همشهری آنلاین: یک مطالعه جدید از محققان دانشگاه هاروارد نشان می‌دهد که تجربه دوره‌های گرمای شدید می‌تواند روی نحوه فکر کردن و تصمیم‌گیری ما تاثیرگذار باشد.

گرمای شدید روی تفکر تاثیر می‌گذارد!

به گزارش ایسنا و به نقل از گاردین، اگر هوای گرم تابستان شما را کُند می‌کند، شما تنها نیستید. یک مطالعه جدید از دانشکده بهداشت عمومی دانشگاه هاروارد نشان می‌دهد که گرمای شدید می‌تواند بر توانایی‌های شناختی و ادراک تاثیر منفی بگذارد که حتی تا بعد از کاهش دما نیز طول می‌کشد.

این مطالعه بر تاثیر دوره‌های شدید گرما بر دانش‌آموزان تمرکز داشت. تا به حال، به خوبی شناخته شده است که شرایط شدید آب و هوایی و امواج گرما می‌تواند سلامت جسم را تحت تاثیر قرار دهد. این موضوع به ویژه برای سلامت سالمندان صادق است.

با این حال، این مطالعه یکی از معدود پژوهش‌هایی است که می‌گوید صرف نظر از سن، درجه حرارت بالا می‌تواند بر توانایی شناختی افراد تأثیر بگذارد.

به عنوان بخشی از مطالعه، 44 دانشجوی بوستونی به دو گروه تقسیم شدند. یک گروه در یک ساختمان با تهویه مطبوع قرار داده شدند، در حالی که گروه دیگر در یک ساختمان بدون تهویه قرار گرفتند.

این مطالعه 12 روز ادامه یافت و در اوج تابستان در سال 2016 انجام شد. 5 روز اول مطالعه به طور عادی گرم بود، اما 5 روز بعدی با یک موج گرما همراه شد. دو روز باقی‌مانده از مطالعه، دوره بسیار خنکی را طی کردند.

در این مطالعه، از همه دانش‌آموزان پس از بیدار شدن در هر صبح، یک آزمایش کوتاه بر روی گوشی‌های هوشمندشان گرفته می‌شد.

دانش‌آموزان واقع در ساختمان بدون تهویه نه تنها بدتر از گروه دوم آزمون می‌دادند، بلکه در پنج مرحله مختلف شناخت نیز کاهش قابل ملاحظه‌ای از خود نشان دادند.

دانش‌آموزان بدون تهویه وقتی با پرسش‌های پایه ریاضی مواجه شدند، 3/13 درصد نمره پایین‌تر از گروه دیگر گرفتند. همچنین 13.4 درصد بیشتر طول کشید تا نسبت به یک آزمون که نیاز به شناسایی رنگ برخی کلمات داشت، واکنش نشان دهند.

حتی زمانی که دوره خنکی هوا در دو روز آخر مطالعه فرا رسید، این اثرات منفی ادامه یافت. این نشان می‌دهد که بر اساس این مطالعه، تاثیر موج گرما حتی پس از کاهش دما هم می‌تواند ادامه یابد.

این امر به علت این واقعیت است که بسیاری از ساختمان‌ها برای حفظ گرما و انرژی طراحی شده‌اند و بنابر این موج گرمای داخلی را می‌توان حتی زمانی که درجه حرارت در خارج از ساختمان پایین آمده است، حس کرد.

این خبر بدی است، چرا که بخش قابل توجهی از مردم، روز خود را در داخل ساختمان‌ها می‌گذرانند. این نشان می‌دهد که بسیاری از مردم در طول ماه‌های گرم، بدون این که متوجه شوند و یا حتی علت آن را بدانند، از نقصان ادراک رنج می‌برند.

از آنجایی که تغییر اقلیم موجب بالا رفتن درجه حرارت در سراسر جهان شده است، این مشکل در ادراک می‌تواند به زودی آشکارتر شود.

محققان این تحقیق امیدوارند که با جلب توجه به تاثیر گرمای شدید و گرم شدن کره زمین روی افراد، مردم بیشتری در مورد تغییرات آب و هوایی دغدغه‌مند شوند.

با برجسته کردن این که چگونه تغییرات در محیط زیست بر روی فرد تاثیر می‌گذارد، می‌توان مردم را به مبارزه با بحران تغییرات اقلیم ترغیب کرد.

بنابر این اگر در تابستان داخل ساختمان کار می‌کنید و احساس می‌کنید که فکر کردن برایتان دشوار شده، یک پنجره را باز کنید یا چند دقیقه‌ای را خارج از ساختمان بگذرانید یا در صورت موجود بودن، از تهویه یا کولر استفاده کنید و ذهن خود را آماده نگه دارید.

این مطالعه در اوایل این هفته در نشریه PLOS Medicine منتشر شد.

کد خبر 410811

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha