همشهری آنلاین: رییس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی گفت: رییس مجلس شورای اسلامی با حضور در کمیسیون بهداشت و درمان مجلس درجریان آخرین کمبودها و مشکلات دارویی کشور قرار گرفت.

رییس کمیسیون  بهداشت

دكتر حسينعلي شهرياري در گفتگو با همشهری آنلاین گفت: در جلسه روز يكشنبه كميسيون بهداشت مجلس كه وزير بهداشت، سرپرست وزارت تعاون، كار و امور  اجتماعي و معاون ارزي بانك مركزي حضور داشتند، درباره وضعيت و مشكلات دارويي و تجهيزات پزشكي، بحث و تبادل نظر شد و راهكارهاي پيشنهادي ارائه شد.

او اظهار داشت: جلسه بسيار خوبي بود و همه اعلام كردند كه براي برطرف كردن هرگونه مشكل و كمبود دارويي بيماران، همكاري بين‌بخشي لازم و مستمر صورت گيرد. در اين جلسه مقرر شد درباره مشكلات دارويي و تجهيزات پزشكي، جلسات كارشناسي تشكيل و گزارش‌ها به طور مستمر و متناوب ارائه شود.

شهرياري تاكيد كرد: نكته‌اي كه در اين جلسه مورد تاكيد قرار گرفت و از مشكلات فعلي حوزه سلامت كشور است، مربوط به داروهاي وارداتي است كه عمده آن هم داروهاي بيماران خاص و مبتلا به سرطان است.

رييس كميسيون بهداشت و درمان مجلس شوراي اسلامي خاطرنشان كرد: 70 درصد بودجه ريالي ما صرف داروهاي خارجي مي‌شود و اين در حالي‌است كه 98 درصد داروهاي ما توليد داخل است. درباره اين موضوع هم در جلسه بحث و تبادل نظر شد.

اين نماينده مجلس افزود: طبق قانون برنامه ششم توسعه اگر دارويي در داخل كشور توليد شود، نبايد مشابه خارجي آن دارو تجويز شود. بنابراين پزشكان بايد در تجويزهاي خود به اين مهم در اين شرايط توجه ويژه‌تري كنند. قطعا با پزشكاني كه داروي خارجي را تجويز كنند كه مشابه داخلي آن وجود دارد، برخورد مي‌شود. در جلسه روز يكشنبه كميسيون بهداشت در اين مورد هم بحث شد.

شهرياري اذعان كرد: حقيقت اين است كه بيماران خاص و مبتلا به سرطان مشكل دارند و ما هم به مشكلات آنها به خوبي واقف هستيم. در اين زمينه، بيمه‌ها بايد كمك كنند اما بيمه‌ها هم مشكل دارند. بيمه‌ها همچنان با مشكل نقدينگي مواجه هستند. بيمه‌ها توان پرداخت ندارند و چون منابع ريالي ندارند، نمي‌توانند پوشش كامل دهند.

  او گفت: يك پيشنهاد در جلسه اين بود كه دارو را با ارز 8 هزار توماني وارد كنيم و ما‌به‌التفاوت ارز را به بيمه‌ها بدهيم كه به اين ترتيب، هم جلوي قاچاق دارو گرفته شود و هم هزينه‌هاي درمان از دوش مردم برداشته شود. اين پيشنهاد، البته پيشنهاد خوبي است اما تجربه نشان داده است كه در اجرا خوب عمل نكرده ايم و نمي‌كنيم. از سوي ديگر سازمان برنامه و بودجه هم بايد بتواند منابع مازاد را به بيمه‌ها بدهد. در هرحال، من معتقد هستم كه بايد براي برطرف كردن همه موانع موجود و راهكارهاي پيشنهادي، كار كارشناسي انجام شود و قرار است كه اينچنين شود.

رييس كميسيون بهداشت و درمان مجلس شوراي اسلامي تاكيد كرد: انصافا بايد بگويم كه براي اينكه مردم در حوزه سلامت و به ويژه دارو مشكلي نداشته باشند، خوب كار مي‌شود.  مردم نگران نباشند. همه براي برطرف كردن هرگونه مشكل در نظام دارويي كشور، همچون قبل بخوبي تلاش مي‌كنند. در اين جلسه هم بر تقويت موضوع  ضرورت همكاري‌هاي بين‌بخشي تاكيد ويژه شد.

کد خبر 414102

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار تندرستی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha