همشهری آنلاین: رادیوتلسکوپ عظیم میرکات (MeerKAT) روز شنبه ۱۴ ژوئیه (۲۳ تیر) ۲۰۱۸ رسماً در آفریقای جنوبی شروع به کار کرد.

MeerKAT

به گزارش ایندیپندنت این رادیوتلکسوپ به دانشمندان امکان تلاش برای شناخت پدیده‌های کیهانی از انرژی تاریک گرفته تا یافتن حیات بیگانه را خواهد داد.

میرکات که به هزینه ۴.۴ میلیارد رند آفریقای جنوبی ساخته شده است، با مجموعه‌ای «آرایه‌های کیلومتر مربعی» (SKA) تلفیق خواهد شد که هنگامی که در اواخر دهه ۲۰۲۰ عملیاتی شوند، به بزرگترین و قوی‌ترین رادیوتلسکوپ جهان را ایجاد خواهند کرد.

در آن هنگام تا حداکثر تا ۳۰۰۰ دیش که در آفریقا و استرالیا نصب می‌شوند، خواهند توانست آسمان را با سرعت ۱۰ هزار برابر بیشتر و خساسیتی ۵۰ برابر بیشتر از هر تلسکوپ دیگری اسکن کنند و تصاویری با وضوح بیشتر از تلسکوپ فضایی هابل به دست دهند.

فرناندو کامیلو، دانشمند ارشد در رصدخانه نجومی رادیویی آفریقای جنوبی که این رادیوتلکسوپ را ساخته و به کار می‌گیرد، گفت:‌«میرکات به برخی از پرسش‌های اساسی علم در اخترفیزیک نوین درباره چگونگی تشکیل کهکشان‌ها، چگونگی تحول آنها و چگونگی رسیدن به ما وضعیتکنونی خواهد پرداخت.»

black hole

در مراسم شروع به کار میرکات که مقامات دولتی و نمایندگان خارجی حضور داشتند، کامیلو تصاویر جدید گرفته شده بوسیله این رادیوتلسکوپ را از یک سیاهچاله عظیم در مرکز کهکشان ما، کهکشان راه شیری در فاصله ۲۵۰۰۰ سال نوری را نشان داد.

کد خبر 410708

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فضا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha