شنبه ۲۳ شهریور ۱۳۹۲ - ۱۷:۱۲
۰ نفر

گروه شهرستان‌ها- حامد فوقانی: مشکل ورود غیرمجاز اتباع خارجی و اقامتشان در کرمان موضوع تازه‌ای نیست و هر از گاهی مردم این استان با مشکلات ناشی از این پدیده روبه‌رو می‌شوند.

بیمارستان

شیوع بیماری‌های واگیردار یکی از عوارض این ناهنجاری است که این بار نوبت به بیماری مهلک وبا رسیده است. موضوع بیماری وبا از زمانی در این استان نگران‌‌کننده شد که با اعلام دانشگاه علوم پزشکی کرمان 2نفر جان خود را به‌خاطر ابتلا به این بیماری از دست دادند. کمی بعدتر خبری در استان با این مضمون پیچید که چند قربانی وبا بدون دریافت مجوز و بدون کفن در شهرستان رودبار جنوب دفن شده‌اند. این خبر دست به‌دست بین خبرگزاری‌های محلی کرمان می‌چرخید تا اینکه تصاویری از دفن غیرقانونی اجساد نیز ضمیمه خبر مربوطه شد.

انتشار این خبر با وجود تصاویرش برخی از کارشناسان و مردم را به واکنش وادار کرد تا جایی که خیلی‌ها عنوان کردند چرا مسئولان می‌خواهند اوضاع را آرام نشان دهند؟ به هر حال دفن غیرقانونی اجساد مبتلایان به وبا می‌تواند در یک چرخه به طبیعت بازگشته و با دخالت حیوانات منجر به شیوع بیماری شود. در همین رابطه مدیر گروه پیشگیری و مبارزه با بیماری در دانشگاه علوم پزشکی کرمان که مسئولیت کنترل و بررسی آماری بیماری وبا در استان را هم برعهده دارد به خبرنگار همشهری گفت:

از 6شهریور‌ماه امسال با مراجعه افرادی با علائمی مانند اسهال و استفراغ ردپای بیماری وبا در استان مشاهده شد. دکتر روح‌الله زحتمکش افزود: این افراد تحت درمان قرار گرفتند اما برای مشخص شدن مسیر به‌وجود آمدن بیماری افراد مبتلا شده را تحت بررسی کامل قرار دادیم و مسئله را ریشه‌یابی کردیم. وی اضافه کرد: در ادامه 305فرد مشکوک به بیماری وبا شناسایی شدند‌ و مورد آزمایش قرار گفتند که ابتلای 25نفر از آنها به وبا محرز شد. زحمتکش با بیان اینکه همه 25نفر تحت درمان قرار گرفته‌اند، اظهار کرد: در این میان از سوی واحد بهداشت و درمان جیرفت و بم مرگ 2فرد مبتلا به وبا اعلام شد. وی در پاسخ به این سؤال که آیا ممکن است افراد دیگری به‌خاطر وبا فوت شده باشند و به‌علت دفن غیرمجاز آمار آنها در دست نباشد، گفت: خوشبختانه موضوع کاملا بررسی شده و همه‌‌چیز تحت کنترل قرار دارد، با وجود این مشکل اینجاست که هنوز تعداد زیادی مهاجر افغانی به‌صورت غیرقانونی وارد استان می‌شوند.

مشکلی به نام افغانی غیرمجاز

دکتر زحمتکش با اشاره به اینکه مهاجران غیرقانونی افغانی همیشه مشکلات فراوانی برای مردم استان به‌خصوص از لحاظ بهداشتی به‌وجود می‌آورند، افزود: ورود غیرمجاز این افراد تبعات وسیعی را برای حوزه سلامت نه‌تنها در مرزهای شرقی و استان‌ سیستان و بلوچستان بلکه در استان همجوار آن یعنی کرمان به‌‌وجود می‌آورد، تا جایی که این جمعیت پیش از این باعث طغیان بیماری‌های دیگر همانند سرخک در کشور شده‌اند. وی ادامه داد: اکنون نیز پس از سال‌ها شاهد بروز بیماری وبا در استان به‌خاطر ورود مهاجران افغان هستیم. وی از مسئولان امنیتی خواست تا نسبت به کنترل مرز و تعیین سازوکار قانونی برای ورود مهاجران جدیت بیشتر به خرج دهند.

جدی گرفتن دستورات بهداشتی

ابراهیم محمدی، معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی جیرفت نیز در پی شیوع وبا در بین مهاجران افغان که غیرقانونی وارد کشور شده‌اند، گفت: رعایت مسائل بهداشتی، مخصوصاً در روستاهایی که آب آشامیدنی سالم ندارند، ضروری است. وی با اشاره به اینکه ممکن است افراد ناقل باشند، اما بیماری آنها حاد نشده تا به مراکز درمانی مراجعه کنند و شناسایی شوند؛ بنابراین تعداد افراد ناقل بیشتر از مبتلایان است،‌ اظهار داشت: با توجه به شیوع شدید این بیماری مهلک در افغانستان و پاکستان، بسیاری از مهاجران از ترس ابتلا به بیماری از کشور خود خارج می‌شوند و به ایران پناه می‌آورند درحالی‌که مبتلا، ناقل و البته در دوره کمون بیماری هستند و پس از طی دوره کمون، بیماری آنها در ایران حاد و مشاهده می‌شود.

وی افزود: مهاجران غیرقانونی که از مسیر جنوب کرمان رد می‌شوند در روستاهای هم مرز با سیستان و بلوچستان و در سکونتگاه‌های غیرقانونی بیماری آنها حاد می‌شود و احتمال شیوع در بین همراهان و یا مردم روستاهای محروم را افزایش می‌دهند. وی شست و شو و ضد‌عفونی کردن دست‌ها، ضد‌عفونی کردن سبزیجات قبل از مصرف، مصرف زیاد ماست و آبلیمو را توصیه کرد و گفت: شهروندان بهتر است با مشاهده هرگونه علائم مشکوک به مرکز درمانی و بهداشتی مراجعه کنند، زیرا اقدام دیر هنگام در مورد این بیماری و در شرایط خیلی حاد با از دست رفتن آب بدن، ظرف ۲۴ ساعت می‌تواند بیمار را از پای در آورد.

به هرترتیب استان کرمان طی سال‌های اخیر به‌خاطر انتقال مهاجران غیرقانونی افغان از استان سیستان و بلوچستان به روستاهای حاشیه هلیل رود در شهرستان رودبارجنوب و فرستادن آنان توسط قاچاقچیان انسان به استان‌های همجوار با مشکلات جدی روبه‌رو بوده است. به‌طور نمونه بسیاری از مردم جنوب شرق این استان طی این سال‌ها قربانی سرعت مرگبار وانت‌های حامل سوخت قاچاق و سواری‌ها و کامیون‌های قاچاق انسان ‌شده‌اند و راه‌حل آن را باید در کنترل هرچه بهتر مرزها جست‌وجو کرد.

کد خبر 230983
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز