همشهری آنلاین: یک فعال محیط زیست با اشاره به تصویب رهاسازی آب در بخش عراقی تالاب هورالعظیم جهت مهار آتش در این بخش گفت: به دلیل این که آتش‌سوزی بخش عراقی تالاب هورالعظیم در بخش شمالی تالاب قرار دارد، رهاسازی آب از طرف ایران به بخش عراقی هورالعظیم کمکی به خاموش کردن آتش در بخش عراقی نخواهد کرد زیرا آب به سمت جنوب حرکت می‌کند.

رهاسازی آب از ایران در بخش عراقی هورالعظیم آتش‌سوزی را مهار نمی‌کند

به گزارش ايسنا، حمیدرضا خدابخشی با اشاره به ادامه آتش‌سوزی بخش عراقی تالاب هورالعظیم و انتشار دود این آتش‌سوزی در شهرهای خوزستان که موجب تصویب رهاسازی آب از ایران به بخش عراقی تالاب شده است، اظهار کرد: با توجه به میزان منابع آب موجود در پشت سد کرخه، امکان رهاسازی و سرریز آب تنها در مخازن یک و دو تالاب هورالعظیم در بخش ایرانی وجود دارد.

وی با اشاره به گزینه رهاسازی آب در تالاب هورالعظیم جهت سرریز شدن به سمت بخش عراقی تالاب تصریح کرد: ایران در محدوده تالاب هورالعظیم یک خاک‌ریز مرزی دارد و از طرف دیگر کشور عراق نیز در محدود هورالعظیم به فاصله 500 تا 800 متری از مرز یک خاک‌ریز ایجاد کرده که ابعاد متفاوتی دارد و بعد از خاک‌ریز هم یک جاده احداث کرده‌اند که مانع روان شدن آب به سمت عراق می‌شود. در نتیجه تنها بخشی که با رهاسازی آب از سوی ایران مرطوب خواهد شد، حدفاصل خاک‌ریز ایرانی و عراقی است.

این فعال محیط زیست ادامه داد: در صورت رهاسازی آب از حوضچه مخزن یک و دو تالاب هورالعظیم به سمت کشور عراق تنها یک ناحیه بین ایران و عراق مرطوب خواهد شد تا در این نقطه آتش‌سوزی رخ ندهد.

خدابخشی تصریح کرد: منطقه دچار آتش‌سوزی در بخش عراقی تالاب هورالعظیم، در بخش شمالی تالاب و پشت دژ (خاک‌ریز) و در بالادست هورالعظیم در عراق قرار دارد در نتیجه بعید است رهاسازی آب موجب خاموش شدن آتش‌سوزی‌های بالادست بخش عراقی تالاب هورالعظیم شود.

وی با تاکید بر لزوم انجام مذاکرات بین‌المللی جهت رهاسازی آب در بخش عراقی تالاب هورالعظیم، گفت: باید میزان مشخصی آب از سدهای کشور ترکیه به صورت سیلابی در رودخانه‌های دجله و فرات رهاسازی شود و کشور عراق نیز همکاری کند و آب‌های رهاسازی شده را پشت سدها نگه‌داری نکند تا آب به صورت سیلابی به پهنه دچار آتش‌سوزی هورالعظیم وارد شود.

این کارشناس ارشد منابع آب تصریح کرد: به دلیل این که آتش‌سوزی بخش عراقی تالاب هورالعظیم در بخش شمالی تالاب قرار دارد، رهاسازی آب از طرف ایران به بخش عراقی هورالعظیم کمکی به خاموش کردن آتش در بخش عراقی نخواهد کرد.

خدابخشی عنوان کرد: با رهاسازی آب از سوی ایران، آب به سمت جنوب هورالعظیم حرکت خواهد کرد و قسمتی را مرطوب می‌کند که دچار آتش‌سوزی نیست.

وی با اشاره به دود منتشر شده در شهرهای خوزستان در پی آتش‌سوزی بخش عراقی تالاب هورالعظیم بیان کرد: باید سازمان حفاظت محیط زیست و دانشگاه علوم پزشکی اهواز هرچه سریع‌تر در مورد آثار دودی که در پی این آتش‌سوزی در شهرهای خوزستان انتشار می‌یابد، مطالعاتی انجام دهند.

کد خبر 413733

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha