چهارشنبه ۳۰ خرداد ۱۳۹۷ - ۰۹:۲۱
۰ نفر

مرتضی تفرشی*: نتانیاهو قرار است مشکل مدیریت منابع آب، کم‌آبی، خشک‌سالی و مهاجرت روستاییان ایران را یک‌جا حل کند، آن‌هم با راه‌اندازی یک سایت؛

مرسی آقای نتانیاهو، صرف شده!

در واقع با گذاشتن مطالبی درباره فناوری آبیاری در سایت وزارت خارجه اسراییل.

واقعاً مشکل فقط همین بود که تا حالا چنین سایتی نداشتیم و ایران -که به قول بعضی کارشناسان بدترین شرایط را از نظر مصرف آب و رکورد فرونشست زمین و فاجعه‌های محیط‌زیستی دارد- حالا با همین سایت حضرت نتانیاهو، بر بحران آب غلبه می‌کند؟

تصور کنید اگر ساکنان آفریقا بفهمند چنین سایتی وجود دارد، چه بهشتی در صحرا بپا می‌کنند! حیف که جناب نتانیاهو. فقط مردم ایران را دوست دارند و قرار است این مطالب را به زبان فارسی در سایت‌شان قرار می‌دهند.

جالب است که چهره‌های «کارشناس» محیط‌زیست نیز در گفت و گو با کانال‌های ماهواره‌ای از این مائدۀ نتانیاهو تفسیری چون حلوای تن‌تنانی ارایه می‌دهند که با وجود حکومت کنونی ایران، شیرینی‌اش به کام مردم و کشاورزان ایران نمی‌نشیند و به زودی شاهد جنگ‌های داخلی بر سر آب خواهیم بود و ...

واقعاً ما این‌قدر بیچاره شده‌ایم که کارشناسان محیط‌زیست‌مان بنشینند درباره چنین دُرافشانی‌هایی نظر بدهند و اظهار فضل کنند که آبیاری قطره‌ای اولین‌بار در اسراییل اجرا شد؟ (با این حساب اگر ایتالیا سایتی درباره مافیا راه اندازی می‌کرد شاید زودتر مسایل مافیای آب و مافیای سد سازی حل می‌شد!)

راستی مشکل آب در ایران، با دانستن فواید آبیاری بارانی و قطره‌ای و انواع قطره‌چکان و شناخت لوله‌ها و اتصالات پی‌وی‌سی و تانک کود و زمان آبیاری و این چیزها حل می‌شود؟ آیا مردم ایران با دانلود آخرین یافته‌های صنعت آبیاری و کشاورزی از شدت کم‌آبی خلاص می‌شوند و مشکل مدیریت منابع آب کشور را برطرف خواهند کرد؟

مسئولان دولتی هم به نوعی دیگر، هنگام اظهارنظر دراین‌باره با دست‌پاچگی به اعلام برائت از صهیونیسم، بسنده می‌کنند و می‌ترسند آمارها و هشدارهایی که در مورد اضافه برداشت از آب‌های زیرزمینی، الگوی کشت و کم‌آبی و خشک‌سالی و تبعات اجتماعی آن داده‌اند، به عنوان سیاه نمایی و بهانه دادن به دست دشمن قلمداد شود!

  • نمونه موفق در جهان کم نیست

گیریم که اسراییل پیشتاز آبیاری قطره‌ای بوده و بالاترین فناوری آبیاری را در اختیار داشته باشد و آن‌ را دو دستی به پیشگاه کشاورزان ایران تقدیم کند. مگر کشورهای دیگر چنین تجربه‌هایی ندارند؟ برای مثال هلند با مساحتی کمتر از سه استان شمالی کشور ایران، سالانه 82 میلیارد یورو درآمد از صادرات محصولات کشاورزی دارد. چرا این کارشناسان تا حالا از چنین امکانی غفلت ورزیده‌اند؟

اطلاع از فناوری‌ها و روش‌های آبیاری که به برچیدن سدهای فراوان روی رودخانه‌ها منجر نمی‌شود؛ چاه‌های غیرمجاز را تعطیل نمی‌کند؛ از شور شدن آب‌های پشت سد گتوند که نمی‌تواند جلوگیری کند؛ توسعه صنایع آب بَر را نمی‌تواند از مناطق کم‌آب مرکزی به کنار دریا منتقل کند؛ آن‌همه جنگل‌های تراشیده شده و ویلاسازی‌های گسترده در جنگل‌های هیرکانی را نمی‌تواند به‌روز اول برگرداند و پوشش گیاهی مراتع و خاک‌های شسته شده با سیل را جبران ‌کند یا مانع توسعه باغات و زمین‌های کشاورزی ‌شود.

مشکلات بحران آب در کشور ما ناشی از نادیده گرفتن نظرات کارشناسی، بی‌اعتنایی به مطالعات آمایش سرزمین، انواع رانت‌خواری‌ها، از جمله رانت پروژه‌های سدسازی و انتقال آب و اجرای تحمیلی بعضی پروژه‌های ضد محیط زیستی و رویه‌های پوپولیستی و عوام فریبانه است.

  • صنعت پوپولیسم

آقای نتانیاهو با سنت پوپولیستی و مردم‌فریبی، چیزهایی پیش می‌نهد که هیچ گرهی از کار مردم نمی‌گشاید، تنها حرفی را به میان می‌آورد که بعد کسانی بتوانند بگویند اگر می‌گذاشتند (!) نتانیاهو مشکل آب را برای مردم ایران حل می‌کرد.

واقعیت این است که کشور ما خود در زمینۀ پوپولیسم چیزی از نتانیاهو کم ندارد و مشکل مدیریت منابع آب در ایران تا حد زیادی به همین سیاست‌های پوپولیستی مربوط می‌شود. یادمان نرفته که رئیس‌جمهور قبلی چه اصراری داشت که همه مردم ایران را صاحب باغ -ویلا کند، (هر خانواده یک باغچه هزار متری) و برای تأمین آب آن‌هم هیچ‌وقت کم نمی‌آورد. (حیف که نگذاشتند!) و جناب ایشان اعلام کردند که جنگل مال خداست و دامداران حق دارند گوسفندهایشان را برای چرا به جنگل ببرند وکسی حق ندارد آن‌ها را منع کند. (فردای این سخنرانی، در خراسان شمالی مأمور جنگلبانی به دست چوپانی که با گوسفندهایش آمده بود حقش را بگیرد، کشته شد!)

نمایندگانی که به قانونی کردن چاه‌های غیرمجاز در دو دهه اول انقلاب رأی دادند، که به تائید شورای نگهبان هم رسید؛ کسانی که زمین‌های لم‌یزرع را به ضرب سوراخ کردن زمین و کشیدن رمق آب‌های زیرزمینی به خانواده‌های روستایی دادند تا مثلاً اشتغال ایجاد کنند و در واقع آن‌ها را سرگرم کنند و به صف وامداران ورشکسته بانک کشاورزی اضافه کنند؛ مقاماتی که رأی گرفتن از مردم را به بهای کشاندن پتروشیمی‌ها تا قلب جنگل و مناطق حفاظت شده دنبال کردند؛ همه از همین روش پوپولیستی و عوام فریبانۀ نتانیاهو استفاده کرده‌اند.

بنابراین در پاسخ به تعارف این سایت مشکل‌گشای آب از سوی نتانیاهو باید به او بگوییم؛ مرسی صرف شده!
علاوه برپوپولیسم، کسانی که با رانت‌خواری، کوه خواری، جنگل خواری و همه‌چیزخواری، منابع طبیعی ایران را به سود فعالیت‌های سودگرانۀ خود، مصادره کرده‌اند، از جمله عوامل بحران آب در کشور به شما می‌آیند. دراین‌باره هم جناب نتانیاهو، سابقه‌ای درخشان دارند. پرونده‌ اختلاس او هم‌اکنون در اسراییل باز است و بخشی از اقدامات اخیر وی در واقع تلاش برای مسکوت گذاشتن همین پرونده است.

  • خوب می‌دانیم!

بله ما با بحران مدیریت منابع آب روبرو هستیم و می‌دانیم این بحران از نوعی نیست که با دانستن مسایل فنی آبیاری حل شود. بحران مدیریت آب تابع بحران کلی ادارۀ کشور و چهار دهه بی‌اعتنایی به دیدگاه‌های علمی و توسعه پایدار، ناشایسته سالاری، حیف‌ومیل کردن ثروت‌های ملی، رانت‌خواری و سیاست‌های پوپولیستی است.

خوب می‌دانیم که چاره کار نه نمایش‌های فریبکارانه پوپولیستی و دلسوزی‌های بی‌پایه از خارج کشور، بلکه مطالبۀ اجتماعی برای تغییر رویه‌ها روی آوردن به توسعه پایدار و پایان دادن به رانت‌خواری‌ها و اقدامات تسکینی و نیز چرخش به سوی شفافیت و مشارکت دادن مردم در حل مسایل آب در چارچوب منافع ملی و بلندمدت است.

  • نکته آخر

هشیار باشیم که رد ادعای نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی پوششی برای پنهان ماندن رانت‌خواران و عوام‌فریبان فراهم نیاورد و اجازه ندهیم از نمایش فریبکارانه نتانیاهو چماقی برای سرکوب فعالان محیط‌زیست بسازند!

* سردبير پایگاه خیری جهان سبز

کد خبر 408563

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha