همشهری آنلاین: بسیاری از کشورهای جهان تصویب قانون نژاد پرستانه سرزمین یهودیان در کنست رژیم صهیونیستی را محکوم کردند.

محکومیت جهانی تصویب قانون نژاد پرستانه در کنست رژیم صهیونیستی

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، بسياري از کشورهاي جهان قانون نژاد پرستانه سرزمین یهودیان پارلمان رژیم صهیونیستی که فلسطین اشغالی را "(به اصطلاح) کشور-ملت قوم یهود" معرفی کرده است، محکوم کرده و اعلام کردند این اقدام "اصول قانون بین الملل را زیر پا می گذارد".

  • محکوميت از سوي ترکيه

وزارت امور خارجه ترکیه در بیانیه ای اعلام کرد این قانون نژاد پرستانه سرزمین یهودیان "اصول قانون بین الملل را زیر پا می گذارد و حقوق شهروندان فلسطینی اسرائیل را به استهزا می گیرد".

قانون جنجالی و نژاد پرستانه سرزمین یهودیان که اتهامات "نژاد پرستی" علیه اقلیت عرب برانگیخته است روز پنجشنبه با 62 رای موافق در برابر 55 رای مخالف تصویب شد.

این قانون تصریح می کند "کشور (به اصطلاح) اسرائیل کشور ملی قوم یهود است و در آنجا قوم یهود حقوق طبیعی، فرهنگی، مذهبی و تاریخی خود را اعمال می کند".

  • اردن قانون نژاد پرستانه را محکوم کرد

اردن تصویب قانون نژاد پرستانه سرزمین یهودان در کنست ( پارلمان ) رژیم صهیونیستی را محکوم و تاکید کرد تصویب این قانون فعالیت های نژاد پرستانه علیه فلسطینی ها را تثبیت و گزینه صلح را دور می کند .

جمانه غنیمات سخنگوی دولت و وزیر مشاور در امور اطلاع رسانی دولت اردن گفت تصویب قانون ( به اصطلاح ) کشور یهودیان در کنست ، موجب تثبیت نژاد پرستی در اسرائیل و اراضی اشغالی فلسطین می شود و این قانون تضاد آشکار با قوانین بین المللی ، اصول و کنوانسیون های بین المللی است .

سخنگوی دولت اردن افزود : « تصویب این قانون ما را از گزینه دسترسی به صلحی عادلانه و فراگیر در منطقه خاورمیانه دور می کند و به افزایش خشونت و افراط گرایی منجر خواهد شد و ماهیت تمدن ، بشریت و تاریخ ملت فلسطین را در سرزمین شان هدف قرار می دهد ».

  • گام نخست براي پاکسازي نژادي

صائب عریقات عضو کمیته اجرایی سازمان آزادیبخش فلسطین ( ساف) از تصویب قانون نژاد پرستانه سرزمین یهودیان در کنست ( پارلمان ) رژیم صهیونیستی انتقاد و تاکید کرد تصویب این قانون شرایط را برای پاکسازی نژادی برضد اعراب در اراضی اشغالی سال 1948 فراهم می کند .

به گزارش خبرگزاری آناتولی از رام الله ، عضو کمیته اجرایی ساف افزود چگونه کشوری می تواند نژاد پرستی و آپارتاید را به عنوان یک قانون تثبیت کند و همچنان در سازمان های بین المللی از جمله سازمان ملل متحد عضویت داشته باشد .

صائب عریقات پنجشنب شب تصویب ( به اصطلاح ) قانون کشور یهودیان در کنست اسرائیل را گام اولیه برای پاکسازی نژادی شهروندان عرب در داخل اراضی سال 1948 ( فلسطین اشغالی ) دانست .

  • رئیس پارلمان عربی تصویب قانون نژاد پرستانه سرزمین یهودیان را محکوم کرد

مشعل بن فهم السلمی رئیس پارلمان عربی تصویب قانون نژاد پرستانه سرزمین یهودیان در کنست رژیم صهیونیستی را محکوم کرد .

به گزارش خبرگزاری اسپوتنیک ، السلمی گفت تصویب ( به اصطلاح ) قانون کشور یهودیان ، زبان عربی را به عنوان زبان رسمی عرب زبان های ساکن فلسطین اشغالی ابطال می کند ، مانع اقامت غیر یهودیان در شهرک های اسرائیلی می شود و این قانون، تبعیض و نژاد پرستی بر ضد فلسطینی ها را که صاحبان اصلی سرزمین فلسطین هستند ، تثبیت می کند .

رئیس پارلمان عربی افزود تصویب این قانون ، فلسطینی ها را که در سرزمین خود زندگی می کنند از حقوق اساسی شان مطابق با قوانین ، اصول حقوق بشر، منشور و قطعنامه های سازمان ملل محروم می کند .

  • ابراز نگراني اتحاديه اروپا

اتحادیه اروپا روز پنجشنبه در خصوص قانون جدید اسرائیل که اعلام می کند فقط یهودیان حق تعیین سرنوشت دارند, ابراز نگرانی کرد.

اتحادیه اروپا همچنین اعلام کرد این قانون راه حل دو کشور برای مناقشه فلسطینیان - اسرائیل را پیچیده خواهد کرد.

اسرائیل این قانون را روز پنجشنبه پس از ماه ها بحث های سیاسی تصویب کرد.

سخنگوی فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در کنفرانسی خبری گفت :" ما نگرانیم, ما این نگرانی را ابراز کرده ایم و به گفتگو با مقامات اسرائیلی در این خصوص ادامه خواهیم داد ".

کد خبر 411235

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha