جمعه ۱۶ خرداد ۱۳۹۳ - ۱۶:۰۳
۰ نفر

زهرا رفیعی: بهار که آخرین روزهایش می‌رسد از آسمان بسیاری از شهر‌ها آتش می‌بارد.

بیمارستان

فصل رسيدن ميوه‌هاي خوش آب و رنگ و سبزي و صيفي‌جات است و البته بيماري‌هايي كه مي‌تواند سلامت افراد را به خطر بيندازد. وبا يكي از بيماري‌هايي است كه با گرم شدن هوا و فروش سبزيجات در بسياري از شهر‌ها فراگير مي‌شود.
سال گذشته از ميان 243هزار و 64نمونه مشكوكي كه به آزمايشگاه‌هاي تشخيص وباي كشور ارسال شد 256مورد قطعي ابتلا تا بهمن‌ماه تأييد شد. امسال هنوز موردي از ابتلا گزارش نشده است ولي از آنجايي كه ابتداي تيرماه و اواخر شهريور 2مقطع شيوع وبا درايران است، مسئولين بايستي از هم‌اكنون به‌دنبال كنترل وبا باشند.

براساس آخرين تحقيقات وزارت بهداشت كه به‌صورت توصيفي و مقطعي روي كل بيماران مبتلا به وبا طي سال 1392در كشور انجام شد، اتباع خارجي 83درصد و اتباع ايراني نيز 17درصد موارد ابتلا به وبا در كشور را تشكيل مي‌دهند. در سال گذشته 7نفر از اتباع كشور افغانستان جان خود را بر اثر وبا از دست دادند. علت فوت اكثر آنها مراجعه ديرهنگام به مراكز پزشكي عنوان شده است. به همين منظور هيأت دولت براي كنترل جدي اين بيماري به كنترل مرز‌ها تأكيد ويژه‌اي كرده است.

هفته گذشته جهانگيري معاون اول رئيس‌جمهور گفت: متأسفانه گاهي اوقات ورود غيرقانوني اتباع بيگانه به داخل كشور با انتقال برخي بيماري‌هاي واگيردار همراه است كه بايد استانداري‌ها و دستگاه‌هاي مسئول با تشديد و تقويت نظارت‌ها از بروز اين حوادث جلوگيري كنند.

تأمين آب آشاميدني سالم و مراقبت از سلامت آب آشاميدني بر‌عهده وزارت نيرو و وزارت بهداشت است. به گفته مسئولان وزارت بهداشت وزارت كشاورزي در مورد سلامت آبياري مزارع مسئوليت را بر عهده گرفته است. در روزهاي اخير وزارت بهداشت بخشنامه‌اي نيز براي جلوگيري از آبياري مزارع با فاضلاب خام و تصفيه نشده صادر كرد. براساس اين بخشنامه دانشگاه‌هاي علوم پزشكي سراسر كشور بايد از همه توان كارگروه سلامت و امنيت غذايي استان‌ها و دستگاه‌هاي اجرايي ديگر براي جلوگيري از آبياري مزارع با فاضلاب استفاده كنند.

اصلي‌ترين علت بروز و شيوع بيماري وبا عدم‌رعايت بهداشت فردي است. اين بيماري از طريق دهان و مدفوع موجود در آب فاضلاب در مزارع و افراد ناقل و مبتلا كه فاقد علائم ظاهري بيماري هستند منتقل مي‌شود. به‌عبارت ديگر سبزيجـات و ميوه‌هاي شسـته نشـده، يخـي كه از آب آلوده تهيـه شده و شـنا كردن در آب آلـوده مي‌تواند شخص را آلوده كند. در 2تا 5درصد بيماران اسهال شديد ايجاد مي‌كند كه شبيه آب برنج است. تعدادي از مبتلايان علامتي ندارند و تنها عامل بيماري‌زا را با خود انتقال مي‌دهند. به اين افراد حاملين سالم گفته مي‌شود. حاملين سالم تا 8روز قادر به پخش عامل بيماري زا هستند.

البسه آلوده در محيط مرطوب چند روز تا چند هفته، مخازن آب تا 2هفته و آب دريا تا 4روز عامل وبا را با خود حمل كرده و منتشر مي‌كند. افرادي كه مبتلا شده و جان سالم به در مي‌برند تا يك‌ماه قادر به انتقال عامل بيماري زا به ديگران هستند. براي جلوگيري از انتشار بيماري بهترين اقدام، انسداد راه‌هاي انتشار و استفاده از روش‌هايي است كه عامل بيماري را منهدم كند.

دست هايتان را با آب و صابون بعد از اجابت مزاج بشوييد. جوشاندن آبي كه تصفيه نشده به‌مدت يك دقيقه يا اضافه كردن تركيبات كلر به آب توصيه مي‌شود. هنگام مسافرت حتي‌الامكان از بطري‌هاي آب پلمب شده و استاندارد استفاده كنيد. ابتدا ميوه و سبزيجات را شست وشو دهيد تا مواد زائد و گل و لاي آن حذف شود. در داخل يك ظرف 5ليتر آب و 15قطره مايع ظرفشويي ريخته و كاملا حل كنيد. مدت 5دقيقه ميوه و سبزي را در محلول به‌دست آمده نگهداري كنيد و سپس آنها را با آب تميز بشوييد.

درصورت ابتلا در مراحل ابتدايي مي‌توان با مصرف محلول‌هاي الكتروليتي مثل او‌آراس كه موادي مثل پتاسيم و سديم در آن وجود دارد، جلوي بيماري را گرفت. همچنين با مصرف كته و ماست و آبليمو يا نوشابه‌اي كه گاز آن رفته است نيز مي‌توان به بدن كمك كرد تا بيماري را از خود دفع كند.

کد خبر 261649

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار پزشکی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha