همشهری آنلاین: دو ظرف از تپه گیان نهاوند (استان همدان) با حضور مهدی سنایی و رئیس موزه هنرهای شرقی مسکو در سالن ایران به نمایش در آمدند.

سنایی

سناییاین دوظرف که مشخصات آنها در ادامه بررسی شده است در سال 1945 میلادی (۱۳۲۴ شمسی) توسط گروه باستان شناسان فرانسوی در حفاری‌های تپه گیان کشف شده و به موزه هنرهای شرقی مسکو اهدا شده بود.

در صفحه اینستاگرام مهدی سنایی سفیر ایران در مسکو آمده است: در موزه دولتی هنرهای مردم شرق که در مسکو قرار دارد، 4 سالن به آثار ایرانی اختصاص داده شده‌اند که جمعا حدود 200 اثر از ایران باستان تا دوره قاجار را در خود جای داده اند. دو اثر از تپه گیان نهاوند قدیمی ترین آثار موجود در این موزه هستند.

  • ویژگی‌ها:

ظرف بزرگ‌تر (در قسمت بالای تصویر):

تاریخچه: هزاره سوم پیش از میلاد

ارتفاع: 28 س

قطر: 26 س

جنس: گل رس و نقاشی

ظرف کوچکتر (در قسمت پایینی تصویر):

تاریخچه: آغاز هزار دوم پیش از میلاد

ارتفاع: 11.2 س

قطر: 11.8 س

جنس: گل رس و نقاشی

توضیحات موزه در خصوص این دو ظرف: یکی از بهترین نمونه های هنر ایران در موزه هنرهای شرق ظروف نقاشی شده بزرگ است که با گل رُس روشن درست و از تپه گیان نهاوند کشف شده اند. بدنه کروی و بزرگ این ظرف ها شبیه قطره آب است. کف آنها صاف است تا توزان لازم برای ایستادن روی زمین را داشته باشند و در قسمت بالایی این دو ظرف یک سطح شیبدار وجود دارد که به دهانه آنها می‌رسد که لبه ای تقریبا خمیده دارد. ظاهر ظرف ها کاملا ساده و گویا است.

در یک ظرف یک نوار قهوه ای دارای طرح در قسمت بالایی قرار دارد که نمادهایی از خورشید و حیوانات روی آن کشیده شده است. و در ظرف دیگر هم نواری با استفاده از برجستگی روی بدنه وجود دارد. بر روی این نوارها هاشورهایی نیز وجود دارند. هنرمند ها سازنده آنها در این طرح ساده زینتی طلب و یا تشکر خود را برای حاصلخیزی به نمایش در آورده است

کد خبر 411022

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فرهنگ عمومی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha