همشهری آنلاین: کمیسیون اروپا روز پنجشنبه یک رویارویی حقوقی را با مجارستان کلید زد و رسما اعلام کرد که قوانین ضدمهاجرتی این کشور غیرقانونی است و موجب تشدید رفتارهای خشونت‌آمیز با پناهجویان شده است.

ویکتور اوربان

این تصمیم اتحادیه اروپا با هدف جلب مشارکت نخست وزیر جدید مجارستان در حل بحران مهاجرت اتخاذ شده است.

نهاد اجرائی اتحادیه اروپا روز پنجشنبه با صدور اطلاعیه‌ای اعلام کرد که پرونده مجارستان را به دلیل عدم انطباق قوانین مهاجرتی این کشور با مقررات اتحادیه اروپا و اعمال ممنوعیت پذیرش پناهجو به دیوان دادگستری این اتحادیه ارجاع داده است.

این سومین گام برخورد حقوقی کمیسیون اتحادیه اروپا با مجارستان است. در صورت تائید غیرقانونی بودن اقدام‌های دولت مجارستان در قبال مهاجران از سوی دیوان دادگستری اروپا، این اتحادیه تحریم‌های مالی علیه دولت بوداپست وضع می‌کند.

بروکسل اعلام کرده که مجارستان طی ماه‌های اخیر مانع از دست یابی به حق پناهندگی از سوی بسیاری از پناهجویان شده و سعی کرده تا آنها را در شرایط بد و بیش از زمان‌های مقرر قانونی مورد تائید اتحادیه اروپا در «مراکز انتقال» معطل کند.

همچنین مجارستان متهم شده که برخلاف مقررات اتحادیه اروپا، پناهجویان را بدون کسب و ارائه تضمین‌های لازم به کشورهای مبدا ارجاع می‌دهد. امری که می‌تواند در بسیاری از موارد پناهجویان را با مشکلات بسیار زیادی مواجه کند.

مساله بعدی که مورد انتقاد کمیسیون اروپاست، تصویب قانونی با عنوان «توقف سوروس» در مجارستان است. برپایه این قانون، مجارستان قصد دارد تا تحریم‌هایی را علیه نهادهای حقوق بشری مدافع حقوق پناهجویان اعمال ‌کند.

نام این قانون برگرفته از نام خانوادگی میلیاردر آمریکایی «جورج سوروس» است که با تاسیس چندین سازمان غیردولتی به حمایت از حقوق پناهجویان پرداخته، اقدامی که همواره مورد انتقاد سیاستمداران راستگرای مجارستان بوده است. آقای سوروس مجاری تبار است و از حامیان پذیرش مهاجران به شمار می‌رود.

کمیسیون اروپا معتقد است که قانون توقف سوروس دسترسی پناهجویان به کمک سازمان‌های ملی، بین‌المللی و غیردولتی را از میان می‌برد و آنها را از دستیابی به حقوقشان باز می‌دارد.

نهاد اجرائی اتحادیه اروپا در اولین گام برای برخورد با اقدامات غیرقانونی مجارستان در قبال پناهجویان، حدود دو ماه پیش نامه‌ای رسمی خطاب به این کشور ارسال کرد و از قانون توقف سوروس انتقاد کرد.

با این وجود مجارستان همچنان به سیاست‌های ضدمهاجرتی خود ادامه می‌دهد. به طوری که پیتر سیجارتو، وزیر خارجه این کشور روز چهارشنبه اعلام کرد که کشورش از توافقنامه جدید مهاجرت که در حال بحث میان اعضاء این سازمان است حمایت نمی‌کند و علیه آن رای خواهد داد.

متن توافقنامه مورد انتقاد مجارستان روز جمعه و در مجمع عمومی سازمان ملل به تائید رسیده و مقرر شده تا «قرارداد جهانی برای مهاجرت» در ماه دسامبر به امضاء اعضاء این سازمان برسد.

سیاست‌های ضدمهاجرتی مجارستان با روی کار آمدن دولت جدید این کشور شدت بیشتری به خود گرفته و وارد فاز اجرایی شده است.

ویکتور اوربان، سیاستمدار محافظه کار مجارستانی که سه ما پیش برای بار چهارم به مقام نخست وزیری مجارستان رسید، بارها مهاجران را «تروریست‌های بالقوه» خوانده و بر اساس همین دیدگاه از سال ۲۰۱۵ میلادی صدها کیلومتر حصار در مناطق مرزی این کشور و در مسیر حرکت مهاجران نصب کرده تا مانع از ورود این افراد به خاک مجارستان شود.

کد خبر 411167

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha