همشهری آنلاین: روزنامه ایتالیایی ایل جورناله با اشاره به خروج آمریکا از برجام و بازگشت تحریم‌ها علیه تهران نوشت: ایتالیا از جمله نخستین قربانیان تحریم علیه ایران است.

italy

به گزارش ایرنا از تارنمای این روزنامه، تاثیر ناشی از بحران میان ایران و آمریکا همانند یک تبر بر روی ایتالیا افتاد. تهران و رم همواره مناسبات اقتصادی و سیاسی محکم و گسترده ای داشته و پایان تحریم ها در پی امضای برجام، درهای بازار این کشور را به سوی شرکت های ایتالیایی گشوده بود و ورود به بازار ایران یک اکسیژن تازه برای صنایع ایتالیا محسوب می شد. اما تصمیم 'دونالد ترامپ' رییس جمهوری آمریکا در 18اردیبهشت مبنی بر خروج از توافق برجام بار دیگر همه چیز را به تردید انداخت و ایتالیا از جمله نخستین قربانیان بازگشت تحریم علیه تهران است.

ایل جورناله نوشت: تصمیمات آمریکا بر روی تجارت ایتالیا تاثیر منفی بسزایی گذاشته است. برای نمونه مرکز تجاری بزرگ 'ایران مال' تهران که قرار است در ماه سپتامبر گشایش یابد. قفسه های اکثر مغازه ها در این مجموعه خالی هستند. شرکت های بزرگ مد، طراحی و رستورانی می بایست آن را پر می کردند، اما جنگ تجاری آغاز شده و ایتالیا علاوه بر ترس از سرمایه گذای در ایران به دلیل تحریم ها، اکنون با تلافی تهران در رابطه با کالاهای خارجی مواجه شده است .

'انریکو تارکی' وکیل این مجموعه تجاری اظهار داشت: ما با 30 میلیون یورو سفارشات فصل های پاییز و زمستان آغاز کردیم و یک سوم آن را نیز به عنوان بیعانه پرداختیم اما وزارت بازرگانی واردات1 هزار 360 قلم کالا را ممنوع اعلام کرد که در میان آنها تمام کالاهایی هستند که شرکت های ایتالیایی قرار بود به ایران صادر کنند.

ایران می تواند یک بازار عالی باشد و این مساله برای ایتالیا کم اهمیت نیست. صنعت مد ایتالیا در بازار ایران طرفداران زیادی دارد و برندهای بزرگ ایتالیایی نیز وارد این طرح شده بودند. 50 شرکت که برای فروش به توافق رسیده و 60 شرکت دیگر هنوز در مرحله توافق بودند.

از نظر اقتصادی، بازار ایران برای شرکت های ایتالیایی یک گنج محسوب می شود. تهران پر از جوانانی است که ایتالیا را می شناسند. شمار جوانان زیر 30 سال پرشمار است و این موضوع برای صنایع ایتالیایی در بخش های رستوران، طراحی و مد بسیار جذابیت دارد.

'کلاودیو روتی' رئیس انجمن تجارت خارجی و عضو اتاق بازرگانی میلان تاکید کرد که براساس برخی تحقیقات، یک چهارم جوانان تهران حاضر به هزینه کردن تا 10 هزار دلار در یک سال برای خرید لباس است، پولی که با توجه به محدودیت های کنونی از دست خواهیم داد.

ایتالیا پس از لغو تحریم ها بلافاصله چراغ سبز سرمایه گذاری ها را در ایران روشن کرد. صنایع بزرگ و راه آهن دولتی ایتالیا توافق های مهم چند میلیارد یورویی با شرکای ایرانی عقد کردند و ایتالیا توانست از رقبای بین المللی پیشی بگیرد.

تاثیرات مثبتی نیز در بخش انرژی دیده شد. در سال 2017 شرکت نفتی 'انی' ایتالیا با شرکت نفت ایران دو تفاهمنامه امضا کرد و شرکت ایتالیایی انی که یکی از مهم ترین شرکت های نفتی در جهان است، به حوزه انرژی ایران وارد شد. بخش های مهمی که اکنون با تحریم های جدید به خطر افتاده اند.

این روزنامه در پایان نوشت: نخستین شرکت هایی که هزینه تصمیمات سیاسی را متحمل شدند، شرکت های ایتالیایی هستند، تقریبا همانطوری که در رابطه با تحریم های روسیه پیش آمد. تصمیات سیاسی که تاثیر قوی بر جیب بازرگانان و آینده کشاورزی، صنعتی و تجاری ایتالیا دارد. کافی است یاداور شویم که از سال 2006 تحریم ها علیه ایران 15 میلیارد یورو برای صادرات ایتالیا هزینه داشت.

کد خبر 412346

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha