اپل-1 روز 13 سپتامبر 2018 آغاز مي‌شود و تا روز اصلي حراج در 25 سپتامبر ادامه مي‌يابد. نخستين رايانه اپل به بهاي 666 دلار فروخته شد كه ارزش امروزي آن با در نظر گرفتن نرخ تورم حدود 2950 دلار است اما خريدن يك رايانه قديمي اپل در اقتصاد امروز جهان به يك جيب پرپول نياز دارد.

کد خبر 414796

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha