یکشنبه ۲۰ خرداد ۱۳۹۷ - ۰۶:۱۰
۰ نفر

همشهری آنلاین: آمریکا توانست با رونمایی از ابررایانه‌ای جدید به نام سامیت (قله) که از سرعتی برابر ۲۰۰ پتافلاب برخوردار است، باری دیگر عنوان مالک سرعترین ابررایانه جهان را از چین پس بگیرد.

براساس گزارش ديلي ميل، لابراتوار ملي اوك ريج،‌وابسته به وزارت نيروي آمريكا به تازگي از ابررايانه‌اي رونمايي كرده‌است كه سرعتي برابر 200 پتافلاب دارد، برابر 200 كوادريليون محاسبه در ثانيه.

اين ابررايانه مي‌تواند ركورددار سابق، ابررايانه Sunway TaihuLight متعلق به چين را از دور خارج كرده و خود جاي آن را بگيرد. ابررايانه ساميت 60 درصد قدرتمند‌تر از ركورد‌دار چيني‌ها است،‌ابررايانه‌اي كه حداكثر سرعتش به 93 پتافلاب مي‌رسيد. اين دستاورد آمريكا را در رتبه اول ليست 500 ابررايانه برتر جهان قرار داده‌است، رتبه‌اي كه از سال 2013 تاكنون موفق به كسب آن نشده‌بود.

روز گذشته ایالات متحده سریع‌ترین ابررایانه جهان را معرفی کرد. "آزمایشگاه ملی اوکریج" (Oak Ridge National Laboratory) که یک مرکز علمی فدرال در ایالت تنسی آمریکا است از سریع‌ترین ابررایانه جهان به نام "سامیت" رونمایی کرد. سامیت می‌تواند در هر ثانیه حداکثر 200 پتافلاپ یا حدود 200 کادریلیون محاسبه را انجام دهد.

محققان چندين سال است كه مشغول تكميل ابررايانه ساميت بوده‌اند و در نهايت اين غول محاسباتي از هزارات تراشه ساخته شد. از جمله بخش‌هاي مهم اين ابررايانه 6 تراشه Nvidia Tesla و دو تراشه 22 هسته اي IBM است. اين ابررايانه داراي 4608 سرور است و 10 پتابايت حافظه دارد.

ابن ابررايانه به اندازه‌اي بزرگ است كه مي‌تواند دو زمين تنيس را به طور كامل اشغال كند، سنگين‌تر از هواپيماهاي تجاري است و سرعتي ميليون‌ها برابر يك لپ‌تاپ عادي دارد. از اين رو خنك‌ نگه‌داشتن آن نيازمند 4000 گالن آب در دقيقه است. به گفته IBM، ابررايانه ساميت درحال حاضر قدرتمند‌ترين و هوشمند‌ترين ابررايانه علمي در جهان است كه از توانايي انجام ميليارد‌ها ميليارد محاسبات پيچيده در هر ثانيه برخوردار است.

قرار است از اين سيستم براي انجام فعاليت‌هايي مختلف مانند يادگيري ماشيني، ايجاد شبكه‌هاي عصبي و هوش مصنوعي استفاده شود. براي مثال اين ابررايانه مي‌تواند حجم وسيعي از داده‌هاي مربوط به تصاوير و گزارش‌هاي پزشكي را تجزيه و تحليل كرده و دلايل ناشناخته بيماري‌ها را كشف كند.

سازندگان اين ابررايانه اميدوارند بتوانند از آن در انجام پژوهش‌هاي گسترده علمي از جمله مطالعات مربوط به سرطان، مدلسازي رآكتورهاي همجوشي، و شناسايي الگوي عملكرد و تكامل پروتئين‌ها در انسان و سيستم‌هاي سلولي استفاده كنند.

کد خبر 407594

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فناوری‌

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha