مجموع نظرات: ۰
سه‌شنبه ۲ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۲:۱۲
۰ نفر

همشهری آنلاین: سازمان غذا و دارو، یک سازمان دولتی است که در پانزدهم اسفند سال ۱۳۸۹ در شورای عالی اداری تصویب و تشکیل شد و مسئولیت آن بر عهده وزارت بهداشت است.

 به گزارش همشهري آنلاين، شیوه‌های حمایت از سلامت مردم در مواجهه با فراورده‌های آرایشی، بهداشتی و مواد غذایی، از مهمترين ماموريت‌هاي سازمان غذا و دارو است.

وظیفه اصلی این اداره، نظارت بر تولید، کنترل، صدور مجوزهای بهداشتی محصولات غذایی،  آشامیدنی، آرایشي  و بهداشتی تولید داخل و وارداتی به‌منظور اطمینان از کیفیت، ایمنی و سلامت محصول مطابق با معیارهای ملی مصوب و ضوابط جاری وزارت بهداشت،  است.

  •  ساير وظایف سازمان غذا و دارو

بر اساس مصوبه شورای عالی اداری، برخي از  وظائف سازمان غذا و دارو به شرح زير است.

  • تدوین و ارائه سیاست‌ها، برنامه‌ها و خط‌مشی‌های دارویی، غذایی، آشامیدنی، آرایشی، بهداشتی، بیولوژیک، شیر خشک، تجهیزات، اقلام و ملزومات پزشکی مصرفی و غیرمصرفی و اقلام بسته‌بندی و اسباب‌بازی.
  • تعیین، تدوین و اعلام ضوابط، ویژگی‌ها و مقررات مربوط به واردات، صادرات، تهیه، تولید، انبار، حمل و نقل، توزیع، عرضه و انهدام مواد، محصولات و فراورده‌های یادشده.
  • تعیین، تدوین و اعلام ضوابط و ویژگی‌های مربوط به ارزیابی و کنترل بر برنامه‌ها و خدمات واحدهای دارویی، غذایی، آشامیدنی، آرایشی، بهداشتی، ملزومات و تجهیزات پزشکی و اقلام بسته‌بندی و اسباب‌بازی.
  • صدور، تمدید و لغو موقت و دائم پروانه مؤسسات تولیدی، وارداتی، نگهداری، حمل و نقل، عرضه و توزیع دارویی، تولیدی مواد خوراکی، آشامیدنی، آرایشی، بهداشتی، تجهیزات و ملزومات پزشکی مصرفی و غیرمصرفی.
  • صدور پروانه‌ها و مجوزهای بهداشتی ساخت و ورود مواد، فراورده‌ها و اقلام یادشده.
  • تعیین شرایط صدور، تمدید، لغو موقت و دائم مجوزها و پروانه‌های آزمایشگاه‌های کنترل غذا و دارو.
  • تعیین مبانی خدمات دارویی، آزمایشگاهی و تعیین تعرفه‌های دولتی و خصوصی مربوطه.
  • احیا مصرف داروهای گیاهی و گسترش استفاده از آن.
  • تهيه، خريد و تامين دارو و تجهيزات پزشكي.

سازمان غذا و دارو، با همكاري نيروي انتظامي، اصناف و گمرك، در كنترل و جلوگيري از قاچاق موادغذايي، آرايشي و بهداشتي هم نقش موثر دارد.

*ادارات كل سازمان غذا و دارو

برخي از مهمترين ادارات كل سازمان غذا و دارو، شامل تجهیزات و ملزومات پزشکی،  فرآورده‌های طبیعی، سنتی و مکمل، بازرسی و  پاسخگویی به شکایات و امور حقوقی،  فناوری اطلاعات و سامانه‌های سلامت،  امور بین‌الملل، فرآورده‌های غذایی، آشامیدنی، آرایشی و بهداشتی،  روابط عمومی و سخنگويی و امور دارو و مواد تحت کنترل است.

نمایشگاه بین‌المللی ایران هلث، ایران فارما و نمایشگاه بین‌المللی اکفا از جمله نمایشگاه‌هایی هستند که با مجوز و تحت نظر سازمان غذا و دارو برگزار می‌شود.

دكترغلامرضا اصغری، معاون وزیر بهداشت و رييس فعلي سازمان غذا و داروي ايران است.

کد خبر 411652

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار تندرستی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha