همشهری آنلاین: آیت‌الله جوادی آملی گفت: کسی که با آبروی مسلمانی معامله می‌کند، از درون آتش می‌ گیرد؛ نه از بیرون.

جوادی آملی

به گزارش خبرگزاری مهر، آیت الله جوادی آملی در پاسخ به این سوال که چگونه خود را از وسوسه‏ های شیطان برهانیم و بر افکار شیطانی خود پیروز شویم؟ بیان داشت: ابلیس دشمنی بیرونی است و تا پایگاهی در درون نداشته باشد، نمی‏ تواند به انسان ضربه بزند. کار شیطان صدور سم به درون انسان است. اگر کسی که می ‏خواهد دیگری را با سم از پای درآورد، آن را در جیب شخص بگذارد، تأثیری در وی ندارد یا اگر سم را به او بخوراند و او بالا بیاورد، باز هم اثری ندارد. دستگاه گوارش باید سم را بپذیرد و آن را جذب کند تا پس از ورود به خون، اثر زیانبار خود را به جای بگذارد.

وسوسه‏ ها نیز چنین است: هوا، هوس و شهوترانی‏ های گوناگون که رقیق ‏ترین و سبک‏ترین آن در جوانها و سنگین‏ ترین آن در سالمندان، به صورت حب جاه و مقام مشاهده می‏ شود، نشانه تأثیر سم است.

واپسین عقبه‏ ای که بزرگان سیر و سلوک از آن نجات می‏ یابند، «مقام خواهی» یا همین بازی هایی است که بسیاری به آن گرفتارند. اگر کسی از تعاریف و القابی که به او می‏ دهند، لذت ببرد، معلوم می‏ شود که سم در او اثر کرده است . وجود مبارک امیرمؤمنان(علیه‌السلام) در عهدنامه مالک اشتر فرمود: شیطان همواره در پی حمله است: وقتی کسی از تو تعریف می‏ کند، باید مواظب باشی، چون در خط مقدم آتش شیطان قرار گرفته‏ ای. [۱]

کسی که با آبروی مسلمانی معامله می‏ کند، از درون آتش می‏ گیرد؛ نه از بیرون. این شخص دیگر شبها خواب ندارد. هرچه قرص خواب بخورد، باز هم به خواب نمی‏رود. هرچه بستر نرم فراهم کند، باز هم خواب ندارد. زمانی انسان بر تشک نرم می‏ خوابد، و زمانی این تشک پر از تیغ است. انسان بر روی این تشک به هر طرف بغلتد، تیغ می‏ خورد. تیغی که از درون انسان بر می‏ خیزد، با قرص خواب برطرف نمی‏ شود.

چه آساید به هر پهلو که گردد ٭٭٭٭ کسی کز خار سازد او نهالین [۲]

در روایات ما آمده است: برای انجام هر کار «بسم اللّه الرحمن الرحیم» بگویید [۳]؛ یعنی کاری که قصد انجام آن را دارید، باید به گونه‏ ای باشد که در مدخل ورودی آن بتوان گفت: «خدایا به نام تو».

به این ترتیب، ما هیچ کاری را بدون مطالعه، تفکر و عاقبت سنجی انجام نمی‏ دهیم؛ و علاوه بر این، کارهایی را انجام می‏ دهیم که بتوانیم در ابتدای آن بگوییم: «خدایا با نام تو آغاز می‏ کنم». چنین کاری یا واجب است یا مستحب. حرام و مکروه را نمی‏ توان با نام خدا انجام داد. با این تمهید شیطان همواره در اسارت ماست.

[۱]. «إیاک و الإعجاب بنفسک و الثقة بما یعجبک منها و حُبّ الاطراء فإن ذلک من‏أوثق فرص الشیطان»؛ نهج البلاغه، نامه ۵۳.

[۲]. دیوان شمس، ص ۷۰۷، ش ۱۸۹۸.

[۳]. وسائل الشیعه، ج ۷، ص

کد خبر 409760

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha