همشهری آنلاین: عضو هیأت علمی گروه بیماری‌های عفونی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، وبا را یکی از بیماری‌های شایع در فصل تابستان عنوان کرد.

بیماری شایع فصل گرما | وبا می‌تواند منجر به مرگ شود

به گزارش خبرگزاری مهر، دکتر شبنم طهرانی در خصوص علائم بیماری وبا، گفت: اسهال شدید آبکی بدودن درد شکم از علایم بالینی بیماری وبا است. مشخصه اسهال در این بیماری شروع ناگهانی، ظاهر شبیه برنج و بوی شبیه ماهی است.

استاد گروه عفونی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، یادآور شد: در این بیماران اسهال با تب همراهی ندارد و استفراغ، گرفتگی عضلات، بی‌حالی، ضعف و کم آبی بدن از دیگر علائم شایع بیماری هستند. کم آبی بیمار می‌تواند به سرعت پیشرفت کرده و در صورت عدم پیشگیری و درمان به موقع، منجر به مرگ بیمار شود.

طهرانی با اشاره به نحوه درمان بیماری وبا، اظهار داشت: برای درمان موثرتر بیماری به محض شروع اسهال و دیگر علائم هرچه سریع‌تر برای بیمار مایعات شروع می‌شود. با توجه به خطرناک بودن و پیشرفت سریع علائم کم آبی، بیمار باید به محض شروع اسهال به پزشک مراجعه کند تا بر اساس میزان کم آبی مایع درمانی خوراکی و یا در صورت نیاز تزریقی بر اساس دستور پزشک شروع شود.

وی افزود: در صورتی که بیمار تهوع و استفراغ ندارد، می‌توان مایع از دست رفته را با مایعات خوراکی شامل ORSجایگزین کرد. ولی در صورت وجود تهوع و استفراغ، علائم شدید کم آبی مثل ضعف شدید یا خواب آلودگی، باید بیمار بستری و مایع درمانی تزریقی برای جایگزینی مواد از دست رفته شروع شود.

طهرانی در ادامه، رعایت مواردی نظیر استفاده از آب آشامیدنی سالم و بهداشتی، شستشوی سبزی‌جات، خودداری از مصرف آب غیر بهداشتی، شستن مکرر دست‌ها با آب و صابون و نگهداری بهداشتی غذاهای خانگی را از جمله راه‌های پیشگیری و کنترل بیماری وبا ذکر کرد.

کد خبر 412607

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار تندرستی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha