همشهری آنلاین - فتانه انفرادی: ابلاغ دستورالعمل وزارت بهداشت درباره فرآوری مجدد و ایمن وسایل پزشکی به دانشگاه‌های علوم پزشکی و بیمارستان‌ها همچنان به عنوان یکی از مباحث پر‌حاشیه این روزهای حوزه سلامت مطرح است.

تاجايي كه سيد حسن هاشمي، وزير بهداشت، سيزدهم مرداد نسبت به سخنان برخي كه اين دستورالعمل را تهديدي براي سلامت مردم و سبب شيوع بيماري‌هاي عفوني، مي‌دانند، واكنش نشان داد و صريح اعلام كرد: "منافع برخی در یکبار مصرف بودن لوازم پزشکی است. برخی شرکت‌ها تقلب و تخلف کرده‌اند و شاید افرادی را در سیستم ما و در بیمه‌ها داشته باشند و اعلام می‌کنند، وسیله ای که در تمام نقاط دنیا چند بار استفاده می‌شود را یک بار استفاده کنید. وزارت بهداشت کاری را انجام می‌دهد که در آمریکا و اروپا انجام می‌شود، بنابراین به هیچ وجه نیازی نیست وسیله ای فلزی و یا وسیله ای که مي‌توان چند بار با پیشرفته‌ترین تجهیزاتی که اکنون در ایران برای استریل کردن، یعنی پلاسما موجود است استفاده کرد را دور انداخت لذا نباید هزینه نابجا به مردم تحمیل کرد. زمانی که از تحمیل این هزینه پیشگیری می‌کنند صدای عده ای بلند می‌شود، اما این صدای مردمی که از این لوازم استفاده می‌کنند نیست، بلکه صدای افرادی بوده که منافعشان در یکبار مصرف کردن این لوازم است. وزارت بهداشت علاوه بر مراقبت از سلامت مردم از جیبشان نیز مراقبت می‌کند. فضای مجازی غیر رسمی به راحتی قابل خریدن است. کافی است عده ای واردکننده باشند و از این تصمیم آسیب ببیند، اگر یک صدم خرج کنند، می‌توانند بخشی از جامعه را از طریق فضاهای مجازی غیر رسمی مجاب کنند. وزارت بهداشت برای سلامت مردم مسئولیت دارد و این اقدام علاوه بر مراقبت از سلامتشان، از جیبشان یعنی بیت‌المال نیز مراقبت می‌کند."

با توجه به اهميت مسئله، همشهري آنلاين با دكتر محمد رضا واعظ مهدوي رييس انجمن علمي اقتصاد سلامت ايران، دكتر سيامك مره‌صدق، عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی‌ و دكتر مسعود مرداني، رييس انجمن متخصصان ميكروبيولوژي باليني و بيماري‌هاي عفوني ايران و استاد دانشگاه علوم پزشكي شهيد بهشتي گفت‌وگو كرده است.

  • اظهارات دكتر واعظ مهدوي رييس انجمن علمي اقتصاد سلامت ايران

دكتر محمد رضا واعظ مهدوي به همشهري آنلاين مي‌گويد: به طور كلي، ابزار و لوازمي كه در بيمارستان‌ها استفاده مي‌شود، توسط سيستم‌هاي ويژه ميكروب‌زدايي در بيمارستان‌ها استريليزه مي‌شود.

او خاطر نشان مي‌كند: موضوع فراوري مجدد و ايمن از وسايل پزشكي، از سال‌ها قبل در بيمارستان‌هاي ايران و همه بيمارستان‌هاي جهان، داراي سابقه است. پنس، قيچي، ابزارهاي جراحي، ست‌‎هاي جراحي و ساير تجهيزات مختلف، اصولا يكبار مصرف نيستند و مورد استفاده‌هاي مجدد و مكرر قرار مي‌گيرند.

واعظ مهدوي تاكيد مي‌كند: متاسفانه در گذشته، برخي بخشنامه‌هاي نابجا توسط وزارت بهداشت، استفاده مجدد از برخي لوازم پزشكي را برخلاف استانداردهاي جهاني ممنوع كرده بود.  اين ممنوع‌سازي ظاهرا تحت عنوان ارتقاي استانداردهاي بهداشتي صورت مي‌گرفت اما احتمالا دست شركت‌هاي واردكننده براي افزايش مصرف كالاهاي مزبور دركار بوده است. اينك كه وزارت بهداشت در اقدامي بجا و درست، استفاده مجدد از ابزارها و لوازم بيمارستاني را با حفظ استانداردهاي بهداشتي تجويز كرده است، ضمن تقدير از اين اقدام، لازم است دلايل اين اقدام نادرست گذشته بررسي و مسببان بخشنامه‌ها و دستورالعمل‌هاي اسراف‌آميز شناسايي شوند و خسارات وارد شده از آنان باز پس گرفته شود چرا كه دستورالعمل‌هاي ممنوع‌كننده استفاده مجدد از تجهيزات بيمارستاني، خسارت‌هاي سنگين به نظام سلامت، بيمه‌هاي درماني و مردم وارد كرده بود.

  • اظهارات دكتر سيامك مره صدق، عضو كميسيون بهداشت و درمان مجلس شوراي اسلامي
  • سلامت بيماران به خطر نمي‌افتد | در همه جاي دنيا اينگونه است

دكتر سيامك مره صدق به همشهري آنلاين مي‌گويد: استفاده مجدد از تجهیزات پزشکی که یکبار مصرف نیست، چیز جدیدی نیست. در همه جای دنیا اينگونه است. چون اين وسايل به درستي استريل مي‌شوند، اين امر سلامت بيماران را به خطر نمي‌اندازد.

نماينده مردم در مجلس شوراي اسلامي اضافه مي‌كند: به همين دلايل، به اعتقاد من، هيچ ضرورتي به صدور بخشنامه و دستورالعمل نبود چرا كه بدون این بخشنامه هم كادر درماني، مطابق موازین علمی و درمانی و دستورالعمل‌های مربوط به کشورهای سازنده از این وسایل با ايمن‌‌سازی و استریل، استفاده مجدد مي‌كردند و مي‌‌كنند.

  • قوانين استريل در ايران بسيار سختگيرانه و دقيق است | تمام استانداردهاي سازمان جهاني بهداشت رعايت مي‌شود

مره صدق تاكيد مي‌كند: همواره يكسري از لوازم پزشكي به صورت عادي قابل استفاده مجدد هستند، استريل و دوباره مصرف مي‌شوند و يكسري از لوازم پزشكي هم وجود دارند كه اصلا قابل استفاده مجدد نيستند و يك بار مصرف هستند. آن چيزي كه بايد به اطلاع مردم برسانيم، اين است كه مردم بدانند، در تمام بيمارستان‌ها، تمام استانداردهاي پزشكي، دقيقا معادل استانداردهاي سازمان جهاني بهداشت رعايت مي‌شود و اتفاقا قوانين استريل، بسيار هم سختگيرانه و دقيق است. به طوري كه اگر روزي قوانين استريل در بيمارستان‌ها و اتاق‌هاي عمل رعايت نشود، ميزان عفونت‌هاي بيمارستاني به ميزان 40 درصد افزايش مي‌يابد. پس مردم و بيماران نگران نباشند و تحت تاثير منافع برخي افراد قرار نگيرند.

عضو كميسيون بهداشت و درمان مجلس شوراي اسلامي مي‌گويد: قوانين استريل در ايران، دقيقا همان قوانيني است كه در كشورهاي آمريكايي و اروپايي، اجرا مي‌شود. مگر مي‌شود كه قوانين سختگيرانه درباره استريل رعايت نشود اگر اين طور بود كه الان ما همچنان در قرون پانزدهم و شانزدهم ميلادي به سر مي‌برديم و بيماري غوغا مي‌كرد، نشاني از بهداشت نبود و بيماري‌هاي عفوني زندگي ما را احاطه كرده بود.

  •  اظهارات دكتر مسعود مرداني، رييس انجمن متخصصان ميكروبيولوژي باليني و بيماري‌هاي عفوني ايران

دكتر مسعود مرداني، رييس انجمن متخصصان ميكروبيولوژي باليني و بيماري‌هاي عفوني ايران و استاد دانشگاه علوم پزشكي شهيد بهشتي هم به همشهري آنلاين مي‌گويد: اينكه بيماران و مردم را نگران كنيم شايسته نيست. در تمام دنيا و در تمام قرون و اعصار، همواره لوازم پزشكي يكبار مصرف در مراكز درماني دور انداخته مي‌شوند و لوازم پزشكي كه قابليت استفاده مجدد دارند، مثل پنس، قيچي، سوزنگير، استريل شده و قابل استفاده مجدد هستند.

  • روش فرآوری مجدد وسایل پزشکی در دنیا مرسوم است

دكتر مرداني مي‌گويد: قوانين استريل در رابطه با لوازم پزشكي كه قابليت استفاده مجدد دارند، در ايران همچون ديگر كشورهاي دنيا، با دقت بايد انجام شود كه مي‌شود پس جاي نگراني نبايد وجود داشته باشد. روش فرآوری مجدد وسایل پزشکی در دنیا مرسوم شده است. کشورهای اروپایی و امریکایی که خود تولیدکننده تجهیزات پزشکی در دنیا هستند نیز در بیمارستان ها از لوازم پزشکی که قابلیت استفاده مجدد دارد، بهره می‌برند و اینگونه نیست که فقط یکبار مصرف کنند، چراکه مقرون به صرفه نیست.

  • اظهارات دبير انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان تجهیزات پزشکی

به گزارش همشهري آنلاين، توليدكنندگان و صادركنندگان تجهيزات پزشكي اما در اين روزها از منتقدان اصلي موضوع فراوري مجدد و ايمن از لوازم پزشكي هستند. مريم قاسمي در برنامه گفت‌و‌گوي ويژه گفت: ساختار بخشنامه استفاده مجدد از تجهیزات پزشکی قابل درک نیست. اقلامی مانند پلاستیک‌ها در این بخشنامه وجود دارند که در هیچ جای دنیا استریل استفاده نمی‌شود و به صورت یکبار مصرف استفاده می‌شود. مطمئن نیستم زیرساخت‌های استریل وسایل پزشکی در همه بیمارستان‌ها مناسب باشد، برخی وسایل پزشکی برای استریل شدن، محدودیت‌هایی دارند که باید در بخشنامه‌ها به آن بیشتر توجه شود. در دنیا همه به سمت یکبار مصرف کردن وسایل پزشکی حرکت می‌کنند. برخی تولیدکنندگان در زمینه تولید وسایل یکبار مصرف پزشکی سرمایه‌گذاری کردند اما با صدور بخشنامه استفاده مجدد از تجهیزات پزشکی ممکن است متضرر شوند و یا حتی کارخانه آن‌ها بسته شود و اشتغال نیرو‌های آن‌ها به خطر بیفتند.

کد خبر 412804

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار تندرستی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha