همشهری آنلاین: استاندار اصفهان با اشاره به اقدامات گذشته در کشاورزی و احداث غلط باغات در استان اصفهان گفت: کم آبی امروز ناشی از بی‌تدبیری‌های دولت قبل است و باید در شیوه کشاورزی تغییر ایجاد شود.

مهرعلیزاده

محسن مهرعلیزاده در اجتماع کشاورزان شهرستان برخوار اظهار داشت: بی‌تدبیری‌ها در دولت‌های نهم و دهم باعث شد تا بر روی بسیاری از تپه‌ها در استان چهارمحال و بختیاری باغ احداث و سالانه حدود ۲۰۰ میلیون متر مکعب آب بصورت غیر قانونی به این باغ‌ها پمپاژ شود.

وی ادامه داد: در سال‌های گذشته فردی که خود را مدیر آب می‌نامید، در استان چهارمحال و بختیاری به مردم تاکید کرد تا بر روی تپه‌ها باغ بسازند و آب رودخانه را برای آبیاری این باغ ها پمپاژ کنند، این مدیر هم اکنون کجاست و چرا پاسخگو نیست؟

استاندار اصفهان اظهارداشت: بی‌تدبیری‌ها در آن دوران باعث شد تا بر روی بسیاری از تپه‌ها باغ احداث و سالانه حدود ۲۰۰ میلیون متر مکعب آب بصورت غیر قانونی به این باغ‌ها پمپاژ شود و امروز چاه‌ها در عمق بیش از ۲۷۰ متری هم به آب نرسند.

وی با انتقاد از اینکه چرا معترضان به موضوع کم آبی در زمانی که بیشترین بی‌تدبیری‌ها رخ می داد، صحبتی نمی‌کردند، افزود: دعواهای منطقه‌ای بر سر مسائل آب نه تنها به حل این مسئله منجر نمی‌شود بلکه راهکارهای حل این موضوع را با چالش مواجه خواهد کرد.

مهرعلیزاده با اشاره به اینکه کمبود آب یک موضوع فرا منطقه‌ای است و نمی‌توان برای آن شرق و غرب و جنوب و شمال استان را لحاظ کرد و باید به آن بصورت فراگیر و همه جانبه نگریست، تصریح کرد: به جای دعواهای بچگانه برسرانتقال آب بین شرق، غرب وشمال استان اصفهان، باید به دنبال اصلاح الگوی کشت متناسب با کم‌آبی باشیم.

وی در ادامه با اشاره به پیگیری‌های صورت گرفته در خصوص طرح‌های انتقال آب حوضه به حوضه و انتقال آب از خلیج‌فارس به استان اصفهان، یادآور شد: در حالی که بدترین وضعیت آبی را در ۴۰ سال اخیر تجربه می‌کنیم، چاره‌ای جز منطقی کردن کاشت و تولید محصولات کشاورزی نداریم.

استاندار تاکید کرد: تغییر الگوی کشت باید در دستور کار قرار گیرد و باید به جای کشت هندوانه و خربزه، به سمت کشت‌های گلخانه‌ای، دامداری و پرورش شترمرغ برویم.

استاندار اصفهان با بیان اینکه اعتبارات یکپارچه‌سازی اراضی و آبیاری نوین کشاورزی برای کشاورزان شهرستان برخوار تأمین می‌شود؛ اظهارداشت: با انتقال آب حوضه به حوضه سهم کشاورزان برخواری از این انتقال بیشتر خواهد شد، اما طرح انتقال آب از خلیج‌فارس به ازای انتقال هر مترمکعب ۲۵ هزار تومان هزینه تمام شده خواهد داشت.

وی خاطر نشان کرد: در دولت‌های نهم و دهم مدیریت حوضه آب آبریز زاینده رود با مشکل و بی‌تدبیری همراه شد و دولت قبل نباید اجازه توسعه کشاورزی را در حاشیه زاینده‌رود به چهارمحال و بختیاری می‌داد.

مهرعلیزاده با بیان اینکه تبعیض در تخصیص آب و پرداخت خسارت نکشت به کشاورزان وجود ندارد، تاکید کرد: مدیریت استان در تلاش است که عدالت را در این خصوص برقرار کند.

کد خبر 410763

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha