وزیر ارتباطات به‌دنبال مصاحبه با روزنامه همشهری با محوریت دولت الکترونیک در توییتر خود در چند توییت بار دیگر دولت الکترونیک را راهکاری برای جلوگیری از فساد عنوان کرد.

آذری جهرمی

اما درخواست محمدجواد آذری جهرمی برای «وقت کافی» از صدا و سیما برای تشریح این فرایند با واکنش‌های کاربران مواجه شد. او در توییتی نوشت: «آماده‌ام؛ اگر سیمای ملی وقت کافی دهد، به تشریح این فرایندهای مافیاپرور و امضاهای طلایی فسادزا پرداخته و برای مردم توضیح دهم چگونه دولت الکترونیک راهکاری برای جلوگیری از فساد است و چرا دولت الکترونیکی آنگونه که باید پیش نمی‌رود.»

کاربران بسیاری به این توییت و درخواست از صدا و سیما پاسخ دادند. کاربری در این زمینه گفته است:بسیار هم عالی ولی الان دیگه عصر ارتباطات هستش و شما هم وزیر ارتباطات، مثل قدیم نیست که تلویزیون از معدود رسانه‌های ارتباطات جمعی باشه، با همون موبایل خودتون یک فیلم تهیه کنید و منتشر بفرمایید.کاربر دیگری نوشته است: صدا و سیما رو می‌خواهی چی‌کار آقا؟ شبکه‌های اجتماعی بهترین رسانه‌اند. پاسخ دیگر به این توییت این بوده است:

خوب فکر کن اینجا رسانه ملی است از 1300امضای طلایی بگو آقای جهرمی! این پاسخ به توییت دیگر وزیر ارتباطات اختصاص دارد که نوشته بود: باید اژدهای ۷سر فساد را با همه ۱۳۰۰امضای طلایی‌اش، به مسلخ برد. در کنار برخورد با مفسد، این تنها راه باقی مانده برای اصلاح فرایندهای فسادزاست. کاربر دیگری نوشت:

وقتی شما بستر مخابراتی و شبکه‌های اجتماعی را دارید نباید منتظر و وابسته به مجوز صدا و سیما و وقت کافی‌اش باشین درصورتی که واقعا تمایل به افشای فساد دارید می‌توانید در شبکه‌های اجتماعی منتشر کنید. یک کاربر دیگر به این توییت پاسخ داده: آقای وزیر راه‌های ارتباطی با مردم زیاد است مخاطبان شبکه‌های اجتماعی خیلی بیشتر از صدا و سیما هستند نه سانسوری داره، نه وقت مشخصی می‌‌خواهد، نه محدودیت زمان و نه محدودیت سؤالات مجری . پس از همین شبکه‌های اجتماعی به مردم گزارش بدهید.

  • امکاناتی که وجود دارد

درخواست «وقت کافی» از صدا و سیما مهم‌ترین نکته‌ای است که باعث واکنش کاربران شده است و کاربران بسیاری تأکید دارند که وزیر ارتباطات بدون نگرانی از وقت یا مسائل حاشیه‌ای دیگر می‌تواند از پلتفرم‌های شبکه‌های اجتماعی و فناوری برای گفت‌وگو با مردم استفاده کند.

حضور فعال وزیر ارتباطات در شبکه‌های اجتماعی همواره او را از دیگر وزرای دولت متمایز کرده است. آذری جهرمی خود شخصا با کاربران به تعامل می‌پردازد. به‌عنوان جوان‌ترین وزیر کابینه او در گفت‌وگو با همشهری درباره میزان فعالیتش در شبکه‌های اجتماعی می‌گوید:

من به اقتضای کارم روزانه یک تا 1.5ساعت صرف فضای مجازی می‌کنم. وزیر علاوه بر توییتر در اینستاگرام هم حضور فعالی دارد و ۱۳۳هزار نفر اکانت وریفای شده او را در این شبکه اجتماعی دنبال می‌کنند. اینستاگرام به تازگی تلویزیون اینترنتی خود یا (IGTV)‌ را ارائه کرده و نظر خیلی‌ها را به‌خود جلب کرده است. در این تلویزیون اینترنتی کاربران می‌توانند تا یک ساعت ویدئو ارسال کنند و توسط همه مشاهده شود. علاوه بر این، پخش مستقیم اینستاگرام در دوره انتخابات به‌عنوان یک بازوی مهم مورد استفاده قرار گرفت و بسیار مورد توجه مردم بود.

افزون بر این وزارت ارتباطات در پلتفرم آپارات کانال ویژه‌ای دارد که برای پوشش زنده نشست‌های خبری مورد استفاده قرار می‌گیرد. این کانال به وزیر فرصت بی‌نظیری برای گفت‌وگوی مستقیم با مردم با مشخص کردن ساعت و تاریخ می‌دهد و مردم می‌توانند پخش مستقیم را روی موبایل‌هایشان هم ببینند.

  • اعتراض به فیلتر شدن از پلتفرم‌های فیلتر شده

اقدام توییتر، فیس‌بوک و یوتیوب در حذف کانال‌های متعلق به صدا و سیما با واکنش این سازمان روبه‌رو شده است. در بیانیه این سازمان درباره این اقدام شبکه‌های فیلترشده در کشور آمده است: طی روزهای گذشته حساب‌های برخی شبکه‌های برون‌مرزی رسانه ملی در شبکه‌های اجتماعی فیس بوک، توییتر، یوتیوب و گوگل پلاس مسدود شده است.

معاونت برون‌مرزی صدا و سیما ضمن تقبیح و محکوم کردن این اقدام آن را مصداق بارز سانسور و جلوگیری از انتشار حقایق و دیدگاه‌های مختلف در شبکه‌های اجتماعی جهانی می‌داند. رسانه‌های مستقلی چون پرس تی وی، هیسپان تی‌وی، العالم، سحر، الکوثر و... جز انتشار واقعیت‌هایی که دولت آمریکا و متحدانش علاقه‌ای به انتشار آن ندارند، جرم دیگری مرتکب نشده‌اند که مستحق مسدود‌سازی‌ و بسته شدن باشند.

  • ۶۷میلیون کاربر اینترنت در مقابل تلویزیون

وزیر ارتباطات در گفت‌وگوی اخیر خود با همشهری کاربران اینترنت کشور را ۶۷میلیون نفر اعلام کرده است. این کاربران به‌صورت بالقوه روی پلتفرم‌های مختلف می‌توانند تبدیل به بینندگانی شوند که با فراغ بال صحبت‌های وزیر را بشنوند و حتی با او وارد تعامل و گفت‌وگو شوند. هرچند در داخل کشور تلویزیون‌های اینترنتی خیلی تازه‌کار هستند اما راه‌اندازی اپ‌های ویدئومحور نشان می‌دهد بازار کشور پتانسیل بالایی برای این خدمات جدید دارد.

آخرین آمار جهانی نشان می‌دهد که به‌صورت میانگین کاربران جهان در سال۲۰۱۸ روزانه 160دقیقـــه از اینترنت استفاده می‌کنند. این در حالی است که میزان متوسط استفاده از تلویزیون در جهان به‌صورت روزانه ۱73دقیقه تخمین زده شده ‌است.

در سال۲۰۰۹ اما این رقم ۱۸۸دقیقه استفاده روزانه از تلویزیون و اینترنت بوده است. بخش مهمی از این ماجرا به‌خاطر کشیده شدن پای همه‌‌چیز و حتی سرگرمی به فضای آنلاین است. بنا بر پژوهشی که نتایج آن را شبکه‌ CNCB آمریکا منتشر کرده، در نظرسنجی‌ای که از 26هزار بیننده‌ عمده تلویزیون در 26کشور جهان در سال2017 انجام شده، فقط 23درصد آنها از تلویزیون‌های کابلـــی و معمولی استفاده می‌کنند. در بین شهروندانی که در آمریکا زندگی می‌کنند، این آمار حدود 25درصد است.

کد خبر 414681

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha