چهارشنبه ۱۹ دی ۱۳۸۶ - ۱۸:۰۸
۰ نفر

رئیس‌کل بانک مرکزی نرخ تورم 12 ماه منتهی به آذر را 2/17 درصد اعلام کرد.

طهماسب مظاهری در حاشیه جلسه هیات دولت در جمع خبرنگاران علت تعطیل نشدن بانک‌ها در روزهای اخیر را ارائه خدمات بانکی به مردم همچون دستگاه‌های خدماتی دیگر کشور و ارائه خدمات جهانی در نخستین روز کاری بانک‌های خارجی پس از تعطیلات سال نوی مسیحی دانست.

 رئیس‌کل بانک مرکزی همچنین در پاسخ به این سؤال که علت ارائه نشدن تسهیلات بانک‌ها به متقاضیان چیست؟ گفت: بانک‌ها در اعطای تسهیلات به متقاضیان نباید از منابع بانک مرکزی، مبلغی درخواست کنند و این کار تنها محدودیت بانک‌ها برای ارائه تسهیلات به مردم است.

مظاهری توقف پرداخت پول از بانک مرکزی به بانک‌ها را به نفع مردم دانست و افزود: چاپ پول، تولید ثروت نمی‌کند و پرداخت تسهیلات بانک‌ها همچنان انجام می‌شود. وی گفت: محدودیت ایجاد شده برای بانک‌ها در اضافه برداشت به منظور جلوگیری از تزریق نقدینگی به جامعه بوده است و این اقدام به معنای ارائه نشدن وام بانک‌ها به متقاضیان تسهیلات نیست.

مظاهری منابع، سپرده‌ها و وصول مطالبات بانک‌ها را از جمله منابع بانک‌ها دانست و افزود: بانک‌ها می‌توانند از این منابع به مردم تسهیلات پرداخت کنند.

وی درباره میزان تسهیلات ارائه شده به بخش خصوصی از حساب ذخیره ارزی نیز گفت: آمار حساب ذخیره ارزی هر 3 ماه یک بار اعلام می‌شود و آخرین موجودی این حساب 10 میلیارد دلار است و جزئیات کامل آن در اسفند اعلام خواهد شد.

وی در پاسخ به این سؤال که آیا ارائه کارت ملی برای دریافت خدمات بانکی الزامی‌است گفت: هنوز کارت ملی تحویل همه مردم نشده است اما بر اساس اعلام سازمان ثبت احوال شماره کارت ملی برای همه اتباع ایرانی مشخص شده بنابراین ارائه شماره کارت ملی برای فعالیت‌های بانکی الزامی‌است اما تحویل کارت ملی الزامی ‌نیست.

رئیس کل بانک مرکزی درباره‌ آگهی‌های خرید و فروش وام نیز با بیان اینکه برخی از این‌گونه آگهی‌ها کلاهبرداری و بعضی نیز غیرقانونی است افزود: ما به مراجع مختلف شکایت کرده‌ایم، البته بانک مرکزی ضابط قضائی نیست که بتواند به‌طور مستقیم با این‌گونه فعالیت‌ها مقابله کند.

کد خبر 41357

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز