همشهری آنلاین: مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان با بیان اینکه دود حریق مجدد بخش عراقی تالاب هورالعظیم اهواز را کاملا درگیر کرده است، گفت: این بحران تنها متعلق به مدیریت بحران یا حفاظت محیط زیست خوزستان نیست زیرا این مشکل در یک کشور خارجی رخ داده و همه دستگاه‌ها باید در مهار این آتش سوزی کمک کنند.

تالاب هورالعظیم

به گزارش ایسنا، احمدرضا لاهیجان زاده در جلسه ستاد مدیریت بحران خوزستان که شب گذشته ( ۷ مردادماه) در خصوص بررسی وضعیت آتش سوزی مجدد بخش عراقی تالاب هورالعظیم و مشکلات زیستی محیطی به وجود آمده ناشی از آن برای شهروندان در برخی شهرهای خوزستان برگزار شد، اظهار کرد: شب گذشته مجددا دود در سطح شهر اهواز و برخی شهرهای دیگر خوزستان منتشر شد و به تدریج غلظت دود نیز افزایش یافت.

وی با اشاره به اخبار ضد و نقیض در خصوص منشا دود انتشار یافته در شهرهای خوزستان افزود: شنبه 6 مردادماه آتش سوزی در تالاب هورالعظیم در "چذابه" رخ داد اما آتش پس از چند ساعت مهار شد و وسعت زیادی نداشت. بنابراین باید منتظر دریافت تصاویر ماهواره‌ای می‌شدیم. با توجه به این‌که هوا گرد و غبار بود تصویر ماهواره‌ای ساعت ۱۳:۳۰ روز 7 مرداد به وضوح تصاویر گذشته نبود اما کاملا مسیر و منشاء دود در این تصویر مشخص شده است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان گفت: دو نقطه بخش عراقی تالاب هورالعظیم یکی در عمق ۵ تا ۱۰ کیلومتری فاصله مرز در خاک عراق و نقطه دیگر در عمق ۲۰ تا ۲۵ کیلومتری و هم‌چنین دو نقطه دیگر با فاصله بیشتر و در حدود عمق ۲۰ تا ۳۰ کیلومتری خاک عراق دچار آتش‌سوزی شده است اما دودی که اهواز و دیر شهرهای خوزستان را در بر گرفته ناشی از آتش سوزی دو نقطه حدود عمق ۵ و ۲۰ کیلومتری مرز است .

لاهیجان‌زاده بیان کرد : مسیر دود آتش سوزی از مرز طی شده و تا جنوب اهواز و سپس به سمت جنوب شرق ادامه پیدا کرده است که کاملا شهرستان اهواز را درگیر کرده است .

وی گفت: پس از اتمام عملیات اطفای حریق در بخش شرقی تالاب هورالعظیم در هفته گذشته، اعلام کردیم که حتی اگر آتش به صورت صددرصد مهار شود اما با توجه به این‌که سه رأس مثلث آتش شامل باد شدید، دمای بالا و نیزار وجود دارد، ممکن است آتش سوزی مجددا رخ بدهد. هم‌چنین با توجه به این‌که فعل و انفعالات شیمیایی در بستر تالاب رخ می‌دهد، وجود گاز متان و ترکیبات آلی می‌تواند شرایط محیط را برای آتش سوزی مجدد مهیا کند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان ادامه داد: با توجه به افزایش دما می‌بینیم که مجددا شاهد آتش‌سوزی در این تالاب هستیم. در حال حاضر ما فقط می‌توانیم آتش‌سوزی را از طریق سازمان هوافضا و سپاه کنترل کنیم.

لاهیجان‌زاده د خصوص برگزاری این جلسه تصریح کرد: جهت اطفای حریق در بخش عراقی هورالعظیم باید مجددا تقاضای هواپیمای آب‌پاش داده شود و عملیات اطفا در مدت چهار تا پنج روز به صورت مستمر و روزانه در چند نوبت انجام شود. هم‌چنین با توجه به بحث آلودگی و بحران ایجاد شده در خصوص انتشار دود در شهرهای خوزستان، باید بدانیم این بحران تنها متعلق به مدیریت بحران یا حفاظت محیط زیست خوزستان نیست زیرا این مشکل در یک کشور خارجی رخ داده و همه دستگاه‌ها باید در مهار این آتش سوزی کمک کنند .

مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان ادامه داد: باید سایر دستگاه‌های ذیربط نیز سهمی را نسبت به مهار آتش سوزی به عهده بگیرند.

وی با اشاره به راهکارهای مهار این آتش سوزی اظهار کرد: اولین و بهترین راه حل برای مهار آتش سوزی، رهاسازی آب در بخش عراقی تالاب هورالعظیم است که این موضوع به میزان ذخیره آب بستگی دارد.

کد خبر 412173

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha